BRATISLAVA. Najväčší podiel vozidiel z našich výrobných liniek už neputuje do Nemecka. „Prvýkrát smeroval najväčší podiel exportu automobilov zo Slovenska do Číny, a to 14,9 percenta,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Do tejto krajiny pritom od nás vyváža vozidlá iba jediná automobilka – bratislavský Volkswagen. Celkové čísla však môže ovplyvniť najviac, pretože vyrába drahé luxusné športovoúžitkové modely a export zachytáva hodnotu vyvezených tovarov v eurách.
Čínsky zákazník je iný
„VW Touareg a Audi Q7 sa vyrábajú len v Bratislave, nevyrábajú sa inde na svete,“ vysvetľuje záujem Číňanov práve o modely z bratislavskej fabriky jej hovorca Vladimír Machalík.
- Rok 2008: 11 100 áut vyrobil pre Čínu, to je 5,9% tohoročnej produkcie.
- Rok 2009: 14 000 áut vyrobil pre Čínu, 5,7% produkcie.
- Rok 2010: 27 300 áut odišlo do Číny, čo je 18,9% tohoročnej výroby.
- Rok 2011: 44 400 áut vyrobil pre Čínu, čiže 21,1% produkcie.
Kia, ktorá vyrába aj u nás pri Žiline, má dva závody v Číne. Tie vyrábajú modely prispôsobené pre ten trh. Hovorca Kie Dušan Dvořák vysvetlil, že Číňania napríklad uprednostňujú sedany, zatiaľ čo Európania hatchbacky.
Volkswagenu, ktorý z rastúcej životnej úrovne v Číne ťaží najviac, pomáha s dopytom aj samotná čínska vláda. „Na jar 2009 znížila Čína spotrebnú daň na malé motorové vozidlá a poskytla subvencie na nákup áut pre obyvateľov vidieka,“ tvrdí analytička Sadovská. Čína tak kompenzuje aj pomalšie rastúci dopyt z európskych trhov, ktoré poznačila kríza.
Váha Číny sa ešte zvýši
Hodnota nášho vývozu do Číny tvorila vlani 2,6 percenta z celkového exportu. Ešte v roku 2006 to bolo pol percenta, dodala Sadovská s tým, že export do Číny bude naberať na váhe aj v budúcnosti.
Rastúci obchod medzi Slovenskom a Čínou pozoruje aj Michal Štrba, obchodný konzul slovenského zastúpenia v Šanghaji. Odôvodňuje to aj tým, že sa Čína snaží znižovať vysoký podiel exportu na čínskej ekonomike.
„Očakáva sa väčší rast dovozu technológií, napríklad pre ochranu životného prostredia. Čínska vláda chce podporovať nižšími clami aj vyšší import potravín a luxusného tovaru,“ dodal Štrba.
Treba myslieť na patenty
Podľa štatistík sa darí aj vývozcom ventilátorov a prevodových hriadeľov od nás.
Nárast exportu do Číny hlásia dokonca aj výrobcovia obuvi. „Môžem potvrdiť každoročne narastajúci objem predaja našej obuvi v Číne,“ povedal konateľ firmy Gabor Juraj Vodička.
Nerobí si však žiadne ilúzie o tom, že by náš trh prestala zaplavovať lacná čínska konkurencia. Podiel dovozov z Číny na našom importe tvoril vlani asi šesť percent.
Pre tých, ktorí by sa rozhodli s Číňanmi obchodovať, však platí niekoľko zásad. „Zdôraznil by som patentovú ochranu, registráciu obchodnej značky a loga už pri prvých kontaktoch s čínskym trhom,“ upozornil Štrba.