Fico zvažuje prenájom letiska

Šesť rokov po stopnutí privatizácie druhá Ficova vláda pripustila, že letisko môže spravovať investor. Jeho privatizáciu Smer stále odmieta.

Letisku Milana Rastislava Štefánika v Bratislave sa darí, letecké spoločnosti odtiaľto ponúkajú vyše dvadsať pravidelných liniek. Na svoju prevádzku si zarobí samo, štát mu pomáhať nemusí.Letisku Milana Rastislava Štefánika v Bratislave sa darí, letecké spoločnosti odtiaľto ponúkajú vyše dvadsať pravidelných liniek. Na svoju prevádzku si zarobí samo, štát mu pomáhať nemusí.(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

Ficov kabinet hľadá cestu, ako rozvíjať bratislavské letisko. Privatizáciu odmieta, pravdepodobný je jeho prenájom na dve či tri desaťročia.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 2006 ujala moci prvá vláda Roberta Fica, ako prvé zrušila predaj Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.

Štát mal vtedy za jeho akcie zinkasovať v prepočte asi 300 miliónov eur. Ďalších 150 miliónov malo investovať do jeho rekonštrukcie španielske konzorcium Abertis, v ktorom bola aj skupina J&T.

Šesť rokov po stopnutí privatizácie druhá Ficova vláda pripustila, že letisko môže spravovať investor.

„V prípade výhodnosti pre letisko je možná nejaká forma strategického partnerstva, ale nie privatizácia,“ odpísal SME tlačový odbor Úradu vlády.

„Štát za žiadnych okolností nesmie stratiť vplyv na majetok letiska,“ hovorí štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini.

Nevyhnutné investície

info
Zrušený predaj
  • letisko malo získať konzorcium Abertis (J&T) za 300 miliónov eur,
  • ďalších 150 miliónov eur malo investovať do obnovy,
  • počítalo sa s rekonštrukciou pristávacích dráh,
  • konzorcium TwoOne (Penta) chcelo do rozvoja investovať až 230 miliónov eur,
  • Fico v roku 2006 privatizáciu stopol,
  • jeho vláda rozhodla o výstavbe nového terminálu, ten letisko preplatilo najmenej o 20 miliónov eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) v rozhovore pre SME nekonkretizoval, akú podobu by mohlo mať partnerstvo s investorom.

„Rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch,“ reagoval včera hovorca rezortu Martin Kóňa.

Vláda sa pohráva aj s myšlienkou, že by si najala špičkových manažérov zo zahraničia.

„Otázka je, či sme ako štát schopní ich zaplatiť a či verejnosť znesie, že budú musieť mať vyššie platy, ako je u nás štandard,“ povedal v rozhovore pre SME Počiatek.

Táto možnosť však nerieši nevyhnutné investície, ktoré si aeroport bude v najbližšej dekáde vyžadovať. Radičovej kabinet ich vyčíslil na 350 miliónov eur, z čoho má až 230 miliónov smerovať do obnovy vzletovo­pristávacích dráh a parkovísk pre lietadlá.

Radičovej vláda chcela letisko prenajať na 30 rokov. Štát by ho vlastnil, ale riziká podnikania a investície by znášal partner. Za letisko by štátu platil ročné nájomné.

Túto možnosť chce analyzovať aj Smer. Za hranicami nejde o nič ojedinelé, firma Hochtief tak spravuje letiská v Budapešti či Düsseldorfe.

Prenájom pripúšťa aj štátny tajomník Pellegrini. „Ak by štát nemal peniaze alebo by letisko nedostalo úver, budeme musieť hľadať taký spôsob financovania, aby bola zachovaná jeho prevádzka,“ dodal.

79823_00big.jpgTesne pred voľbami '10 otvoril Robert Fico prvú časť nového terminálu so slovami,
že "je výkladnou skriňou jeho vlády."

Najmenej dvadsať rokov

Šéf poradenskej firmy Wood&Company Michal Staroň vidí viacero alternatív: Od nájdenia zahraničných manažérov cez jednoduchý prenájom až po koncesiu, ktorá by obsahovala aj záväzok investícií do letiska.

„Pri záväzku preinvestovať prostriedky do majetku štátu treba v prípade bratislavského letiska počítať so zmluvou minimálne na 20 rokov,“ vraví Staroň. Wood&Company v minulosti radila rezortu dopravy v oblasti verejno­-súkromných partnerstiev (PPP).

Jedna ideálna možnosť sa podľa Staroňa vybrať nedá. „Pri každom riešení je skôr dôležité, za akých podmienok sa bude realizovať,“ dodal.

Letisko M. R. Štefánika vykazuje v uplynulých rokoch prevádzkový zisk. Znamená to, že si samo zarába na prevádzku a štát ho nemusí dotovať.

Predvlani však dosiahlo celkovú stratu 4,8 milióna eur. Sú za ňou vysoké odpisy nového odletového terminálu.

jur.jpg
Fico si v roku 2006 mohol veľkodušne dovoliť zrušiť privatizáciu letiska, píše Juraj Javorský

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 648
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 539
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 952
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 17 106
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 538
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 12 092
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 11 308
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 531
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 953
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 843

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Lieta na nových Boeingoch: Pred nástupom do lietadla mám vždy rešpekt

Stroje Boeing 737 Max 8 nesmú lietať až do objasnenia problému.

Pilot lietadla Boeing 737 Max 8 Ľubomír Matúška.
Jozef Majský ako úspešný podnikateľ v roku 2001.

MMF ocenil rozhodnutie Fedu, ktorý zastavil sprísňovanie menovej politiky

Americká centrálna banka úrokové sadzby nezvýši.

Zálohovanie PET fliaš pomôže aj národným parkom, tvrdia ich riaditelia

Riaditelia národných parkov a štátni ochranári jednoznačne podporujú zálohovanie.

Ilustračné foto.
Premiér Peter Pellegrini.