Volkswagen môže byť najväčší zamestnávateľ

Automobilky plánujú vyrobiť o tretinu viac áut ako vlani.

BRATISLAVA. Z pásov bratislavského Volkswagenu (VW) zišlo za minulý rok takmer o polovicu viac áut než v roku 2010. Aby to bolo možné, firma prijala 1400 nových zamestnancov, a to ešte nie je koniec.

Okrem tretej zmeny, na ktorú bude potrebovať tento rok vyše 600 nových ľudí, hovorí o ďalších 100 zamestnancoch v novej lisovni.

Celkovo však môže počet pracovných miest v bratislavskej fabrike vzrásť ešte viac. Len v súvislosti s novou karosárňou sa totiž hovorí o 1200 pracovných miestach.

Ficove plány neodrádzajú

Volkswagen chce v najbližších piatich rokoch u nás preinvestovať 1,5 miliardy eur, plán počtu prijatých zamestnancov však nekomentuje.

Pripúšťa možnosť, že by počtom pracovných miest predbehol aktuálne najväčšieho privátneho zamestnávateľa – U.S. Steel. Ten má momentálne 13-tisíc zamestnancov, ale ich počty sa chystá redukovať, keďže odchádzajúcich už nebude nahrádzať.

„Áno, mohlo by sa stať, že by sme sa stali najväčším súkromným zamestnávateľom, ale to nie je naším prvoradým cieľom,“ povedal člen predstavenstva Volkswagenu Slovakia Wilfried von Rath.

Problémom pre firmu nie sú ani návrhy novonastupujúcej vlády na 22-percentnú daň z príjmu vysokoziskových firiem. Volkswagen verí, že vláda bude spolupracovať aj preto, že VW sa chystá investovať stovky miliónov, hovorí predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Albrecht Reimold. Pre firmu je však prioritou flexibilná pracovná sila, dodal.

Samotnému Volkswagenu v minulom roku vzrástol zisk medziročne o 80 percent na 135 miliónov eur.

Číňania nakupujú autá

Podobne nástup novej vlády príliš neznepokojil ani iných ťahúňov ekonomiky – trnavský Peugeot či žilinskú Kiu.

„Zatiaľ nepredpokladáme, že by zmena vlády mala na chod našej spoločnosti nejaký vplyv,“ povedala Ivana Pavelková, hovorkyňa PSA Peugeot Citroën.

Po rekordnom roku, keď automobilky spoločne vyrobili zhruba 640-tisíc áut, by sa mali tento rok priblížiť k miliónu. Ich plány totiž vychádzajú na 925-tisíc áut.

O odbyt sa majú postarať najmä nové modely. Kia začala napríklad vyrábať model Kia Venga, VW autá z radu New Small Family. Potiahnuť ich môže dopyt z Ázie.

Tam totiž nemá auto toľko ľudí ako v Európe, ale pomaly ju životnou úrovňou dobiehajú, a tak záujem o autá rastie, vysvetľuje analytik Tatra banky Boris Fojtík.

490-med.jpgKliknite - obrázok zväčšíte

Očakávania automobiliek sú nadsadené

VW aj Kia majú podľa neho dobre nastavenú ponuku a vedia tieto trhy zaujať. Svedčí o tom aj rast exportu VW do Číny.

Očakávania automobiliek sú však predsa len mierne nadsadené, myslí si analytik. Keby sa aj naplnili, počty áut nie sú pre vývoj ekonomiky podstatné. Dôležité je aj to, aká je hodnota ich výroby.

Napríklad New Small Family od VW sú autá s nižšou hodnotou, než vyrábala doteraz.

„Ak by vzrástla pridaná hodnota výroby automobilového sektora napríklad o 10 percent, tak by to spôsobilo rast hrubého domáceho produktu do 0,5 percenta,“ povedal Fojtík.

ico

Výroba áut vo svete vlani rástla

V rebríčku krajín vyrábajúcich autá skončilo Slovensko na sedemnástej priečke.

BRATISLAVA. Svetová produkcia áut vlani medziročne vzrástla o tri percentá. Celkovo sa tak vyrobilo 59,9 milióna osobných áut. Vyplýva to z údajov Medzinárodnej organizácie výrobcov automobilov (OICA).

Najviac áut – viac než štrnásť miliónov – sa pritom vyrobilo v Číne. Nasleduje Japonsko s vyše siedmimi miliónmi a po ňom Nemecko s 5,9-miliónovou produkciou.

Slovensko skončilo v rebríčku na 17. priečke s produkciou 639-tisíc osobných vozidiel. Výroba tak u nás medziročne rástla o vyše trinásť percent. Pred nami je napríklad Česko s 1,2 milióna vyrobených áut.

Keď sa do čísiel započítajú aj úžitkové vozidlá, predstavuje celosvetová produkcia áut vyše 80 miliónov kusov.

„Po dramatickom páde v roku 2009 na 62 miliónov nových áut tak svetová produkcia obnovila svoj predkrízový rast,“ uvádza OICA. Neplatí to však o Európe, ktorej produkcia sa stále pohybuje pod úrovňami z roku 2008.

Celkovo sa v krajinách Európskej únie vyrobilo minulý rok 17,7 milióna áut, čo je 22 percent celosvetovej produkcie. „V Číne to bolo 23 percent a v Severnej Amerike necelých sedemnásť percent,“ píše idnes.cz.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 080
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 998
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 506
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 489
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 398
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 389
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 173
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 939
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 934

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.