UNAS žiada znížiť sadzby mýta na cestách prvej triedy

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) navrhuje zníženie podielu ciest s výberom mýta na celkovej cestnej sieti a zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.

BRATISLAVA. Organizácia zároveň žiada zníženie dane z motorových vozidiel a dane z minerálnych palív. UNAS je aj za celoplošné zrušenie zákazu vjazdu pre nákladné autá nad 12 ton na cesty druhej a tretej triedy, ktoré spravujú kraje.

Navyše navrhuje diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti priestupku a ďalšie zmeny v podmienkach pre dopravcov. "Pre záchranu dopravy v SR je nutné vytvoriť také podmienky, aby bol slovenský dopravca konkurencieschopný," zdôvodňuje UNAS svoje výhrady a návrhy na vlastnom portáli.

Dopravcovia navrhujú znížiť podiel spoplatnených ciest z dôvodu, že na Slovensku dosahujú najvyšší podiel spomedzi krajín, kde funguje elektronický výber mýta. Podľa nich to okrem cestnej nákladnej dopravy výrazne postihlo aj cestovný ruch a turizmus.

"Autobusoví prepravcovia hlásia po zavedení elektronického mýta úbytok, v niektorých prípadoch dokonca úplné ukončenie prepráv zahraničných turistov," tvrdí UNAS. Na Slovensku sa mýto vyberá na 2 100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy, čo z celkovej dĺžky cestnej siete 43 841 kilometrov predstavuje 4,8 %. V Rakúsku je podiel spoplatnených ciest podľa dopravcov 2,1 %, v Nemecku 1,9 % a v Českej republike 1 %.

Zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy UNAS zdôvodňuje vysokým spoplatnením týchto komunikácií a tým, že poplatok na kilometer je takmer dvojnásobne vyšší oproti ČR. Dopravcovia uvádzajú ako príklad sadzbu mýta pre vozidlo s piatimi nápravami, hmotnosťou 40 ton a emisnou triedou Euro 6.

V SR sa platí mýto na zhruba 1 500 kilometroch ciest prvej triedy, pričom vozidlá v uvedenej kategórii platia za kilometer 0,143 eura. V ČR je spoplatnených 299 ciest prvej triedy pri sadzbe na kilometer v danej kategórii vozidiel 0,076 eura. V Rakúsku ani Nemecku nie sú cesty prvej triedy mýtom spoplatnené.

"V oblasti pokút vôbec nie je riešený rozdiel medzi úmyselným a neúmyselným zavinením, teda porušením zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Za úmyselné porušenie považujeme napríklad jazdu s rušičkou odpočtu kreditu, respektíve jazdu bez palubnej jednotky. V takomto prípade je výška pokuty adekvátna priestupku," uvádzajú dopravcovia.

Neúmyselné porušenie je podľa nich napríklad nefunkčnosť systému dobíjania, kedy nie je možné kredit dobiť, alebo porucha palubnej jednotky.

"Navrhujeme preto rozdiferencovať výšku pokút podľa závažnosti priestupku a zaviesť do praxe nový sadzobník pokút, ktorý bude tieto skutočnosti zohľadňovať," dodávajú dopravcovia z UNAS-u.

Organizácia tvrdí, že v súčasnosti má Slovensko najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. "Vo všetkých krajinách po zavedení elektronického mýta bola daň z motorových vozidiel znížená," pripomínajú dopravcovia. Napríklad v Nemecku a ČR vyčlenili určitú pomoc dopravcom z dôvodu kompenzácie zavedenia mýta. Rozdielne sadzby tejto dane v jednotlivých krajoch sú podľa nich diskriminačné a nie sú účelovo viazané na opravu a údržbu ciest.

"Navrhujeme preto daň z motorových vozidiel znížiť, a to o 70 %, aby sme sa dostali na európsky priemer a úroveň okolitých štátov. U nás sa daň z motorových vozidiel vzťahuje aj na cesty II. a III. triedy, avšak prejazd týmito cestami je u nás výrazne obmedzený označením zákazu vjazdu pre nákladné motorové vozidlá nad 12 ton, respektíve nad 10 metrov dĺžky," dodáva UNAS. Tento zákaz považuje za účelovú diskrimináciu a preto žiada jeho zrušenie.

Daň z minerálnych palív napriek jej zníženiu v januári 2010 je podľa dopravcov stále vysoká. "Spotrebná daň predstavuje nezanedbateľný nástroj príjmov štátneho rozpočtu SR a preto by sa mali hľadať riešenia, ktoré povedú k tomu, že slovenskí, ale aj zahraniční, tranzitujúci dopravcovia budú čerpať motorovú naftu najmä na území SR," dodal UNAS. Z tohto dôvodu navrhuje zníženie sadzby tejto dane z terajších 368 eur na 330 eur za tisíc litrov. Napríklad, v Poľsku je 327,11 eur a v Maďarsku 355,49 eur.

Malí a strední autodopravcovia považujú za potrebné aj navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti vozidiel zo súčasných 40 ton na 48 ton. Navrhujú tiež dočasné pozastaviť podmienky kontrolovaného zaťaženia nákladných automobilov pri technickej kontrole, podľa ktorých musia byť vozidlá podľa jednotlivých kategórií zaťažené na 60 % a 40 %.

Organizácia cestných dopravcov vznikla na základe protestov proti zavedeniu mýta pred dvoma rokmi a od januára tohto roka má nové vedenie s predsedníčkou Ingrid Rosovou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 428
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 920
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 264
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 724
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 607
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 561
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 457
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 846
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 231
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Británia sa už rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

May sa chystá obmedzenie voľného pohybu vraj chystá oznámil v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o takzvanom brexite.

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop