Stavební inžinieri žiadajú prijať nový stavebný zákon

Stavební inžinieri tiež žiadajú posilnenie právomocí stavbyvedúceho a stavebného dozoru, ako aj obnovenie pojmu a názvu hlavný alebo generálny projektant.

BRATISLAVA. Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) upozorňuje na potrebu prijatia nového stavebného zákona. Ten súčasný má už 36 rokov a bol mnohokrát novelizovaný.

Stavovská organizácia kritizuje podmienky pre autorizovaných stavebných inžinierov a preto chce presadiť viaceré zmeny v stavebnom zákone, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

"Chceme predkladateľa návrhu stavebného zákona presvedčiť, že naše návrhy vedú v konečnom dôsledku k skvalitneniu stavebného diela, jeho hospodárnosti, zníženiu výskytu porúch a prospechu zadávateľov aj celej spoločnosti," uviedol pre agentúru SITA predseda SKSI Dušan Majdúch.

Podľa SKSI všetky stupne projektov by mali vypracovávať zásadne autorizovaní stavební inžinieri a potrebné je aj obnovenie súčinnosti medzi stavebníkom (investorom), projektantom a zhotoviteľom pre zabezpečenie kvality stavby.

Stavební inžinieri tiež žiadajú posilnenie právomocí stavbyvedúceho a stavebného dozoru, ako aj obnovenie pojmu a názvu hlavný alebo generálny projektant. Za dôležité považujú aj optimálnu kategorizáciu stavieb s vylúčením inštitútu jednoduché stavby a požiadavky na spracovanie geologického prieskumu.

Nový stavebný zákon by mal podľa stavebných inžinierov najmä zjednodušiť územný a stavebný poriadok pre stavebníka pri zachovaní právnej istoty dotknutých osôb. Mal by definovať a jednoznačne vyložiť jednotlivé pojmy a postupy.

Potrebné je takisto odstránenie duplicity v stavebných konaniach a stanoviskách. "Príprava nového stavebného zákona je aktuálna vždy, ale žiaľ len po nástupe novej vládnej garnitúry. Veď si to napokon už skoro štyridsaťročný zákon aj zaslúži. Nehovoriac o tom, že stavebný zákon patrí medzi veľmi významné zákony každej krajiny, pretože podstatne ovplyvňuje hospodársky rozvoj štátu," informoval Majdúch.

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje vypracovať úplne nový stavebný zákon v priebehu tohto roka. Na rokovanie vlády by mal ísť v treťom štvrťroku, pričom jeho predpokladaná účinnosť by mala byť 1. apríla alebo 1. júla 2013.

SKSI nie je spokojná so súčasnou legislatívou pre činnosť autorizovaných stavebných inžinierov. Podľa komory sa najmä nepodarilo vyňať vypracovanie projektov z elektronických aukcií s rozhodujúcim kritériom najnižšej ceny, pričom dominantným kritériom by mala byť kvalita projektu.

"Rovnako sa nedarí presadiť celkom logickú zásadu, že projekty pre všetky stavby a všetky stavby a všetky stupne majú vypracovať výlučne autorizovaní stavební inžinieri. Napokon sú na tieto projektové práce trvalým vzdelávaním vybavení odbornosťou a aj zručnosťou," pokračoval Majdúch.

Stavební inžinieri sa chcú zamerať hlavne na dodržiavanie kvality projektov na všetkých stupňoch, čo je dôležité pre urýchlenie a sprehľadnenie všetkých konaní, od prípravy až do realizácie stavby. Podľa komory kvalita projektových prác je predpokladom kvalitného uskutočnenia celej stavby, vrátane jej bezproblémovej prevádzky so šetrením energiami, ekológiou vnútorného a vonkajšieho prostredia.

" V súčasnosti sú technicky náročné aj jednoduché stavby, najmä po statickej stránke a problematike energetickej hospodárnosti," uviedol predseda SKSI. Neraz sa podľa neho stáva, že po návrhu "tiež projektantov" a "tiež staviteľov" sa už v štádiu rozostavanosti stavieb vyskytujú závažné nedostatky a poruchy, ako zatekanie či popraskanie stavebných konštrukčných prvkov.

"To znamená, že nie je žiaden predpoklad, aby stavba po jej dokončení s takýmito poruchami už plnila požadované funkcie. Odstránenie takýchto zbytočných nedostatkov je nielen stavebno-technicky, ale aj finančne náročné a mnohonásobne prevyšuje ušetrené prostriedky z lacných projektov a nekvalitných materiálov," dodal Majdúch. Podľa neho do legislatívy treba zaviesť zmeny, ktoré prispejú k zvýšeniu kvality stavieb aj ich hospodárnosti, najmä pri zohľadnení prevádzkových nákladov pri užívaní stavieb.

Slovenská komora stavebných inžinierov so sídlom v Bratislave bola obnovená po 41 rokoch zákonom Slovenskej národnej rady z 28. februára 1992. Oprávnenia civilných technikov a Inžinierskej komory boli predtým zrušené zákonom z 11. júla 1951.

Komora združuje spolu 5 759 členov, z toho 5 066 autorizovaných stavebných inžinierov, 283 dobrovoľných členov a 410 právnických osôb. Členstvo v komore je povinné len pre autorizovaných inžinierov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 897
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 498
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 493
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 238
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 631
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 581
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 246
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 906
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 676
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 715

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop