Stavební inžinieri žiadajú prijať nový stavebný zákon

Stavební inžinieri tiež žiadajú posilnenie právomocí stavbyvedúceho a stavebného dozoru, ako aj obnovenie pojmu a názvu hlavný alebo generálny projektant.

BRATISLAVA. Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) upozorňuje na potrebu prijatia nového stavebného zákona. Ten súčasný má už 36 rokov a bol mnohokrát novelizovaný.

Stavovská organizácia kritizuje podmienky pre autorizovaných stavebných inžinierov a preto chce presadiť viaceré zmeny v stavebnom zákone, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

"Chceme predkladateľa návrhu stavebného zákona presvedčiť, že naše návrhy vedú v konečnom dôsledku k skvalitneniu stavebného diela, jeho hospodárnosti, zníženiu výskytu porúch a prospechu zadávateľov aj celej spoločnosti," uviedol pre agentúru SITA predseda SKSI Dušan Majdúch.

Podľa SKSI všetky stupne projektov by mali vypracovávať zásadne autorizovaní stavební inžinieri a potrebné je aj obnovenie súčinnosti medzi stavebníkom (investorom), projektantom a zhotoviteľom pre zabezpečenie kvality stavby.

Stavební inžinieri tiež žiadajú posilnenie právomocí stavbyvedúceho a stavebného dozoru, ako aj obnovenie pojmu a názvu hlavný alebo generálny projektant. Za dôležité považujú aj optimálnu kategorizáciu stavieb s vylúčením inštitútu jednoduché stavby a požiadavky na spracovanie geologického prieskumu.

Nový stavebný zákon by mal podľa stavebných inžinierov najmä zjednodušiť územný a stavebný poriadok pre stavebníka pri zachovaní právnej istoty dotknutých osôb. Mal by definovať a jednoznačne vyložiť jednotlivé pojmy a postupy.

Potrebné je takisto odstránenie duplicity v stavebných konaniach a stanoviskách. "Príprava nového stavebného zákona je aktuálna vždy, ale žiaľ len po nástupe novej vládnej garnitúry. Veď si to napokon už skoro štyridsaťročný zákon aj zaslúži. Nehovoriac o tom, že stavebný zákon patrí medzi veľmi významné zákony každej krajiny, pretože podstatne ovplyvňuje hospodársky rozvoj štátu," informoval Majdúch.

Ministerstvo dopravy a výstavby plánuje vypracovať úplne nový stavebný zákon v priebehu tohto roka. Na rokovanie vlády by mal ísť v treťom štvrťroku, pričom jeho predpokladaná účinnosť by mala byť 1. apríla alebo 1. júla 2013.

SKSI nie je spokojná so súčasnou legislatívou pre činnosť autorizovaných stavebných inžinierov. Podľa komory sa najmä nepodarilo vyňať vypracovanie projektov z elektronických aukcií s rozhodujúcim kritériom najnižšej ceny, pričom dominantným kritériom by mala byť kvalita projektu.

"Rovnako sa nedarí presadiť celkom logickú zásadu, že projekty pre všetky stavby a všetky stavby a všetky stupne majú vypracovať výlučne autorizovaní stavební inžinieri. Napokon sú na tieto projektové práce trvalým vzdelávaním vybavení odbornosťou a aj zručnosťou," pokračoval Majdúch.

Stavební inžinieri sa chcú zamerať hlavne na dodržiavanie kvality projektov na všetkých stupňoch, čo je dôležité pre urýchlenie a sprehľadnenie všetkých konaní, od prípravy až do realizácie stavby. Podľa komory kvalita projektových prác je predpokladom kvalitného uskutočnenia celej stavby, vrátane jej bezproblémovej prevádzky so šetrením energiami, ekológiou vnútorného a vonkajšieho prostredia.

" V súčasnosti sú technicky náročné aj jednoduché stavby, najmä po statickej stránke a problematike energetickej hospodárnosti," uviedol predseda SKSI. Neraz sa podľa neho stáva, že po návrhu "tiež projektantov" a "tiež staviteľov" sa už v štádiu rozostavanosti stavieb vyskytujú závažné nedostatky a poruchy, ako zatekanie či popraskanie stavebných konštrukčných prvkov.

"To znamená, že nie je žiaden predpoklad, aby stavba po jej dokončení s takýmito poruchami už plnila požadované funkcie. Odstránenie takýchto zbytočných nedostatkov je nielen stavebno-technicky, ale aj finančne náročné a mnohonásobne prevyšuje ušetrené prostriedky z lacných projektov a nekvalitných materiálov," dodal Majdúch. Podľa neho do legislatívy treba zaviesť zmeny, ktoré prispejú k zvýšeniu kvality stavieb aj ich hospodárnosti, najmä pri zohľadnení prevádzkových nákladov pri užívaní stavieb.

Slovenská komora stavebných inžinierov so sídlom v Bratislave bola obnovená po 41 rokoch zákonom Slovenskej národnej rady z 28. februára 1992. Oprávnenia civilných technikov a Inžinierskej komory boli predtým zrušené zákonom z 11. júla 1951.

Komora združuje spolu 5 759 členov, z toho 5 066 autorizovaných stavebných inžinierov, 283 dobrovoľných členov a 410 právnických osôb. Členstvo v komore je povinné len pre autorizovaných inžinierov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 904
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 155
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 016
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 532
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 621
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 277
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 925

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.