Daň z lepších bytov stúpne

Sumy za daň z nehnuteľností na budúci rok už zrejme nebudú symbolické.

Pri výpočte dane po novom sa zrejme zohľadní aj to, či ide o panelák alebo luxusnú nehnuteľnosť.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Strana Smer sa netají tým, že chce viac zdaniť nehnuteľnosti. Tvrdí, že nie úplne všetky, ale najmä tie luxusné a v dobrých lokalitách.

„Základná filozofia je, že ak máš naozaj hodnotný majetok, tak budeš platiť vyššie dane. Pokiaľ máš bežný priemerný majetok, tak nebudeš musieť platiť vyššie dane,“ povedal včera poslanec Smeru Ján Počiatek.

Smer zatiaľ nemá vzorec, ako by sa daň z nehnuteľnosti po novom vyrátala. Otázna však nie je len výška sadzby dane, ale aj to, ako by sa v nej zohľadnilo, že ide o luxusnú nehnuteľnosť. Odvoláva sa však na cenovú mapu nehnuteľností.

Koľko sa môže platiť

Daň z nehnuteľností dnes určujú mestá a obce. Vyrubuje sa na rok dopredu a platí sa podľa stavu k 1. januáru.

Koľko napríklad vlastník bytu na tejto dani odvedie, sa odvíja od štvorcových metrov a sadzby, ktorú obec alebo mesto určilo.

V Bratislave sa sadzba dane tento rok pohybuje od 0,35 až do 0,47 eura za štvorcový meter, v Košiciach od 0,265 do 0,398 a napríklad v Žiline sa platí ročná sadzba 0,20 eura za štvorcový meter.

Ekonómovia Michal Horváth a Ľudovít Ódor vo svojej štúdii hovoria o tom, že ročná daň je dnes nižšia ako 0,1 percenta z hodnoty nehnuteľnosti. Navrhujú, aby sa pri výpočte dane nevychádzalo iba zo štvorcových metrov, ale aby sa v nej zohľadnila aj cena nehnuteľnosti.

„Myslím si, že v strednodobom horizonte by sa ročná daň mohla postupne dvihnúť na 0,1 až 0,3 percenta z hodnoty nehnuteľnosti,“ povedal Ódor v rozhovore pre SME.

jur.jpg
Keď už ide Smer plniť sľuby o chudobných a bohatých, nech splní aj ten, že si nechá poradiť, píše Juraj Javorský

Ak niekto dnes platí za byt v Bratislave s rozlohou 50 štvorcových metrov a trhovou hodnotou 80­-tisíc eur daň z nehnuteľnosti 17,5 eura, po novom by platil napríklad 0,1 percenta z hodnoty nehnuteľnosti, čo je 80 eur.

Nemusí to byť pravidlom. Smer uvažuje tiež s tým, že by sa určila základná úľava na dani, teda odpočítateľná položka, čo zabezpečí, že cenovo najnižšie regióny nebudú platiť žiadnu daň navyše.

To zrejme nebude platiť o Bratislave. Aj v rámci nej by však malo platiť, že medzi jednotlivými štvrťami by mali byť rozdiely vo výške dani.

Počiatek tvrdí, že daň by mala byť nastavená tak, aby napríklad vlastník luxusnej nehnuteľnosti v centre Bratislavy platil viac ako majiteľ menej kvalitnej nehnuteľnosti v rovnakej štvrti.

Ako však zabezpečiť, aby stará nehnuteľnosť, hoci v lepšej štvrti, bola zdanená menej ako luxusná? „Keďže sa hovorí o využití cenovej mapy, myslí sa zrejme „lokalitný“ luxus,“ povedal Martin Lazík z Národnej asociácie realitných kancelárií.

Podľa cenovej mapy

Cenová mapa, ktorú využívajú aj NBS a Štatistický úrad, spravuje firma Datalan a Národná asociácia realitných kancelárií. Vychádzajú v nej najmä z ponukových cien. Cenová mapa sa podľa Ľuboša Petríka z Datalanu aktualizuje týždenne z dát realitiek.

„Ak chceme zdaňovať nehnuteľnosti podľa cenovej mapy, určite by sa malo tlačiť na zákon, aby sa čerpali dáta z katastra nehnuteľností, kde by boli aj reálne ceny,“ myslí si analytik UniCredit Bank David Dereník.

Podľa neho by sa to mohlo robiť napríklad formou dotazníka či online formulára, kde by vlastník nehnuteľnosti uviedol aj vek stavby, počet izieb v byte, či ide o panelový, alebo tehlový dom a či napríklad prešiel zateplením.

Problémom môže byť aj to, že ešte stále nie je úplne deregulované nájomné. Reštituenti si nesmú pýtať hocijaké trhové nájomné, na druhej strane štát možno od nich bude pýtať luxusné dane.

Celoštátna daň?

Smer uvažuje, že by daň z nehnuteľností bola príjmom rozpočtu. „Áno, je aj taká úvaha. Bude to vec diskusie,“ povedal Počiatek.

Dohodnúť sa so samosprávou však nebude jednoduché. Daň z nehnuteľností považujú za jeden zo zásadných prvkov fiškálnej decentralizácie.

„Sme presvedčení, že táto kompetencia má aj iný rozmer, ako len fiškálny, je ním aj regulácia územia,“ povedal Jozef Turčány zo Združenia miest a obcí Slovenska.

ico

Stanovisko Smeru

Smer – SD sa dištancuje od zavádzajúcich informácie v denníku SME v súvislosti so zdaňovaním luxusných nehnuteľností.

Smer – SD sa dištancuje od zavádzajúcich informácií v denníku SME v súvislosti so zdaňovaním luxusných nehnuteľností. Ten vo svojom dnešnom vydaní v článku po názvom “Luxusné byty zdania viac“ uviedol : „Napríklad za byt s rozlohou 50 štvorcových metrov a hodnotou 80 tisíc eur by sa neplatila daň 17,5 eura, ale po novom 80 eur“.

Túto vetu redaktorka neprofesionálne vsadila do kontextu so všeobecnými vyjadreniami poslanca NR SR za stranu Smer-SD Jána Počiatka k tejto téme, pričom vytvorila obraz, že by malo ísť o návrh z dielne jeho strany.

Smer-SD žiadny takýto návrh nevypracoval a chce zdaňovať skutočne luxusné nehnuteľností, nie byty podobných parametrov. Žiadame denník SME aby svoj zavádzajúci článok spresnil.

Erik Tomáš,
riaditeľ odboru tlače a politického marketingu Smer-SD

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 605
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 091
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 356
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 429
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 876
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 594
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 436
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop