ŠTOKHOLM. Dôvodmi klesajúcich príjmov firmy sú dlhová kríza v eurozóne a tiež slabší dopyt po jej autách v Brazílii. Scania preto znížila produkciu a neobnovila kontrakty robotníkom, ktorí boli zamestnaní na čas určitý.
Na ilustráciu, predaj nákladných áut v Európe sa vo februári 2012 znížil medziročne takmer o 10 %, a to sa odrazilo nielen na výsledkoch Scanie, ale aj nemeckej automobilky MAN.
Švédska firma zároveň oznámila, že v prvých troch mesiacoch roka zaznamenala 19-% medziročný pokles objednávok na dodávky nákladných áut a autobusov. Najviac sa pritom znížil dopyt po jej produktoch v krajinách na juhu Európy, ktoré zápasia s dlhovou krízou.
Aj nepokoje na severe Afriky a na Blízkom východe mali negatívny vplyv na odbyt nákladných áut v tomto regióne. V Brazílii zase zákazníci uprednostnili vozidlá konkurencie. Iba v takzvanej Eurázii má Scania stále dobrý odbyt.
Čistý zisk automobilky za prvé tri mesiace 2012 klesol o 29 % na 1,79 miliardy švédskych korún (201,99 milióna eur) z 2,51 miliardy SEK v rovnakom období roka 2011. Analytici, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, ale odhadovali, že sa prepadne až na 1,54 miliardy SEK.
Prevádzkový zisk firmy sa v 1. kvartáli znížil na 2,32 miliardy SEK z 3,34 miliardy SEK v období január - marec 2011 a jej tržby klesli o 3 % na 20,1 miliardy SEK.
Informovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.