Harach: Výstavba Jamalu II na území SR bude financovaná úvermi cez SPP

Bratislava 10.júna (TASR) - Výstavba nového plynovodu Jamal II (600 km), ktorý by mal ísť z Ruska cez Bielorusko a východné Poľsko na Slovensko, kde ...

Bratislava 10.júna (TASR) - Výstavba nového plynovodu Jamal II (600 km), ktorý by mal ísť z Ruska cez Bielorusko a východné Poľsko na Slovensko, kde by sa mal napojiť na existujúci slovenský plynovodný tranzitný systém vo Veľkých Kapušanoch, by na území SR (116 km) mala byť financovaná úvermi cez budúcu a. s. Slovenský plynárenský priemysel (SPP). "Myslím si, že na takýto projekt nebude problém zobrať si úvery bez štátnej záruky," povedal pre TASR minister hospodárstva Ľubomír Harach. Účasť štátu na financovaní projektu pritom nepredpokladá, štát len vytvorí podmienky na výstavbu plynovodu. K financovaniu projektu na území SR sa podľa ministra vyjadrili pozitívne aj potenciálni investori, ktorí by do SPP mali vstúpiť na konci tohto roka.

Financovanie výstavby Jamalu II na slovenskom území úvermi cez SPP umožňuje aj terajšie nízke zadlženie podniku. Podiel celkových dlhov plynárov (k 30. marcu 2001 14,7 miliardy Sk) na aktívach (86,2 miliardy Sk) v súčasnosti dosahuje len asi 11,6 %.

Výstavba plynovodu Jamal II na území SR by mala stáť asi 13,74 miliardy Sk. Predbežné odhady nákladov na výstavbu celého medzinárodného tranzitného systému sa pritom pohybujú okolo 700 miliónov USD (35,224 miliardy Sk).

Podľa štúdie, spracovanej príslušným odborom š. p. Slovenský plynárenský priemysel (SPP) v spolupráci s ruským Gazpromom, by mala trasa Jamalu II ísť na území SR v smere: Palota (okres Medzilaborce), Medzilaborce, Humenné, Michalovce, na slovenský systém by sa mala napojiť v kompresorovej stanici (KS) 01 Veľké Kapušany, ktorá je na pripojenie technicky pripravená. Ako TASR potvrdil vedúci odboru riadenia prevádzky tranzitnej sústavy SPP Ján Janus, plynovod nezväčší súčasné prepravné kapacity tranzitného systému SR (vyše 90 miliárd kubíkov plynu ročne). V prvej etape do roku 2005 by malo byť z Paloty do V. Kapušian vystavané potrubie s priemerom 1 400 milimetrov, cez ktoré by malo prúdiť do Kapušian asi 30 miliárd kubíkov plynu ročne. O rovnakú hodnotu sa pritom majú znížiť prepravné objemy z Ukrajiny do SR. Druhá etapa (do roku 2010) ráta s výstavbou druhej línie rovnakého druhu potrubia, čím by malo cez Jamal II do SR prúdiť ročne asi 60 miliárd kubíkov a objem prepravy z Ukrajiny do Kapušian sa zníži asi na 30 miliárd kubíkov plynu. Takýmto spôsobom sa má znížiť preprava cez Ukrajinu, ktorú predstavitelia Gazpromu, ale aj západné štáty, obviňujú z veľkých strát plynu pri preprave.

Úsek Jamalu II bude na území SR riadiť centrálny dispečing SPP v Nitre. Prenos prevádzkových údajov a samotné riadiace príkazy sa budú prenášať cez optokábel, uložený súbežne s tranzitnými plynovodmi.

Podľa zistení TASR Gazprom v pondelok 4. júna schválil kompromisný návrh trasy plynovodu, navrhnutý na nedávnom rokovaní so zástupcami poľskej vlády. Verzia trasy plynovodu podľa informácií z Ruska akceptuje požiadavku Poľska, aby plynovod nešiel cez Národné parky na východe poľského územia. Oproti pôvodnej verzii, presadzovanej Gazpromom, ku ktorej sa nedávno priklonilo aj medzinárodné konzorcium, pozostávajúce z Poľskej naftovej a plynárenskej spoločnosti, nemeckých koncernov Ruhrgas a Wintershall, francúzskeho Gaz de France a talianskeho Snam, je tak Gazpromom schválená trasa dlhšia na území Poľska asi o 50 kilometrov.

Gazprom v súčasnosti čaká, či jeho návrh schváli poľská strana, ktorá ešte prednedávnom presadzovala líniu, pretínajúcu teritórium centrálneho Poľska s vyústením na styku hraníc ČR a SR pri Čadci. Podľa informácií TASR však Poľsko bude kompromis schválený Gazpromom zrejme akceptovať, pričom napojenie systému na V. Kapušany je takmer isté.

(1 USD = 50,320 SKK)

* Martin Kováčik gl

* * *

Upozornenie:

Grafická služba redakcie vydá k uvedenej správe grafy - mapy, znázorňujúce trasy plynovodu Jamal.

* gl

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 391
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 092
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 565
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 219
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 844
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 455
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 188
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 700
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop