BRATISLAVA. Jej negatívny hospodársky výsledok by sa tak mal znížiť z plánovaných 7,5 mil. eur zhruba o 2,5 mil. eur. Informoval o tom v utorok odchádzajúci generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Pavel Kravec s tým, že zatiaľ ide o odhadovaný údaj pred ukončením auditu.
"Jedným zo zásadných opatrení, ktoré sa nám podarilo urobiť, bolo zavedenie transparentnosti a zverejňovanie zmlúv a takisto elektronické aukcie," povedal Kravec. Štátneho osobného dopravcu viedol od polovice septembra 2010 ako nominant KDH. Podľa očakávania vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko by mal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) vymeniť v týchto dňoch.
Kravec označil za dôležitý faktor prevádzky osobnej železničnej dopravy zníženie štátnej dotácie od roku 2010 doteraz o 17,3 mil. eur alebo o 8 %. Napriek zníženiu vlaňajších výkonov o 1,2 mil. vlakových kilometrov a zrušeniu okolo 220 vlakov podľa neho spoločnosť prvý raz po dlhých rokoch zvýšila počet cestujúcich.
Minulý rok tak prepravila takmer 46 mil. ľudí, čo bolo medziročne viac o 2,1 % alebo o 903 tis. osôb. Po zavedení novej cenovej politiky výnosy spoločnosti od marca minulého roka medziročne stúpli o 11,5 %, hoci dopravné výkony sa za uvedené obdobie znížili o 2,4 %.
Za dôležitú pre zabezpečenie osobnej prepravy Kravec označil desaťročnú zmluvu medzi Železničnou spoločnosťou Slovensko a ministerstvom dopravy s platnosťou do roku 2020. "Dáva dobrý základ na stabilizáciu financovania spoločnosti," dodal. Prehodnotenie investičných zmlúv s firmami ŽOS, ktoré pre spoločnosť vykonávajú opravy a údržbu vozňov, podľa neho umožnilo ušetriť na nákladoch 38 mil. eur.
Železničná spoločnosť Slovensko hospodárila v roku 2010 so ziskom 4,908 mil. eur, pritom plánovala stratu 78,156 mil. eur. Zmenu spôsobilo aj zaúčtovanie nekrytej straty vyplývajúcej zo záväzku štátu voči spoločnosti za roky 2009 a 2010, preto bol hospodársky výsledok kladný. Štát v súčasnosti dlhuje spoločnosti za objednané výkony vo verejnom záujme okolo 160 mil. eur.