UNAS žiada znížiť sadzby mýta na cestách prvej triedy

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) navrhuje zníženie podielu ciest s výberom mýta na celkovej cestnej sieti a zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy.

BRATISLAVA. Organizácia zároveň žiada zníženie dane z motorových vozidiel a dane z minerálnych palív. UNAS je aj za celoplošné zrušenie zákazu vjazdu pre nákladné autá nad 12 ton na cesty druhej a tretej triedy, ktoré spravujú kraje.

Navyše navrhuje diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti priestupku a ďalšie zmeny v podmienkach pre dopravcov. "Pre záchranu dopravy v SR je nutné vytvoriť také podmienky, aby bol slovenský dopravca konkurencieschopný," zdôvodňuje UNAS svoje výhrady a návrhy na vlastnom portáli.

Dopravcovia navrhujú znížiť podiel spoplatnených ciest z dôvodu, že na Slovensku dosahujú najvyšší podiel spomedzi krajín, kde funguje elektronický výber mýta. Podľa nich to okrem cestnej nákladnej dopravy výrazne postihlo aj cestovný ruch a turizmus.

"Autobusoví prepravcovia hlásia po zavedení elektronického mýta úbytok, v niektorých prípadoch dokonca úplné ukončenie prepráv zahraničných turistov," tvrdí UNAS. Na Slovensku sa mýto vyberá na 2 100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy, čo z celkovej dĺžky cestnej siete 43 841 kilometrov predstavuje 4,8 %. V Rakúsku je podiel spoplatnených ciest podľa dopravcov 2,1 %, v Nemecku 1,9 % a v Českej republike 1 %.

Zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy UNAS zdôvodňuje vysokým spoplatnením týchto komunikácií a tým, že poplatok na kilometer je takmer dvojnásobne vyšší oproti ČR. Dopravcovia uvádzajú ako príklad sadzbu mýta pre vozidlo s piatimi nápravami, hmotnosťou 40 ton a emisnou triedou Euro 6.

V SR sa platí mýto na zhruba 1 500 kilometroch ciest prvej triedy, pričom vozidlá v uvedenej kategórii platia za kilometer 0,143 eura. V ČR je spoplatnených 299 ciest prvej triedy pri sadzbe na kilometer v danej kategórii vozidiel 0,076 eura. V Rakúsku ani Nemecku nie sú cesty prvej triedy mýtom spoplatnené.

"V oblasti pokút vôbec nie je riešený rozdiel medzi úmyselným a neúmyselným zavinením, teda porušením zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Za úmyselné porušenie považujeme napríklad jazdu s rušičkou odpočtu kreditu, respektíve jazdu bez palubnej jednotky. V takomto prípade je výška pokuty adekvátna priestupku," uvádzajú dopravcovia.

Neúmyselné porušenie je podľa nich napríklad nefunkčnosť systému dobíjania, kedy nie je možné kredit dobiť, alebo porucha palubnej jednotky.

"Navrhujeme preto rozdiferencovať výšku pokút podľa závažnosti priestupku a zaviesť do praxe nový sadzobník pokút, ktorý bude tieto skutočnosti zohľadňovať," dodávajú dopravcovia z UNAS-u.

Organizácia tvrdí, že v súčasnosti má Slovensko najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. "Vo všetkých krajinách po zavedení elektronického mýta bola daň z motorových vozidiel znížená," pripomínajú dopravcovia. Napríklad v Nemecku a ČR vyčlenili určitú pomoc dopravcom z dôvodu kompenzácie zavedenia mýta. Rozdielne sadzby tejto dane v jednotlivých krajoch sú podľa nich diskriminačné a nie sú účelovo viazané na opravu a údržbu ciest.

"Navrhujeme preto daň z motorových vozidiel znížiť, a to o 70 %, aby sme sa dostali na európsky priemer a úroveň okolitých štátov. U nás sa daň z motorových vozidiel vzťahuje aj na cesty II. a III. triedy, avšak prejazd týmito cestami je u nás výrazne obmedzený označením zákazu vjazdu pre nákladné motorové vozidlá nad 12 ton, respektíve nad 10 metrov dĺžky," dodáva UNAS. Tento zákaz považuje za účelovú diskrimináciu a preto žiada jeho zrušenie.

Daň z minerálnych palív napriek jej zníženiu v januári 2010 je podľa dopravcov stále vysoká. "Spotrebná daň predstavuje nezanedbateľný nástroj príjmov štátneho rozpočtu SR a preto by sa mali hľadať riešenia, ktoré povedú k tomu, že slovenskí, ale aj zahraniční, tranzitujúci dopravcovia budú čerpať motorovú naftu najmä na území SR," dodal UNAS. Z tohto dôvodu navrhuje zníženie sadzby tejto dane z terajších 368 eur na 330 eur za tisíc litrov. Napríklad, v Poľsku je 327,11 eur a v Maďarsku 355,49 eur.

Malí a strední autodopravcovia považujú za potrebné aj navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti vozidiel zo súčasných 40 ton na 48 ton. Navrhujú tiež dočasné pozastaviť podmienky kontrolovaného zaťaženia nákladných automobilov pri technickej kontrole, podľa ktorých musia byť vozidlá podľa jednotlivých kategórií zaťažené na 60 % a 40 %.

Organizácia cestných dopravcov vznikla na základe protestov proti zavedeniu mýta pred dvoma rokmi a od januára tohto roka má nové vedenie s predsedníčkou Ingrid Rosovou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 072
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 266
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 245
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 936
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 663
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 794
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 407
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 812
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 571
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 380

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenské kosatce sú hodné Oscara

Babičkina čipka, Zlatovláska či Bratislavský princ nie sú názvy rozprávok, ale originálne odrody irisov a gladiol, ktoré získali prestížne svetové ocenenia.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.