BRATISLAVA. Európskej komisii sa nepozdáva, ako sa na Slovensku čerpajú eurofondy. Vyplýva to z vyjadrení nového ministra dopravy Jána Počiatka (Smer).
„Prebehli v minulosti audity a sú tam nejaké zistenia. Ministerstvo sa historicky snažilo túto situáciu vysvetliť, ale jeho odpoveď komisia nepovažuje za dostačujúcu. Preto príde fyzicky urobiť svoj vlastný audit,“ povedal Počiatek.
- Ako čerpáme a strážime eurofondy.
- Modernizácia tratí: Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, Žilina – Krásno nad Kysucou, Piešťany – Nové Mesto nad Váhom a Zriaďovacia stanica Žilina.
- Len na prvý spomínaný projekt má Brusel dať takmer 200 miliónov eur.
Brusel má podľa neho výhrady k vnútorným mechanizmom v operačnom programe doprava. Zvlášť preverí čerpanie eurofondov na železniciach.
Ide najmä o projekty modernizácie železničných tratí. „Tam by mohla hroziť strata prostriedkov,“ povedal Počiatek.
O akú sumu teoreticky môže ísť, minister dopravy nespresnil. Tvrdí, že list od euroúradníkov, v ktorom naznačujú svoje výhrady, nie je celkom jasný.
Bývalé vedenie rezortu dopravy tvrdí, že Brusel nejde skúmať jeho chyby, ale chyby prvej vlády Roberta Fica.
„Audit sa má týkať dominantne obdobia pred mojím pôsobením,“ povedal exminister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Správca koľajníc, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), tvrdí, že nejde o nič vážne. „Ide o rutinné kontroly, ktoré sa robili pravidelne aj v minulosti,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Posledná taká kontrola bola v septembri. Jej výsledok zatiaľ nie je známy, dodala.