SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Železnice asi nestihnú vyhodnotiť podmienky v spornom tendri

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemusia v určenom čase stihnúť opätovne vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačov vo vyše dva roky trvajúcom tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

BRATISLAVA.

V takom prípade zrejme požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o predĺženie 30-dňovej lehoty, v ktorej majú na základe jeho rozhodnutia zo 17. februára znovu posúdiť, či jednotliví účastníci tendra splnili požadované podmienky. Potvrdil to generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták na stredajšej tlačovej besede s tým, že komisia, ktorá má tendrové podmienky vyhodnotiť, zasadne v stredu 7. marca prvý raz.

"Čo sa týka termínov, do 30 dní sme viazaní Úradom pre verejné obstarávanie vyhodnotiť splnenie podmienok účasti. Podklady k celej súťaži boli na súde, čiže sme museli požiadať súd, aby nám dal podklady, takže komisia si dnes sadne prvý raz," povedal Ľupták.

Skryť Vypnúť reklamu

Z tohto dôvodu je podľa neho ťažké za 30 dní splniť požiadavku ÚVO a pripustil, že požiadajú úrad o predĺženie lehoty na vyhodnotenie splnenia podmienok účasti v železničnom tendri.

"Vzhľadom k tomu, že tretia etapa modernizácie (Zlatovce - Trenčianska Teplá) už dlhodobo nie je len v rukách ŽSR, ale vstúpil do nej aktívne aj Úrad pre verejné obstarávanie a prebieha niekoľko súdnych sporov, ťažko je garantovať ukončenie súťaže," dodal Ľupták.

Stav okolo modernizácie trate pri Trenčíne označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za veľmi zložitý, očakáva však, že komisia v ŽSR zvládne svoju úlohu tak, aby mohlo byť v tendri prijaté konečné rozhodnutie.

"Môj častý odkaz bol, aby nezarábali súdy alebo právnici viac, než majú zarábať robotníci, stavebné firmy. Teda nie obštrukcia je to vítané alebo potrebné, ale naopak, konštruktívny prístup od obstarávateľa počnúc cez súťažiacich, Úrad pre verejné obstarávanie ako istého rozhodcu až po definitívny kontrakt a realizáciu stavby," dodal minister dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre problémy s uzavretím tendra a meškaním začiatku prác pri obnove trate Zlatovce - Trenčianska Teplá podľa šéfa ŽSR nebude ohrozené financovanie modernizácie na ďalších úsekoch železnice z európskych peňazí.

"Nevidím zatiaľ výraznú možnosť ohrozenia čerpania zdrojov Európskej únie. ŽSR čerpajú na sto percent to, čo zatiaľ mohli čerpať. Prebieha prvá, druhá, štvrtá a piata etapa modernizácie, máme rozpracované projekty v rámci iných prioritných osí," vyhlásil

Alternatívou modernizácie trenčianskeho úseku železnice je podľa Ľuptáka obnova 9-kilometrového úseku Beluša - Púchov, pre ktorú ŽSR v stredu uzavreli zmluvu o vykonaní prác so združením v zložení OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav - SK, a.s. Žilina. ŽSR pripravili aj ďalšie infraštruktúrne projekty pre využívanie európskych peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu

Začali tendre na obnovu trate Považská Teplá - Žilina, na stavbu terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach či na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. V príprave je aj tender na prvú časť výstavby terminálu v Bratislave.

"Naším zámerom je, samozrejme, využiť celý zostávajúci rámec Operačného programu Doprava. Som presvedčený, že sa dá a má využiť. Je to zodpovednosť za granty pre Slovenskú republiku," uviedol Figeľ. Rôzne projekty v železničnej a cestnej doprave sú podľa neho rozbehnuté tak, aby 90 % všetkých financií v programe doprava mohlo byť zazmluvnených do konca tohto roka.

"Cieľom je nielen zazmluvniť, ale zrealizovať diela tak, aby v roku 2015 všetky financie v Operačnom programe Doprava mohli byť využité. Je to úroveň celkovo 3,8 mld. eur," uzavrel Figeľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Trnavská firma TSS Grade spochybňovala priebeh súťaže na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou. Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to okolo 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za takmer 245 mil. eur.

Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur. Stavebné práce na trati Zlatovce - Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace. Ak tender neskončí a práce nezačnú do leta, respektíve nebudú ukončené v roku 2015, bude ohrozené využitie európskych zdrojov na financovanie tohto projektu v terajšom programovom období.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 333
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 005
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 925
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 15 050
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 454
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 779
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 140
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 890
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 742
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.

Neprehliadnite tiež

Čaputová podpísala zákon o minimálnej mzde

Budúcoročná minimálna mzda tak bude na úrovni 623 eur.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Podnikatelia chcú v obstarávaní odbornosť a hodnotu za peniaze

Zástupcovia obchodu pripomienkovali novelu Úradu pre verejné obstarávanie.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie Miroslav Hlivák.

Štát dlhuje 400 miliónov za prevádzku systému výroby elektrickej energie

Ministerstvo hospodárstva zvažuje viacero možností oddlženia.

Štátny tajomník ministerstva hospodárstva SR Karol Galek.

Pred dôležitou nákupnou sezónou v USA sa zhoršili vyhliadky spotreby

Výdavky spotrebiteľov tvoria 70 percent hospodárskej aktivity v USA.

Zákazník vychádza s taškami z obchodného domu Macy's v New Yorku.