Železnice asi nestihnú vyhodnotiť podmienky v spornom tendri

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemusia v určenom čase stihnúť opätovne vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačov vo vyše dva roky trvajúcom tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

BRATISLAVA.

V takom prípade zrejme požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o predĺženie 30-dňovej lehoty, v ktorej majú na základe jeho rozhodnutia zo 17. februára znovu posúdiť, či jednotliví účastníci tendra splnili požadované podmienky. Potvrdil to generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták na stredajšej tlačovej besede s tým, že komisia, ktorá má tendrové podmienky vyhodnotiť, zasadne v stredu 7. marca prvý raz.

"Čo sa týka termínov, do 30 dní sme viazaní Úradom pre verejné obstarávanie vyhodnotiť splnenie podmienok účasti. Podklady k celej súťaži boli na súde, čiže sme museli požiadať súd, aby nám dal podklady, takže komisia si dnes sadne prvý raz," povedal Ľupták.

Z tohto dôvodu je podľa neho ťažké za 30 dní splniť požiadavku ÚVO a pripustil, že požiadajú úrad o predĺženie lehoty na vyhodnotenie splnenia podmienok účasti v železničnom tendri.

"Vzhľadom k tomu, že tretia etapa modernizácie (Zlatovce - Trenčianska Teplá) už dlhodobo nie je len v rukách ŽSR, ale vstúpil do nej aktívne aj Úrad pre verejné obstarávanie a prebieha niekoľko súdnych sporov, ťažko je garantovať ukončenie súťaže," dodal Ľupták.

Stav okolo modernizácie trate pri Trenčíne označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za veľmi zložitý, očakáva však, že komisia v ŽSR zvládne svoju úlohu tak, aby mohlo byť v tendri prijaté konečné rozhodnutie.

"Môj častý odkaz bol, aby nezarábali súdy alebo právnici viac, než majú zarábať robotníci, stavebné firmy. Teda nie obštrukcia je to vítané alebo potrebné, ale naopak, konštruktívny prístup od obstarávateľa počnúc cez súťažiacich, Úrad pre verejné obstarávanie ako istého rozhodcu až po definitívny kontrakt a realizáciu stavby," dodal minister dopravy.

Pre problémy s uzavretím tendra a meškaním začiatku prác pri obnove trate Zlatovce - Trenčianska Teplá podľa šéfa ŽSR nebude ohrozené financovanie modernizácie na ďalších úsekoch železnice z európskych peňazí.

"Nevidím zatiaľ výraznú možnosť ohrozenia čerpania zdrojov Európskej únie. ŽSR čerpajú na sto percent to, čo zatiaľ mohli čerpať. Prebieha prvá, druhá, štvrtá a piata etapa modernizácie, máme rozpracované projekty v rámci iných prioritných osí," vyhlásil

Alternatívou modernizácie trenčianskeho úseku železnice je podľa Ľuptáka obnova 9-kilometrového úseku Beluša - Púchov, pre ktorú ŽSR v stredu uzavreli zmluvu o vykonaní prác so združením v zložení OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav - SK, a.s. Žilina. ŽSR pripravili aj ďalšie infraštruktúrne projekty pre využívanie európskych peňazí.

Začali tendre na obnovu trate Považská Teplá - Žilina, na stavbu terminálu intermodálnej prepravy v Košiciach či na prvú etapu prác v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. V príprave je aj tender na prvú časť výstavby terminálu v Bratislave.

"Naším zámerom je, samozrejme, využiť celý zostávajúci rámec Operačného programu Doprava. Som presvedčený, že sa dá a má využiť. Je to zodpovednosť za granty pre Slovenskú republiku," uviedol Figeľ. Rôzne projekty v železničnej a cestnej doprave sú podľa neho rozbehnuté tak, aby 90 % všetkých financií v programe doprava mohlo byť zazmluvnených do konca tohto roka.

"Cieľom je nielen zazmluvniť, ale zrealizovať diela tak, aby v roku 2015 všetky financie v Operačnom programe Doprava mohli byť využité. Je to úroveň celkovo 3,8 mld. eur," uzavrel Figeľ.

Trnavská firma TSS Grade spochybňovala priebeh súťaže na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá, žiadala jej opätovné vyhodnotenie a poukázala na rozpor v referenciách, ktoré v tendri použil uchádzač s najlacnejšou ponukou. Skupina Skanska navrhla vykonanie prác za najnižšiu cenu, a to okolo 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a TSS Grade predložila druhú najlacnejšiu ponuku za takmer 245 mil. eur.

Pôvodná predpokladaná cena prác bola vyše 296 mil. eur. Stavebné práce na trati Zlatovce - Trenčianska Teplá majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava a trvať majú tri roky a štyri mesiace. Ak tender neskončí a práce nezačnú do leta, respektíve nebudú ukončené v roku 2015, bude ohrozené využitie európskych zdrojov na financovanie tohto projektu v terajšom programovom období.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 697
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 748
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 740
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 288
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 830
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 492
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 185
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 923
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop