Váhostav chce viac za Ficovu diaľnicu

Úsek D1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

Novopostavenú diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom otvorili pred voľbami v roku 2010.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Úsek D 1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

BRATISLAVA. Cena za takmer päťkilometrový diaľničný úsek medzi Sverepcom a Vrtižerom sa môže zvýšiť až o 25 miliónov eur.

Zhruba toľko navyše si totiž nárokuje konzorcium na čele s Váhostavom, ktoré ho postavilo. S výstavbou mu pomáhali firmy Strabag a Bögl­Krýsl.

„Zhotoviteľ si uplatnil nárok od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) okolo 25 miliónov eur,“ povedala šéfka NDS Viktória Chomová.

Keďže tento nárok firmám neuznal ani dozor, ani NDS, bude ho riešiť nezávislý arbiter.

Dôvody, prečo si stavbári nárokujú vyššiu cenu za diaľnicu, NDS nekomentovala. Chomová však dodala, že ide iba o nárok, a tak sa dá konečná výška uznaného nároku ťažko predpovedať.

Všetko vysvetlia neskôr

info
Diaľnica
Fakty a nároky
  • Firmy vedené Váhostavom postavili 4,69 km D 1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.
  • Do prevádzky ju dali tesne pred voľbami: 30. mája 2010.
  • Zmluvná cena: 125,7 mil. eur
  • Schválené dodatky: 11,98 mil.
  • Ďalšie nároky: asi 25 mil. eur

Váhostav situáciu komentovať nechcel, pretože to počas rozhodcovského konania ani nemôže robiť.

„Po ukončení konania radi odpovieme,“ dodal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Detaily sme sa nedozvedeli ani vo firme Bung Slovensko, ktorá na diaľnici robila stavebný dozor. Tvrdí, že médiá môže informovať len NDS.

Pôvodne mal pritom tento úsek diaľnice stáť 125,7 milióna eur. K tomu boli neskôr schválené dodatky v hodnote takmer 12 miliónov eur.

Ak by sa nároky stavbárov pod vedením Váhostavu s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve uznali v plnej výške, pôvodná cena by sa zvýšila takmer o 30 percent.

Čie diaľnice zdražejú

Na túto diaľnicu podpisovala zmluvu prvá vláda Roberta Fica (Smer). Ten pred časom ohlásil, že dražieť budú diaľnice vysúťažené za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Dôvodom sú podľa Fica príliš nízke vysúťažené ceny, za ktoré sa nedajú postaviť kvalitné diaľnice. Dve z takýchto súťaží vyhral práve Váhostav.

„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať,“ vyhlásil Fico pred voľbami.

„Odmietame porovnávanie so spôsobom výstavby pod vedením ministra Figeľa, kde sú jasne poddimenzované ceny, čo čoskoro potvrdí aj budúcnosť,“ zareagoval hovorca Smeru Erik Tomáš, keď sme sa pýtali na možné zdraženie diaľnice postavenej za Fica.

Ján Počiatek povedal, že sa k nárokom vyjadrí, keď bude ministrom dopravy.

kc.jpg
Brusel nám nikdy nepovolí vyhadzovať najnižšiu cenu, píše Konštantín Čikovský

Desať percent v norme

Pri zákazkách, ktoré stráži nezávislý dozor, je v praxi bežné aj desaťpercentné zvýšenie ceny, hovorí Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb. Je to však horná hranica, dodal.

Desať percent je objektívne pochopiteľné zdraženie aj podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného.

Bežne firmy môžu naraziť napríklad na nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré stavbu predražia.

Dodal, že podľa nových pravidiel sa už budú ceny zvyšovať ťažšie, pretože sa zmenil spôsob obstarávania. To uznáva aj Bakoš.

„Pri dnešných nízkych cenách však stavbár určite využije každú možnosť na podanie nároku,“ dodal Bakoš.

Ako sa darí Váhostavu vo verejných zákazkách (tender.sme.sk)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 681
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 863
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 472
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 481
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 423
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 634
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 473
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop