Stránky ministerstiev na Facebooku ovládajú najmä odchádzajúci hovorcovia. Heslá k nim vraj odovzdávajú svojim nástupcom ochotne.
BRATISLAVA. Cez Facebook a ďalšie sociálne siete budú komunikovať aj ministri druhej Ficovej vlády.
Profily ministerstiev prišli na sociálne siete s nástupom Radičovej kabinetu, svoju stránku na Facebooku má dnes jedenásť z trinástich rezortov.
„Čo sa týka komunikácie s verejnosťou, sociálne siete patria medzi prioritu,“ hovorí Boris Gandel, ktorý sa stal hovorcom šéfa diplomacie Miroslava Lajčáka.
Ministerstvo zahraničných vecí je na Facebooku od septembra 2010, odvtedy má 670 fanúšikov.
Pokračovať v komunikácii cez sociálne siete chce aj Radko Kuruc, ktorý má hovoriť za ministra financií Petra Kažimíra. Ministerstvo financií sa na Facebooku „páči“ 194 ľuďom.
Heslá si vymenia
Odchádzajúci hovorcovia sú zväčša dodnes administrátormi profilov na Twitteri, Facebooku či YouTube.
„V momente príchodu nového hovorcu mu profil sprístupníme,“ hovorí šéf komunikácie ministerstva dopravy Ľubomír Tuchscher.
Nový hovorca by mal potom svojim predchodcom zrušiť administračné práva.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) má od decembra 2010 na Facebooku 819 fanúšikov, na sociálnych sieťach patrilo k aktívnejším rezortom.
Okrem Facebooku má profil aj na Twitteri, úradníci pravidelne pridávali aj videá na YouTube.
„Cez Facebook sme riešili aj niektoré problémy, napríklad sme takto nadviazali dobré vzťahy s Cyklokoalíciu,“ vraví Tuchscher.
Ďalším aktívnym ministerstvom bol rezort práce a sociálnych vecí, ktorého bývalý šéf Jozef Mihál (SaS) prispieval aj do diskusií na webe denníka SME.
Profil na Facebooku si ministerstvo založilo už v júli 2010, do utorkového poludnia malo takmer 3400 fanúšikov.
V utorok podvečer sa však profil rezortu práce stal na Facebooku nedostupný, úradníci ho mohli vymazať alebo skryť pred verejnosťou. Užívatelia ho zas mohli Facebooku nahlásiť ako nevhodný. Presný dôvod zatiaľ nie je známy.
„Občania mali možnosť písať vlastné názory aj otázky, ktoré sme sa snažili vždy zodpovedať,“ povedala ešte v utorok doobeda Daniela Šulcová z komunikačného tímu ministerstva.
Na administrovanie Facebooku však malo ministerstvo práce brigádnika, čo stálo aj za veľkým úspechom tohto ministerstva na sociálnej siei.
Poriadne alebo vôbec
Personálnu náročnosť komunikácie cez sociálne siete si uvedomujú aj nastupujúci hovorcovia.
„Ak sa človek cez Facebook niečo opýta, nemôže na odpoveď čakať večne, pretože vtedy by to stratilo zmysel,“ hovorí Michal Stuška, ktorý by sa mal stať hovorcom ministra práce Jána Richtera.
Dnes je Stuška šéfom komunikácie bratislavského magistrátu, ktorý má na Facebooku 1100 fanúšikov.
Stuška by v aktívnej komunikácii cez sociálne siete rád pokračoval, no definitívne rozhodnutie ešte nepadlo. Závisieť to bude aj od personálnych nárokov. „Chceme to robiť poriadne alebo vôbec.“ Denník SME sa so Stuškom rozprával ešte v čase, keď bol profil rezortu práce na Facebooku dostupný.
Profil na sociálnej sieti zatiaľ nemá ministerstvo spravodlivosti, ktoré vedie nestraník a bývalý šéf Slovenskej advokátskej komory Tomáš Borec. Nový šéf komunikácie ministerstva Pavol Kubík potvrdil, že o zriadení profilu sa uvažuje.
Na Facebooku zatiaľ nie je ani Úrad vlády. Šéf komunikácie úradu Erik Tomáš nevylúčil, že sa to zmení. „Považujem to za zaujímavý nápad.“ Český Úrad vlády má na Facebooku vyše tritisíc fanúšikov.

Ktoré ministerstvá sú na Facebooku
- Hospodárstvo – 100 fanúšikov
- Financie – 194 fanúšikov
- Pôdohospodárstvo – 407 fanúšikov
- Vnútro – 286 fanúšikov
- Obrana – 210 fanúšikov
- Práca – 3378 fanúšikov (profil je od utorka večera nedostupný)
- Životné prostredie – 120 fanúšikov
- Školstvo – 601 fanúšikov
- Kultúra – 583 fanúšikov