Grécko robí výpredaj štátneho majetku, prenajíma Korfu

Zadlžená krajina zrejme ponúkne novým investorom aj diaľnice postavené cez PPP projekty. Nezvláda ich totiž financovať.

Aténske letisko Eleftherios Venizelos sa predávať nemá, investori sa však môžu uchádzať o jeho 30-ročný prenájom.

Diaľnice, lotéria, rafinéria či letiská v obľúbených destináciách. To všetko núkajú Gréci investorom, česko­slovenskí zväčša záujem nemajú.

BRATISLAVA, ATÉNY. Zadlžené Grécko predáva štátne podniky, licencie či budovy vládnych inštitúcií.

Privatizovať majetok v hodnote 50 miliárd eur sa Gréci zaviazali vlani, keď im Medzinárodný menový fond a Európska únia požičali 110 miliárd eur.

Atény vytvorili na privatizáciu Fond na rozvoj majetku Grécka (HRADF), ktorý je podobný nášmu Fondu národného majetku.

Hazard aj energetika

Atény predávajú stratové dostihy či Grécku futbalovú prognostickú organizáciu, čo je štátna stávková kancelária s výhradným právom organizovať v Grécku jedenásť číselných lotérií.

Kasína Parnitha, ktoré sú druhé najväčšie v krajine, sú tiež štátne. Gréci ponúkajú investorom 49-percentný podiel.

V pláne je aj predaj 65 percent akcií národnej plynárenskej firmy, ktorá distribuuje väčšinu spotreby plynu. V roku 2008 zarobila v hrubom 223 miliónov eur.

Okrem plynární predávajú aj rafinériu Hellenic Petroleum, ktorá ovláda väčšinu trhu s benzínom.

Privatizáciou majú prejsť aj národné elektrárne a vodárne v Aténach a Thessalonikách.

Na predaj bude aj Grécka pošta či národný železničný holding, ktorý dnes prechádza revitalizáciou. Na zozname predávaného majetku je aj štátna automobilka, zbrojovka či fero-niklové bane.

Aténske letisko prenajmú

Gréci chcú predať alebo prenajať asi dve desiatky vládnych budov. Ide zväčša o sídla ministerstiev, daňových úradov či policajné stanice. Prenájom sa má týkať aj netradičných nehnuteľností, ako je časť ostrova Korfu.

Na predaj sú menšie aj väčšie prístavy a 37 regionálnych letísk vrátane aeroportu v Thessalonikách, na Rodose, Korfu či Zakyntose.

Veľké aténske letisko Eleftherios Venizelos si chcú Gréci nechať, no investorom ponúkajú jeho 30-ročný prenájom.

Privatizačný fond na svojej webovej stránke naznačuje, že koncesionára môže zmeniť aj päť gréckych diaľnic.

Vláda ich financovala cez PPP projekty, aby „z veľkej časti dokončila základnú diaľničnú sieť“. Zadlžené Grécko ich nezvláda financovať.

Pentu Grécko neláka

Aj keď Atény predávajú podniky v sektoroch, ktoré sú príťažlivé aj pre česko­slovenských investorov, podnikanie v Grécku ich neláka.

„Hlavným dôvodom je extrémne nestabilný politický aj ekonomický vývoj,“ vraví hovorca investičnej skupiny Penta Martin Danko.

Investície do gréckeho majetku podľa Penty so sebou nesú také vysoké riziko, ktoré skupina nie je ochotná akceptovať.

O grécky majetok nemá záujem ani Istrokapitál Mária Hoffmanna.

Český milionár Daniel Křetínský, ktorý investuje najmä do energetiky a spolupracuje s J&T, o Grécku tiež nerozmýšľa.

„Investičné zámery nezverejňujeme,“ povedal hovorca skupiny PPF Radek Stavěl. Skupinu ovláda miliardár Petr Kellner, ktorý je podľa časopisu Forbes 110. najbohatším človekom planéty a najbohatším Čechom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 662
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 572
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 000
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 560
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 355
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 337
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 106
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 983
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 873

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.