BRATISLAVA. Pečivo, ktoré obchody dopečú z mrazených polotovarov, budú musieť už v lete označiť ako dopekané.
Ako čerstvé budú môcť predávať len rožky či chlieb, ktoré nemajú viac ako deň a neboli predpečené či zmrazené.
Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer) podporí reformu svojho predchodcu Zsolta Simona, aby bolo dopekané pečivo označené. Potvrdila to jeho hovorkyňa Magda Tóth Želeňáková.
Vyhlášku má do 15. júna odobriť Brusel. Keď ju Jahnátek podpíše, začne platiť.
Lidl chce lákať na pec
- Čerstvé pečivo musí byť ponúkané najneskôr do 24 hodín po upečení, nesmie byť zmrazované alebo predpečené.
- Rozmrazené pečivo je v hotovom stave zmrazené, ale predáva sa v rozmrazenom stave.
- Dopečené pečivo je dopečené zo zmrazeného polotovaru.
Obchody so zmenou rátajú. Lidl si nechal podľa portálu Medialne.sk registrovať na patentovom úrade označenie „predajňa s pecou“.
Dnes prevádzky označuje „predajňa s pekárňou“. Vyhláška však zabráni reťazcom používať názov pekáreň, ak pečivo len dopekajú.
Lidl si registruje aj názov „denne teplé a chrumkavé pečivo“. Tým sa môže vyhnúť označeniu čerstvé.
„Obchody sa nevyhnú povinnosti rozlíšiť dopekané a čerstvé pečivo v predajni,“ upozorňuje Bohumír Sabo zo zväzu pekárov.
Názov predajňa s pecou je však podľa neho menej zavádzajúci ako s pekárňou.
Hypernova má bilbordy
Hypernova láka na bilbordoch na vianočku s nápisom „z našej pece na váš stôl“. Či bilbordy súvisia so zmenou označovania, nie je jasné. Hypernova do uzávierky stanovisko neposlala.
COOP Jednota, Billa a Tesco tvrdia, že na novú vyhlášku sa špeciálne nepripravujú. Vedenie Billy si myslí, že reforma označovania zásadne neovplyvní, aké pečivo si ľudia kupujú.
Štátna potravinová správa chystá po schválení vyhlášky kontroly.
„Je zavádzaním spotrebiteľov, ak deklarujeme, že máme pekáreň a dopekáme mrazené výroby dovezené zďaleka niekoľko mesiacov staré,“ tvrdí Ján Štulc z potravinovej správy.