Fico zvažuje prenájom letiska

Šesť rokov po stopnutí privatizácie druhá Ficova vláda pripustila, že letisko môže spravovať investor. Jeho privatizáciu Smer stále odmieta.

Letisku Milana Rastislava Štefánika v Bratislave sa darí, letecké spoločnosti odtiaľto ponúkajú vyše dvadsať pravidelných liniek. Na svoju prevádzku si zarobí samo, štát mu pomáhať nemusí.(Zdroj: Ilustračné - SME/Tomáš Benedikovič)

Ficov kabinet hľadá cestu, ako rozvíjať bratislavské letisko. Privatizáciu odmieta, pravdepodobný je jeho prenájom na dve či tri desaťročia.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 2006 ujala moci prvá vláda Roberta Fica, ako prvé zrušila predaj Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.

Štát mal vtedy za jeho akcie zinkasovať v prepočte asi 300 miliónov eur. Ďalších 150 miliónov malo investovať do jeho rekonštrukcie španielske konzorcium Abertis, v ktorom bola aj skupina J&T.

Šesť rokov po stopnutí privatizácie druhá Ficova vláda pripustila, že letisko môže spravovať investor.

„V prípade výhodnosti pre letisko je možná nejaká forma strategického partnerstva, ale nie privatizácia,“ odpísal SME tlačový odbor Úradu vlády.

„Štát za žiadnych okolností nesmie stratiť vplyv na majetok letiska,“ hovorí štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini.

Nevyhnutné investície

info
Zrušený predaj
  • letisko malo získať konzorcium Abertis (J&T) za 300 miliónov eur,
  • ďalších 150 miliónov eur malo investovať do obnovy,
  • počítalo sa s rekonštrukciou pristávacích dráh,
  • konzorcium TwoOne (Penta) chcelo do rozvoja investovať až 230 miliónov eur,
  • Fico v roku 2006 privatizáciu stopol,
  • jeho vláda rozhodla o výstavbe nového terminálu, ten letisko preplatilo najmenej o 20 miliónov eur.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) v rozhovore pre SME nekonkretizoval, akú podobu by mohlo mať partnerstvo s investorom.

„Rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch,“ reagoval včera hovorca rezortu Martin Kóňa.

Vláda sa pohráva aj s myšlienkou, že by si najala špičkových manažérov zo zahraničia.

„Otázka je, či sme ako štát schopní ich zaplatiť a či verejnosť znesie, že budú musieť mať vyššie platy, ako je u nás štandard,“ povedal v rozhovore pre SME Počiatek.

Táto možnosť však nerieši nevyhnutné investície, ktoré si aeroport bude v najbližšej dekáde vyžadovať. Radičovej kabinet ich vyčíslil na 350 miliónov eur, z čoho má až 230 miliónov smerovať do obnovy vzletovo­pristávacích dráh a parkovísk pre lietadlá.

Radičovej vláda chcela letisko prenajať na 30 rokov. Štát by ho vlastnil, ale riziká podnikania a investície by znášal partner. Za letisko by štátu platil ročné nájomné.

Túto možnosť chce analyzovať aj Smer. Za hranicami nejde o nič ojedinelé, firma Hochtief tak spravuje letiská v Budapešti či Düsseldorfe.

Prenájom pripúšťa aj štátny tajomník Pellegrini. „Ak by štát nemal peniaze alebo by letisko nedostalo úver, budeme musieť hľadať taký spôsob financovania, aby bola zachovaná jeho prevádzka,“ dodal.

79823_00big.jpgTesne pred voľbami '10 otvoril Robert Fico prvú časť nového terminálu so slovami,
že "je výkladnou skriňou jeho vlády."

Najmenej dvadsať rokov

Šéf poradenskej firmy Wood&Company Michal Staroň vidí viacero alternatív: Od nájdenia zahraničných manažérov cez jednoduchý prenájom až po koncesiu, ktorá by obsahovala aj záväzok investícií do letiska.

„Pri záväzku preinvestovať prostriedky do majetku štátu treba v prípade bratislavského letiska počítať so zmluvou minimálne na 20 rokov,“ vraví Staroň. Wood&Company v minulosti radila rezortu dopravy v oblasti verejno­-súkromných partnerstiev (PPP).

Jedna ideálna možnosť sa podľa Staroňa vybrať nedá. „Pri každom riešení je skôr dôležité, za akých podmienok sa bude realizovať,“ dodal.

Letisko M. R. Štefánika vykazuje v uplynulých rokoch prevádzkový zisk. Znamená to, že si samo zarába na prevádzku a štát ho nemusí dotovať.

Predvlani však dosiahlo celkovú stratu 4,8 milióna eur. Sú za ňou vysoké odpisy nového odletového terminálu.

jur.jpg
Fico si v roku 2006 mohol veľkodušne dovoliť zrušiť privatizáciu letiska, píše Juraj Javorský

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 124
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 327
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 484
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 321
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 393
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.