Europarlament: Uhlíková daň sa môže zaviesť

Nová daň môže zvýšiť ceny palív, schváliť ju musia európski ministri.

Motoristi si môžu za benzíny či autoplyn priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FOTOLIA)

Uhlíková daň má znížiť produkciu emisií, zdražieť môže uhlie či autoplyn. Naftu europoslanci od novej dane uchránili.

ŠTRASBURG, BRATISLAVA. Domácnosti si môžu v nasledujúcich rokoch priplatiť za kúrenie uhlím či koksom. Vodiči môžu platiť viac za autoplyn či benzíny.

Európsky parlament totiž súhlasil so zavedením uhlíkovej dane. Od budúceho roka by sa v dôsledku nej mohol zmeniť spôsob výpočtu spotrebných daní na fosílne palivá.

Uhlíková daň má zohľadňovať, aké množstvo emisií vyprodukuje zdaňované palivo a koľko energie z neho spotrebiteľ získa.

Autoplyn by mohol zdražieť o sedem až 19 centov za liter. Dnes u nás stojí asi 71 centov. Cena čierneho uhlia by sa mohla zvýšiť asi o 40 eur na tonu.

Naftu vynechali

Európsky parlament prijal viaceré pozmeňujúce návrhy. Včera ešte nebolo známe konečné znenie celého návrhu.

Poslanci však jednoznačne odmietli, aby sa po novom počítala aj spotrebná daň na naftu.

„Podporujem boj proti klimatickým zmenám, no daňová neutralita by viedla k zvyšovaniu cien nafty,“ argumentovala spravodajkyňa návrhu Astrid Lulling, ktorá patrí do kresťanskodemokratickej frakcie.

„Odmietnutie vyrovnaného zdaňovania motorových palív je pre mňa veľkým sklamaním,“ reagoval na hlasovanie eurokomisár Algirdas Šemeta, ktorý v Bruseli zodpovedá za dane a clá.

Stanovisko europarlamentu pritom nie je záväzné. O uhlíkovej dani definitívne rozhodne až Rada Európskej únie, v ktorej sedia ministri členských krajín únie.

Poslanci Európskeho parlamentu sa postavili aj proti sadzbe, ktorú Brusel navrhol.

Tona emisií oxidu uhličitého sa mala podľa Európskej komisie zdaňovať 20 eurami. Poslanci ministrom odporučili len 12 eur za tonu.

Obavy zo zdražovania

Z trinástich slovenských europoslancov boli proti celému návrhu zavedenia uhlíkovej dane Monika Flašíková-Beňová a Monika Smolková (obe Smer). Obe už v minulosti kritizovali návrh.

Beňová pochybuje, či nový spôsob zdaňovania pomôže znížiť emisie oxidu uhličitého.

„Hlasovala som proti, pretože návrh môže mať priame dosahy na spotrebiteľov, pričom o jeho účinnosti nie som presvedčená.“

Kresťanský demokrat Miroslav Mikolášik síce hlasoval za, no na návrh sa pozerá kriticky. „Prešlo však viacero dobrých pozmeňovacích návrhov, a preto som návrh ako celok podporil,“ vysvetlil.

Medzi nimi je napríklad aj možnosť, aby nové členské štáty ako Slovensko požiadali o prechodné obdobia. Nové pravidlá by tak u nás mohli platiť až v roku 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.