SME
Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Joj sa už doťahuje na Markízu

Televízny trh má počas večerného vysielania nového lídra. Diváci opúšťajú Markízu a stále viac pozerajú Jojku.

Joj svoje úspechy pripomína aj na bilbordoch.Joj svoje úspechy pripomína aj na bilbordoch. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Sledovanosť televízie Markíza sa za posledné obdobie prepadla na historické minimá. Jej televízne noviny už nie sú najsledovanejšie. Dvojka na trhu, televízia Joj je schopná ju každodenne porážať. A nie je to jediný pre televízie dôležitý čas, kedy sa roky zavedené poradie mení.

„Aktuálne je Joj už druhý mesiac lídrom na trhu v primetime, teda pre televízie v najdôležitejších vysielacích časoch. Najmä cez pracovné dni sme lídrom aj celodenne,“ hovorí riaditeľ televízie Joj František Borovský. Byť lídrom je dôležité pri rokovaní o cenách reklamy.

Markíza, hoci to sľúbila, oficiálne vyjadrenie od štvrtka poslať nestihla. Generálna riaditeľka Zuzana Ťapáková je chorá, oslovili sme aj ďalšieho zástupcu televízie. Kuloárne informácie hovoria o nervozite v sídle v Záhorskej Bystrici - klesá sledovanosť, na nálade nepridal ani bojkot televíznych cien OTO.

Mínus desať percent

info
Fakty
Sledovanosť
Celý deň 12 až 54 rokov
február 2011/ január 2012
  • Markíza 35,4 / 26,2
  • Joj 20,0 / 22,8
Prime­time 12 až 54 rokov
február 2011/január 2012
  • Markíza 41,1 / 27,3
  • Joj 21,6 / 28,7
Spravodajstvo 19 ­ 20 hod.
7.týždeň 2011/ 7.týždeň 2012
  • Markíza 43,1 / 35,4
  • Joj 27,6 / 35,5

Celodenná sledovanosť Markízy od vlaňajšieho februára klesla o takmer desať percent.

Medzi siedmou a jedenástou večer, teda v prime – time už sleduje Joj o percento ľudí viac ako doterajšieho lídra.

V celodennej sledovanosti Markíza stále vedie, od decembra však stratila dve percentá. Joj jeden a pol získala.

„Kým Joj si budovala viaceré programové dominanty, Markíza stavila všetko na jednu-dve karty ako telenovelu či Farmu,“ myslí si Tomáš Czwitkovics, redaktor servera medialne.sk.

Nasadenie tureckej telenovely Tisíc a jedna noc považuje za chybu, pretože Markíza nemala scenár, čo nasadiť po nej. Ďalšia telenovela Sultán nezabrala a skončila na druhom kanáli Doma.

Správy tiež spadli

Televízne noviny Markízy sa prepadli za rok o takmer osem percent, naopak Joj o osem percent narástla a medzi siedmou a ôsmou večer ju zapína celkovo viac ľudí. Markízu čiastočne oslabil aj presun správ na verejnoprávnej Jednotke, priamo jej konkurujú.

„Nepoznám presné programové zámery, ale rozumiem, že nevnímajú posledný vývoj s pokojom,“ hovorí odborník na televízie a šéf rady RTVS Miroslav Kollár.

Návrat k časom jedného dominantného kanála s 35-percentným podielom už podľa neho možný nie je. „Časť divákov prechádza aj na ich druhý kanál, otázka je, či mala tá stratégia mať až takéto posilnenie,“ myslí si Kollár.

Mladšia sestra TV Doma totiž svoju staršiu sestru Markízu v niektorých časoch oslabuje. Počas seriálu Druhý dych tam diváci húfne odchádzajú. Zrátanie sledovanosti neobstojí už len pre ceny reklamy.

„Zdá sa mi, že Joj pracuje viac systematicky. Dlhodobo investuje do domácej tvorby, kde má presne zadefinovaného diváka, ktorý je pre ňu zaujímavý a vyrába a vysiela preňho,“ hovorí Bohumil Stejskal z medialne.sk. Postup Markízy mu pripomína metódu pokus, omyl, ako príklad spomína telenovely.

„Z krátkodobého pohľadu sa rozdiel medzi skupinou Markíza a skupinou Joj bude zmenšovať,“ myslí si Czwitkovics. Markíze podľa neho môže pomôcť reality šou Farma.

„Dlhodobo líder nemôže fungovať na princípe obmeny jedného silného primetime programu, ktorý vypĺňa niekoľko večerov do týždňa,“ uzatvára Czwitkovics. Počas leta predpovedá tvrdý konkurenčný boj.

Dlhodobý líder

Markíza televíznemu trhu suverénne kraľovala od štartu v auguste 1996. Napriek prešľapom, akým bolo pomoc politickým záujmom Pavla Ruska, si pozíciu dlhé roky s prehľadom udržiavala.

Jojku v roku 2002 spúšťal vtedjaší riaditeľ televízie Nova Vladimír Železný a neskorší šéf STV Richard Rybníček. Práve Železný vymyslel vtedy zosmiešňovaný názov Joj.

Celková sledovanosť jej za posledné mesiace závratne nestúpla. V čase internetu a spúšťania menších kanálov je úspechom, že neklesá. „Ak budú čísla v decembri 2012 podobné ako v decembri 2011 alebo 2010, tak budeme spokojní,“ hovorí Borovský.

Nervozitu v Markíze môžu vyvolávať aj plány jej majiteľa. Adrian Sarbu, rumunský šéf bermudskej firmy CME, pod ktorú Markíza patrí, chce tento rok upevňovať ich vedúce postavenie a maximalizovať zisk. Pre zlé investície v Bulharsku má skupina veľké dlhy. Po nedávnom zverejnení hospodárskych výsledkov sa jej akcie opäť oslabili. Skupine vlaňajšie vyššie tržby Markízy stačiť nemohli. 

ico

Borovský: Nezaspali sme na vavríne tureckej telenovely

Držíme si dlhodobú stratégiu, hovorí riaditeľ Televízie Joj František Borovský.

Je Jojka už dnes lídrom televízneho trhu?

„Aktuálne je TV JOJ už druhý mesiac lídrom na trhu v primetime, teda pre televízie v najdôležitejších vysielacích časoch. Najmä cez pracovné dni sme lídrom aj celodenne.“

Prečo je podľa vás televízia úspešná?

„Na rozdiel od konkurencie sme nezaspali na vavrínoch čiastkového úspechu jednej tureckej telenovely, držíme sa našej dlhodobej stratégie prinášať najlepšie seriály, vyprofilované spravodajstvo, úspešné celosvetové shows, filmové kinopremiéry a momentálne zbierame ovocie.“

Aké by mali byť čísla napríklad v decembri, aby ste povedali, že ste maximálne spokojný?

Ak budú podobné ako v decembri 2011 alebo v decembri 2010, tak budeme spokojní. Už uplynulé dve jesenné sezóny boli pre TV JOJ mimoriadne úspešné a naše nosné programy dokázali byť lídrom na trhu.

Zmenili ste niečo v spravodajstve? Aké a ako podané správy chcú diváci vašej televízie pozerať?

„Aj tu si držíme našu dlhodobú stratégiu. Divák nemá rád radikálne zmeny. Noviny TV JOJ sú dlhodobo stabilné, posilnili sme politické spravodajstvo, ale zároveň si držíme to, na čo sú diváci zvyknutí. O 19.00 h sa spravodajskému tímu na čele s Rolom Kubinom podarilo vybudovať silnú spravodajskú reláciu KRIMI, ktorá už dokáže rovnocenne konkurovať ostatným spravodajským reláciám.“

Čím by ste si chceli udržať pripadne polepšiť aktuálne čísla?

„Čísla sa môžu meniť, trh je v pohybe. Aktuálne výsledky sú naozaj nadpriemerné a posunuli TV JOJ do pozície lídra. Samozrejme máme predstavu akú sledovanosť by sme si chceli dlhodobo držať, chceme najmä zastabilizovať to čo funguje, divácky návyk, najúspešnejšie projekty. A ako dlhodobý líder v prinášaní pôvodnej slovenskej tvorby a nových formátov v tom chceme aj naďalej pokračovať.“

(trš)

ico

Glosátor Stejskal: Oba programy sledujem vyrovnane

Mediálny glosátor DENIS SCHVARCZ píše o televíziach pre medialne.sk ako BOHUMIL STEJSKAL. Ráno víťazí Markíza, večer Joj.

Pozeráte viac Jojku alebo Markízu?

„Pomer, v akom sledujem oba programy, je vyrovnaný. Markízu uprednostňujem ráno a od šiestej do ôsmej, Joj po ôsmej. Spravodajstvu Markízy viac dôverujem, krvavá zvodka na JOJ mi stačí zo záznamu. Večerný program má pre mňa vhodnejší Joj. Rád si pozriem Panelák, Profesionálov a ďalšie domáce seriály alebo ktorúkoľvek epizódu zo série kriminálok CSI.“

Podľa čoho si vyberáte program?

„Prvé kritérium je šport. Dobrý zápas Ligy majstrov alebo hokejovej ligy uprednostním takmer pred čímkoľvek. Mám rád súčasnú slovenskú tvorbu, aktuálne idú najmä seriály. Mesto tieňov je skvelý seriál na Markíze, okrem komediálnych žánrov mám rád aj dramatické pokusy. V poslednom čase ožíva aj STV, aj keď stále je na jej obrazovke pre mňa najlepší program Noc v archíve.“

Pozeráte správy televízie Joj?

„Takmer nikdy v ich premiérovom čase.“

V čom sú iné ako Televízne noviny na Markíze?

„Majú iné priority. Najdôležitejšia je taká téma a jej spracovanie, ktoré udrží diváka pri obrazovke. Verejnoprávne témy sú málokedy také nosné ako napríklad na Markíze. Rozdiel by som prirovnal k rozdielu medzi denníkmi ako Plus1 deň a SME.“

Dajú sa už pozerať nové Správy na STV?

„Neviem. Viem, že vysielajú v novom vysielacom čase, ale bez štrukturálnych zmien. Párkrát som si ich pozrel, či to je pravda, a bola. Aby som im vedome venoval viac času, budú sa musieť nielen kvalitatívne zlepšiť, ale dosiahnuť aj, aby sa o nich hovorilo natoľko, aby ma to motivovalo vymeniť ich za silný návyk na Televízne noviny Markízy.“

Je najsledovanejší seriál Panelák niečo, čo sa dá naozaj pozerať každý deň?

„Panelák sa určite dá pozerať každý deň, ale nie v tom tkvie jeho úspech. Seriál sa totiž dá pozerať aj len občas. Aj príležitostný divák aspoň trocha znalý jeho realít sa nestratí, rýchlo sa zorientuje a v ostatnom čase aj dobre baví. Niektoré postavy sú vyprofilované do polokomického rozmeru, samy sú dôvodom na prepnutie na Jojku.“

Markíza sa spolieha na reality šou Farma, Joj na Paradise. Na čo viac vy?

„Lepšia otázka by bola, na čo sa teším menej. Ani na jeden z formátov sa neteším ani spolovice tak ako na obyčajné hokejové play off. No určite si pozriem oba. Preferencia bude asi záležať na osobách, ktoré v nich budú účinkovať. Neverím, že sa stanem zarytým fanúšikom hociktorého z nich.“

Michal Trško

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  6. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  7. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  8. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  9. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  10. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  1. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  2. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  3. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  4. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  5. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  6. Dáma s pávím pierkom
  7. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. Získaj náskok pred štartom
  10. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 366
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 10 460
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 9 426
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 194
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 8 829
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 894
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 918
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 451
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 289
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotník pripravuje dávku ruskej očkovacej látky Sputnik V.

Vedeckú anketu zverejníme každý mesiac.

26. feb
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 308-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 189 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

6 h
Petra Vlhová dnes ide super-G vo Val di Fassa, sledujte zjazdové lyžovanie.

Sledujte online prenos s nami.

5 h
Matematik Richard Kollár po stretnutí s prezidentkou.

Ako môže vyzerať jar či leto s koronavírusom?

26. feb

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Zamestnávatelia sa budú môcť rozhodnúť, či budú postupovať podľa novej právnej úpravy hneď od marca tohto roka alebo toto rozhodnutie urobia najneskôr do konca tohto roka.

2 h
Ilustračné foto

Grécke ostrovy dokážu efektívne regulovať a kontrolovať pohyb turistov.

2 h
Ilustračné foto

Jednou z prvých, ktorá prišla už po referende o brexite, bola londýnska banka Revolut.

22 h
Vakcína proti chorobe COVID-19 od konzorcia Pfizer/BioNTech má účinnosť 94 percent, pokiaľ ide o pokles symptomatických prípadov nákazy.

Štandardne to trvá niekoľko rokov.

27. feb