PPP diaľnice sa môžu vrátiť. Inde

PPP diaľnice, ktoré rozplánovala prvá Ficova vláda, vychádzali na vyše dvadsať miliárd eur. Teraz sa uvažuje aj o súkromných úsekoch diaľnice do Poľska.

Nový minister dopravy Ján Počiatek (Smer) má o svojich plánoch s výstavbou hovoriť budúci týždeň.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ako bude u nás stavať diaľnice nová vláda? „Musíme najprv umiestniť, teda zazmluvniť všetky eurofondy,“ avizuje budúci podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).

Ani všetky diaľničné eurofondy pre akútnu potrebu Slovenska stačiť nebudú, dodal. Na rad by tak mohli prísť takzvané projekty PPP. Tentoraz by sa ako súkromné diaľnice mohli stavať časti D3 smerom na Poľsko či južnej rýchlostnej cesty R2.

Ako sa k výstavbe diaľnic postaví minister dopravy Ján Počiatek (Smer), zatiaľ nevedno. Vyjadrí sa na budúci týždeň.

Názory sa rôznia

info
PPP projekty
Ako sa menili
  • Prvá vláda Roberta Fica rozplánovala tri PPP projekty na zhruba 150 kilometrov ciest. Mali sa splácať 30 rokov a ich cena zahŕňala aj údržbu a prevádzku.
  • Postavila sa z nich rýchlostná cesta R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Jej cena bola takmer 4 miliardy eur.
  • PPP na 100 kilometrov žilinskej a martinskej D1 za zhruba 17 miliárd zrušila vláda Ivety Radičovej. Začala úseky diaľnice súťažiť tradične.
  • Ak nebude dosť eurofondov, nová vláda sa môže k PPP vrátiť na iných trasách.

Vážny tvrdí, že investície do niektorých úsekov D3 sa môžu zdať Európskej komisii ako málo efektívne, a tak na ne nemusíme dostať dosť europeňazí.

Týkať by sa to potenciálne mohlo úsekov od Čadce Bukova po Skalité.

Euroúradníci sa o výške príspevku rozhodujú napríklad podľa toho, koľko áut by po diaľnici jazdilo. Tiež aj podľa toho, aký je možný prínos cesty pre daný región.

Cesta R2 by na takýto problém v Bruseli naraziť nemala. No Vážny sa obáva, že sa do eurofondov nezmestí.

Problém sa môže týkať niektorých častí medzi Zvolenom a Lučencom či Gombasekom a Včelármi. „Tam sa mi zdá, že už nám dôjde dych s eurofondmi,“ povedal.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) vraví, že sa Vážny chystá nechať eurofondy prepadnúť.

„Aj D3 na Kysuciach, aj rýchlostná cesta R2 na juhu sú pripravené na výstavbu cez eurofondy. Tak by sa mala aj stavať,“ povedal Figeľ.

Investícia sa rýchlo vráti?

Keďže Bratislavský kraj už na eurofondy nárok nemá, PPP projektom by mohla byť podľa Vážneho aj výstavba obchvatu Bratislavy – D4.

„Cesty D3 a D4 vidím ako dobré príklady, kde by sa PPP projekt mohol uplatniť,“ súhlasí s Vážnym šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

D3 by bola vhodná preto, že zaznamenáva najväčší rast počtu áut, ktoré tým smerom jazdia. To pre štát znamená vysoké príjmy z mýta. Keďže jedna z výhod PPP projektov je rýchlejšia výstavba diaľnic, štátu by sa investícia do PPP vrátila rýchlejšie, vysvetľuje Palčák.

Diaľnica číslo tri je podľa Juraja Mesíka, občianskeho aktivistu a konzultanta Svetovej banky, kapitola sama osebe. Tvrdí, že by nemala byť vôbec.

„Stavať D3 k poľskej hranici je nezmysel. Do Poľska vedú cez Slovensko významnejšie trasy ako kysucká. Najväčším prechodom v Trstenej prechádza mnohonásobne viac áut,“ dodal Mesík.

Na cestu R2 sa PPP projekty hodia menej, zhodujú sa Palčák aj Mesík. Nehrozia na nej totiž extrémne stavebné náklady a má aj predpoklad prilákať veľa áut, hovorí Mesík. Tam, kde bude jazdiť veľa áut, treba podľa neho pýtať peniaze od únie.

„Má slušnú šancu na získanie podpory z fondov Európskej únie, takže je škoda vyplytvať R2 na prípadný PPP projekt,“ povedal Mesík.

Nové vedenie ministerstva dopravy sa bude musieť vysporiadať aj s vypísaným tendrom na takmer osemkilometrový tunel Višňové. Ak sa zistí, že naň nebudú peniaze, do úvahy príde aj PPP.

Pozor na deficit

Odborníci pritom upozorňujú novú vládu najmä na to, aby PPP projekty nezaťažili rozpočet.

Mesík tvrdí, že Európska únia už PPP projekty zaratáva do deficitu.

Keby to urobila skôr, do dlhu by sa nám počítali aj tridsaťročné splátky za PPP na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.

„Pokiaľ by sa do dlhu započítal celý dlh z cesty R1, bol by už dnes dnes blízko 50 percent hrubého domáceho produkciu (HDP). Pri dlhu vo výške 60 percent HDP nastupujú sankcie únie,“ hovorí Mesík.

Tento rok sa očakáva dlh takmer 45 percent HDP. Nesmieme prekročiť ani trojpercentný deficit verejných financií.

490-med.jpg

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 771
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 502
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 373
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 477
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 147
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 721
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 601
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 211
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 433
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 2 868

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

SVET

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Spisovateľ má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.