BRATISLAVA. Motorové vozidlá, ktoré sa využívajú ako taxíky, musia od dnešného dňa spĺňať prísnejšie kritériá pri vydávaní licencií ako doteraz. Podľa nového zákona o cestnej doprave si môžu taxikári pre výkon tejto profesie zaregistrovať len auto, ktoré má najviac päť rokov odo dňa uvedenia do prevádzky, alebo najazdených maximálne 100 000 kilometrov s benzínovým motorom či hybridným pohonom, alebo 150 000 kilometrov s naftovým motorom.
Po novom tiež platí, že vozidlami taxislužby sú už aj autá s počtom sedadiel do deväť osôb, teda mikrobusy. Veľkí prevádzkovatelia týchto služieb majú povinnosť mať vo svojom vozovom parku aj vozidlo na prepravu cestujúcich, ktorých nemožno prepravovať v štandardnom vozidle taxislužby.
Právna norma sa tiež podrobne venuje právam cestujúcich v autobusovej doprave či pokutám pre dopravcov. Tie môžu dosiahnuť až 50 000 eur v prípade, že v priebehu dvoch rokov dopravca už za priestupok nebol pokutovaný prvýkrát.
Súčasne sa z nariadenia EÚ o právach cestujúcich v autobusovej doprave preberajú niektoré ustanovenia o nárokoch cestujúcich voči dopravcovi. Napríklad výška náhrady za smrť cestujúceho by tak nemala byť menšia ako 220 000 eur.
V prípade straty alebo poškodenia batožiny pri dopravnej nehode bola táto suma stanovená na minimálne 1200 eur. Cestujúci, ktorý si kúpi miestenku, nebude musieť byť pripravený na nástup už skôr. Právo na zakúpené miesto mu ostáva až do času naplánovaného odchodu autobusu.
Ako vyplýva zo sprievodného materiálu zákona, na Slovensku je v súčasnosti prevádzkovaných 1620 autobusových liniek pravidelnej dopravy. Z toho v diaľkovej doprave s trasou nad 250 km je 75 medzinárodných liniek a 38 vnútroštátnych liniek.