PRAHA.
"Škoda má potenciál stať sa najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe," povedal jej riaditeľ Winfried Vahland v rozhovore pre britský denník Financial Times (FT).
Škoda si vytýčila cieľ vyrobiť časom 1,5 milióna vozidiel. Mohla by ho dosiahnuť v roku 2018. Vlani predala 879.200 áut a jej medziročná výroba dosiahla prírastok 15 %. Vedenie koncernu Volkswagen chce, aby sa skupina do šiestich rokov stala najväčším producentom automobilov na svete.
"Pokiaľ hovoríme o našich zákazníkoch," pokračoval Vahland, "tí majú radi praktickosť, funkčnosť a priestornosť - takže napríklad o kabriolete neuvažujeme."
Kým európski výrobcovia poskytujú veľké zľavy, aby sa svojich vozidiel zbavili, Škoda má na svoje autá poradovníky plné čakateľov. Podľa FT sa lacné autá v krízovom čase predávajú lepšie. Dokazujú to dobré výsledky rumunskej Dacie (patrí francúzskemu Renaultu) alebo kórejské automobilky Hyundai/Kia. Nedarí sa však francúzskemu Peugeotu/Citroenu ani talianskemu Fiatu.
Prečo ide Dacii a Škode karta? Dôvodov je niekoľko. Jedným z nich je fakt, že sa nezapájajú do cenových vojen v Európe. Škoda predáva väčšinu vozidiel súkromným klientom, a nie autopožičovniam alebo firemným flotilám, kde sa cenové vojny formou zliav prejavujú najvýraznejšie. Dacia dokonca nedáva nijaké zľavy.
Východoeurópske automobilky vyrábajú podstatne lacnejšie. Ich mzdy sú oveľa nižšie než napríklad v nemeckom Volkswagene. Škoda a Dacia plánujú svoje produkty konzervatívne, vyhýbajú sa riskantným vozidlám pre nadšencov, ako sú práve kabriolety. Mohli by na nich prerobiť.
Škodovky sú kvalitnými autami za málo peňazí. Podľa FT vystihujú ducha súčasnej Európy, ktorým je sporenie. Zároveň si získavajú nových klientov v Rusku, Indii, Číne, ktorí požadujú veľké interiéry.