Banská Bystrica 12. augusta (TASR) - V prvom polroku tohto roka vyhodnocovala Slovenská pošta (SP), š. p., Banská Bystrica skúsenosti z prevádzky príjmu, prepravy a doručovania zásielok systémom novej klasifikácie, ktorý zaviedla 1. januára 2002. Spočíva v rýchlosti spracovania a doručenia zásielok bez ohľadu na ich obsah, rovnako pre listy a balíky vo vnútroštátnom i medzinárodnom styku.
Listové zásielky 1. triedy doručuje SP v lehote D+1 (D je deň podania) a balíkové zásielky 1. triedy v lehote D+2 v rámci celého Slovenska. V teste času dopravy listových zásielok, ktorý vykonali na vzorke 6 617 kusov, dosiahli kvalitu D+1 na 99,43 % pri zásielkach 1. triedy. Objem podaných listových zásielok 1. triedy sa zvýšil oproti prioritným zásielkam vnútroštátneho styku (čo bol podobný produkt v roku 2001) v prvom polroku na 260 %. Tento fakt je aj výsledkom prehodnotenia cien, tarify 1. triedy sa znížili z 13 na 10 Sk a zásielky 2. triedy stoja 6 Sk.
Okrem toho zohráva dôležitú úlohu aj rozširovanie služieb s pridanou hodnotou k súčasným produktom. Príkladom je systém Track and Trace (T & T), ktorý umožňuje prostredníctvom zosnímania čiarového kódu (ČK) sledovať zásielku počas celého premiestňovacieho procesu podaj, preprava, dodanie. Zákazník získa informácie o nej na internete alebo telefonicky na bezplatnom telefónnom čísle zákazníckeho centra SP. T & T poskytuje SP doteraz pre medzinárodné prioritné zásielky PRIME, medzinárodný obchodný balík EPG, vnútroštátny obchodný balík EMS a doporučené zásielky špeciál 1. triedy (RS). Ide teda o expresné produkty s časom dodania nasledujúci pracovný deň pre vnútroštátne produkty alebo D+3 pre medzinárodné produkty. SP ako vôbec prvá poštová správa v bývalej strednej a východnej Európe implementovala produkt PRIME s pridanou hodnotou T & T v medzinárodnom styku a po niekoľkých mesiacoch sa prepracovala na najvyššiu priečku kvality snímania, prenosu a zobrazenia informácií o pohybe zásielok na internete zo všetkých krajín projektu (celá západná Európa a USA).
Vysokú kvalitu produktov so službou T & T ocenili aj na medzinárodnej úrovni. SP v júni tohto roku prezentovali na konferencii ázijských poštových správ v Indonézii ako vzorový príklad zavádzania najnovších technológií v oblasti pošty. Formou vzorovej prípadovej štúdie a prezentáciou skúseností zamestnancov SP na workshope pre jednotlivé krajiny prispela SP k rozširovaniu systému projektu T & T aj v poštových správach vyspelých krajín Ázie (Japonsko, Singapur, India, Austrália a Nový Zéland).
* dc zll