Ekonomika zaznamenala za 10 rokov najvyšší rast v únii

Konvergencia slovenskej ekonomiky k ekonomikám západnej Európy sa v poslednom desaťročí zrýchlila.

BRATISLAVA. Slovensko zaznamenalo v rokoch 2000 - 2010 nadpriemerný ekonomický rast.

pomedzi všetkých krajín EÚ rástla slovenská ekonomika dokonca najrýchlejšie (v priemere o 4,9 % ročne). Uviedol to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi riaditeľ firemného a investičného bankovníctva UniCredit Bank Miroslav Štrokendl.

Hlavným ťahúňom ekonomického rastu bol priemysel ťažiaci z prílevu zahraničného kapitálu a rastu produktivity práce. Priemyselná výroba zaznamenala v poslednom desaťročí v priemere dvojciferný medziročný rast (o 10,9 % ročne).

Takmer polovica rastu ekonomiky tak pripadala práve na priemysel. Na raste ekonomiky v poslednom desaťročí sa však výraznejšie podieľalo aj stavebníctvo, obchod a energetika. Naopak, klesali odvetvia služieb v oblasti dopravy a skladovania, hotelov a reštaurácií.

Z hľadiska odvetví priemyslu rástli najrýchlejšie spotrebná elektronika a automobilový priemysel. Tieto dve odvetvia sa v priebehu posledného desaťročia stali ťažiskovými odvetviami slovenského hospodárstva.

Relatívne dynamický rast však zaznamenali aj ďalšie odvetvia slovenského priemyslu výroba ostatných dopravných prostriedkov, výroba nábytku, či guma a plasty.

V poslednom desaťročí pritom nezaznamenalo pokles žiadne odvetvie slovenského priemyslu. Najpomalší rast vykázal textilný priemysel, ktorý zápasil so stratou medzinárodnej konkurencieschopnosti v dôsledku lacných ázijských dovozov.

V rámci odvetví slovenského priemyslu došlo postupne k posunu k odvetviam s vyššou pridanou hodnotou. Rástli najmä high-tech a medium high-tech odvetvia. Ich podiel na pridanej hodnote priemyslu sa v priebehu posledných desiatich rokov zvýšil z približne 25 % v roku 2000 na takmer 40 % v roku 2010.

Naopak, klesal podiel low-tech odvetví, ktoré sú svojou produkciou orientované najmä ma domáci trh (potraviny, spracovanie dreva, textil).

Exportná závislosť slovenského priemyslu tak rástla. Kým v roku 2000 tvorili tržby zo zahraničia približne 46 % celkových tržieb slovenského priemyslu, v roku 2011 to bolo už 64 %.

Rast slovenskej ekonomiky ťahal najmä rastúci zahraničný dopyt. Rozhodujúcim faktorom, ktorý umožnil slovenským firmám uspieť na zahraničných trhoch, bola rastúca produktivita práce. Tá rástla najmä v priemysle, ale aj poľnohospodárstve.

Pri približne rovnakom počte zamestnancov sa pridaná hodnota slovenského priemyslu za posledných desať rokov takmer strojnásobila. V priemere tak rástla produktivita práce slovenského priemyslu o 11,8 % ročne.

Výrazný nárast produktivity práce zaznamenalo aj slovenské poľnohospodárstvo, avšak najmä v dôsledku klesajúcej zamestnanosti, lebo príjmy v stálych cenách stagnujú. Počet zamestnancov v poľnohospodárstve sa v porovnaní s rokom 2000 znížil takmer o polovicu.

Pridaná hodnota v poľnohospodárstve narástla o 38 %. Na druhej strane produktivita práce v trhových službách v posledných 10 rokoch stagnovala, resp. mierne klesala. Mierny rast trhových služieb bol totiž sprevádzaný aj rastom zamestnanosti.

Výrazný rast produktivity práce dostal Slovensko na čelo rebríčka krajín strednej a východnej Európy. Produktivita práce je v porovnaní s ostatnými krajinami regiónu vyššia najmä v priemysle.

Relatívne vysoká produktivita práce by mohla byť dobrým základom aj pre budúci rast ekonomiky a udržanie si medzinárodnej konkurencieschopnosti, konštatoval Štrokendl.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

O novom sídle liekovej agentúry sa rozhodne v pondelok

Bratislava sa uchádza o sídlo EMA.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.