Harach: Výstavba Jamalu II na území SR bude financovaná úvermi cez SPP

Bratislava 10.júna (TASR) - Výstavba nového plynovodu Jamal II (600 km), ktorý by mal ísť z Ruska cez Bielorusko a východné Poľsko na Slovensko, kde by sa mal napojiť na existujúci slovenský plynovodný tranzitný systém vo Veľkých Kapušanoch, by na území S

R (116 km) mala byť financovaná úvermi cez budúcu a. s. Slovenský plynárenský priemysel (SPP). "Myslím si, že na takýto projekt nebude problém zobrať si úvery bez štátnej záruky," povedal pre TASR minister hospodárstva Ľubomír Harach. Účasť štátu na financovaní projektu pritom nepredpokladá, štát len vytvorí podmienky na výstavbu plynovodu. K financovaniu projektu na území SR sa podľa ministra vyjadrili pozitívne aj potenciálni investori, ktorí by do SPP mali vstúpiť na konci tohto roka.

Financovanie výstavby Jamalu II na slovenskom území úvermi cez SPP umožňuje aj terajšie nízke zadlženie podniku. Podiel celkových dlhov plynárov (k 30. marcu 2001 14,7 miliardy Sk) na aktívach (86,2 miliardy Sk) v súčasnosti dosahuje len asi 11,6 %.



Výstavba plynovodu Jamal II na území SR by mala stáť asi 13,74 miliardy Sk. Predbežné odhady nákladov na výstavbu celého medzinárodného tranzitného systému sa pritom pohybujú okolo 700 miliónov USD (35,224 miliardy Sk).

Podľa štúdie, spracovanej príslušným odborom š. p. Slovenský plynárenský priemysel (SPP) v spolupráci s ruským Gazpromom, by mala trasa Jamalu II ísť na území SR v smere: Palota (okres Medzilaborce), Medzilaborce, Humenné, Michalovce, na slovenský systém by sa mala napojiť v kompresorovej stanici (KS) 01 Veľké Kapušany, ktorá je na pripojenie technicky pripravená. Ako TASR potvrdil vedúci odboru riadenia prevádzky tranzitnej sústavy SPP Ján Janus, plynovod nezväčší súčasné prepravné kapacity tranzitného systému SR (vyše 90 miliárd kubíkov plynu ročne). V prvej etape do roku 2005 by malo byť z Paloty do V. Kapušian vystavané potrubie s priemerom 1 400 milimetrov, cez ktoré by malo prúdiť do Kapušian asi 30 miliárd kubíkov plynu ročne. O rovnakú hodnotu sa pritom majú znížiť prepravné objemy z Ukrajiny do SR. Druhá etapa (do roku 2010) ráta s výstavbou druhej línie rovnakého druhu potrubia, čím by malo cez Jamal II do SR prúdiť ročne asi 60 miliárd kubíkov a objem prepravy z Ukrajiny do Kapušian sa zníži asi na 30 miliárd kubíkov plynu. Takýmto spôsobom sa má znížiť preprava cez Ukrajinu, ktorú predstavitelia Gazpromu, ale aj západné štáty, obviňujú z veľkých strát plynu pri preprave.

Úsek Jamalu II bude na území SR riadiť centrálny dispečing SPP v Nitre. Prenos prevádzkových údajov a samotné riadiace príkazy sa budú prenášať cez optokábel, uložený súbežne s tranzitnými plynovodmi.

Podľa zistení TASR Gazprom v pondelok 4. júna schválil kompromisný návrh trasy plynovodu, navrhnutý na nedávnom rokovaní so zástupcami poľskej vlády. Verzia trasy plynovodu podľa informácií z Ruska akceptuje požiadavku Poľska, aby plynovod nešiel cez Národné parky na východe poľského územia. Oproti pôvodnej verzii, presadzovanej Gazpromom, ku ktorej sa nedávno priklonilo aj medzinárodné konzorcium, pozostávajúce z Poľskej naftovej a plynárenskej spoločnosti, nemeckých koncernov Ruhrgas a Wintershall, francúzskeho Gaz de France a talianskeho Snam, je tak Gazpromom schválená trasa dlhšia na území Poľska asi o 50 kilometrov.

Gazprom v súčasnosti čaká, či jeho návrh schváli poľská strana, ktorá ešte prednedávnom presadzovala líniu, pretínajúcu teritórium centrálneho Poľska s vyústením na styku hraníc ČR a SR pri Čadci. Podľa informácií TASR však Poľsko bude kompromis schválený Gazpromom zrejme akceptovať, pričom napojenie systému na V. Kapušany je takmer isté.

(1 USD = 50,320 SKK)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 866
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 684
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 124
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 331
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 056
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 565
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 558
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 077
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.