SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Váhostav chce viac za Ficovu diaľnicu

Úsek D1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

Novopostavenú diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom  otvorili pred voľbami v roku 2010.Novopostavenú diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom otvorili pred voľbami v roku 2010. (Zdroj: ARCHÍV TASR)

Úsek D 1 pri Považskej Bystrici môže zdražieť o 30 percent. Smer avizoval, že porastú ceny iných diaľnic.

BRATISLAVA. Cena za takmer päťkilometrový diaľničný úsek medzi Sverepcom a Vrtižerom sa môže zvýšiť až o 25 miliónov eur.

Zhruba toľko navyše si totiž nárokuje konzorcium na čele s Váhostavom, ktoré ho postavilo. S výstavbou mu pomáhali firmy Strabag a Bögl­Krýsl.

„Zhotoviteľ si uplatnil nárok od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) okolo 25 miliónov eur,“ povedala šéfka NDS Viktória Chomová.

Keďže tento nárok firmám neuznal ani dozor, ani NDS, bude ho riešiť nezávislý arbiter.

Dôvody, prečo si stavbári nárokujú vyššiu cenu za diaľnicu, NDS nekomentovala. Chomová však dodala, že ide iba o nárok, a tak sa dá konečná výška uznaného nároku ťažko predpovedať.

Všetko vysvetlia neskôr

info
Diaľnica
Fakty a nároky
  • Firmy vedené Váhostavom postavili 4,69 km D 1 medzi Sverepcom a Vrtižerom.
  • Do prevádzky ju dali tesne pred voľbami: 30. mája 2010.
  • Zmluvná cena: 125,7 mil. eur
  • Schválené dodatky: 11,98 mil.
  • Ďalšie nároky: asi 25 mil. eur

Váhostav situáciu komentovať nechcel, pretože to počas rozhodcovského konania ani nemôže robiť.

„Po ukončení konania radi odpovieme,“ dodal Rastislav Paďha z Váhostavu.

Detaily sme sa nedozvedeli ani vo firme Bung Slovensko, ktorá na diaľnici robila stavebný dozor. Tvrdí, že médiá môže informovať len NDS.

Pôvodne mal pritom tento úsek diaľnice stáť 125,7 milióna eur. K tomu boli neskôr schválené dodatky v hodnote takmer 12 miliónov eur.

Ak by sa nároky stavbárov pod vedením Váhostavu s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve uznali v plnej výške, pôvodná cena by sa zvýšila takmer o 30 percent.

Čie diaľnice zdražejú

Na túto diaľnicu podpisovala zmluvu prvá vláda Roberta Fica (Smer). Ten pred časom ohlásil, že dražieť budú diaľnice vysúťažené za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Dôvodom sú podľa Fica príliš nízke vysúťažené ceny, za ktoré sa nedajú postaviť kvalitné diaľnice. Dve z takýchto súťaží vyhral práve Váhostav.

„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať,“ vyhlásil Fico pred voľbami.

„Odmietame porovnávanie so spôsobom výstavby pod vedením ministra Figeľa, kde sú jasne poddimenzované ceny, čo čoskoro potvrdí aj budúcnosť,“ zareagoval hovorca Smeru Erik Tomáš, keď sme sa pýtali na možné zdraženie diaľnice postavenej za Fica.

Ján Počiatek povedal, že sa k nárokom vyjadrí, keď bude ministrom dopravy.

kc.jpg
Brusel nám nikdy nepovolí vyhadzovať najnižšiu cenu, píše Konštantín Čikovský

Desať percent v norme

Pri zákazkách, ktoré stráži nezávislý dozor, je v praxi bežné aj desaťpercentné zvýšenie ceny, hovorí Martin Bakoš, šéf spoločnosti Amberg Engineering, ktorá sa zaoberá dozorovaním stavieb. Je to však horná hranica, dodal.

Desať percent je objektívne pochopiteľné zdraženie aj podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného.

Bežne firmy môžu naraziť napríklad na nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré stavbu predražia.

Dodal, že podľa nových pravidiel sa už budú ceny zvyšovať ťažšie, pretože sa zmenil spôsob obstarávania. To uznáva aj Bakoš.

„Pri dnešných nízkych cenách však stavbár určite využije každú možnosť na podanie nároku,“ dodal Bakoš.

Ako sa darí Váhostavu vo verejných zákazkách (tender.sme.sk)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 085
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 490
  3. Aká je chémia vôní 12 759
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 713
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 454
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 979
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 696
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 280
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 851
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.
Dobré ráno

Dobré ráno: Po Haščákovi môže prísť na rad Fico

Haščákovi hrozí 20 rokov za mrežami.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

S Haščákom v pyžame

Keby zaspieval, zničí nielen milovníka koly, ale aj povesť bývalých reformných strán.

Peter Schutz
Petra Vlhová (vľavo) a Veronika Velez-Zuzulová.