BRATISLAVA. V chladiacich pultoch obchodov nenájdete samostatný jeden jogurt Activia. Firma totiž zmenila obchodnú stratégiu a spotrebiteľom ich ponúka len v balení po dvoch či šiestich kusoch. Informoval o tom server medialne.sk
Ak by ste mali záujem len o jeden kus, predavačka vás vyzve, aby ste k pokladnici priniesli aj zvyšok z oddeleného balenia. „Z prieskumu spotrebiteľského správania vyplýva, že spotrebiteľ na jeden nákup nakupuje štyri tégliky jogurtu Activia, dva z nich sú rovnakej príchute,“ tvrdí marketingová manažérka Danone Jana Zámostná.
V akcii jeden kus zlacnie
Gramáž jogurtu sa nezmenila. Danone tvrdí, že v akciovej ponuke Activia biela predávaná v šesťbalení v prepočte na kus zlacnela o jedenásť percent. O štyri percentá zlacnel jeden kus ovocnej Activie ponúkanej v dvojbalení.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský tvrdí, že cieľom tejto obchodnej stratégie je odlíšiť sa od konkurentov. „Je otázne, ako na to zareaguje slovenský spotrebiteľ. Je skôr konzervatívny a požaduje od výrobcu rôzne príchute, čo mu napríklad šesťbalenie zatiaľ neumožňuje,“ dodal.
Danone sa odvoláva na trendy zo zahraničia. V Rakúsku, Nemecku či v škandinávskych krajinách sa už dlhšie jeden téglik Activie nepredáva. Predaj po jednom kuse však stále funguje v Poľsku a Maďarsku.
Ak bude táto stratégia úspešná, prinesie firme vyššie tržby. Ak neuspeje, Danone môže stratiť verných zákazníkov.
„Myslím si, že ide o nanútený odbyt. Osobne nemám rád obchodný manéver, ako je tento,“ povedal Adrián Ďurček, šéf bratislavského spotrebného družstva Terno.
Z vlastnej skúsenosti vie, že ak nová stratégia firme nevyjde, zákazník sa bude sťažovať na obchodný reťazec, nie na výrobcu produktu.
Snaha o vyšší obrat
Firma Danone priznáva, že si pred zavedením dvojbalenia neurobila špeciálny prieskum. Odsledovala však zákaznícke správanie cez preskumnú agentúru GfK.
„Výsledok použijú ako argument, ktorým dokážu, že vyšli zákazníkovi v ústrety. V skutočnosti je to len zásterka pre dosiahnutie vyššieho obratu,“ dodal Ďurček.
Drahovský tvrdí, že prieskum sa robí formou náhodného sledovania spotrebiteľov alebo formou ankety. Pracovník agentúry odsleduje, koľko kusov jogurtov si zákazník vložil do nákupného vozíka. „Následne sa ich pracovníci pýtajú, prečo sa rozhodli zobrať taký počet produktov,“ vysvetľuje analytik.
Hoci tento krok môže diskriminovať spotrebiteľa, ktorý by si chcel kúpiť len jeden výrobok, nie je v rozpore so žiadnym zákonom. „Keďže nedošlo k ohrozeniu kvality produktov, je len na spotrebiteľovi, či stratégiu Danone prijme, alebo nie,“ povedala hovorkyňa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Paulína Komárová. Podobné podnety nerieši ani Slovenská obchodná inšpekcia.