BRATISLAVA. Naposledy, keď sa menila vláda, výstavba diaľnic niekoľko mesiacov stála. Vláda Ivety Radičovej totiž stopla diaľničné PPP projekty Ficovho kabinetu a začala obstarávať nanovo.
Práve stavebná prestávka je jednou z vecí, ktorej sa aj dnes stavbári obávajú. V hre je aj niekoľko neuzavretých tendrov, ktoré vyhlásila odchádzajúca vláda. „Nevidím dôvod, aby akákoľvek vláda menila to, čo je naštartované,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč.
Podobne to vidí aj prezident Doprastavu Dušan Mráz. „Pre stavbárov je dosť veľká tragédia, aby sa každého jeden a pol roka menila vláda. Tak sa na Slovensku nič nepostaví,“ povedal.
Smer avizuje „inventúru všetkých tendrov“ a potom rozhodne, ako ďalej.
Tieňový minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny odporúča analyzovať aj to, či sú peniaze na výstavbu rozsúťažených diaľnic. Peniaze podľa neho môžu chýbať na najdrahšiu časť D1 – tunel Višňové v predpokladanej hodnote 900 miliónov eur. Ak sa preukáže, že naň nie sú peniaze, môže sa ísť aj cez PPP.
Ak by sa tak stalo, napríklad stavebná firma Hant je pripravená zapojiť sa aj do takejto súťaže. Josef Krýsl, konateľ stavebnej firmy Bögl a Krýsl však upozorňuje, že PPP je pre ekonomiku štátov ako Slovensko či Česko najdrahší spôsob financovania, aký môže existovať.