BRATISLAVA. Pod pokles sa podľa spoločnosti podpísali regulačné opatrenia, ako aj nižšie ceny služieb.
Zisk skupiny pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou EBITDA klesol o 3,5 % na 388,7 mil. eur, zatiaľ čo voľný prevádzkový cash flow stúpol o 1,1 % na 259,1 mil. eur.
"Prvý celistvý kalendárny rok po integrácii prináša veľmi dobré výsledky hospodárenia našej spoločnosti. Počas uplynulých dvanástich mesiacov sa sčasti opakovala situácia z minulých rokov, kedy vysoká saturácia trhu a regulačné kroky opäť vyústili do mierneho zníženia celkových výnosov," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Telekom Miroslav Majoroš.
Firma sa v minulom roku nevyhla ani prepúšťaniu, keď ju v dôsledku integrácie opustilo približne 780 zamestnancov.
Skupina podľa slov výkonného riaditeľa pre financie Roberta Haubera aj vo veľmi náročnom trhovom prostredí so značným regulačným tlakom dokázala medziročne zvýšiť výnosy v strategických oblastiach, akými sú mobilné dáta, pevný internet, on-line biznis, ako aj informačné a komunikačné technológie (ICT).
V segmente pevnej siete dosiahol Slovak Telekom len mierny pokles výnosov o 0,8 % na 460,6 mil. eur, keď nové oblasti biznisu kompenzujú klesajúce výnosy z hlasových služieb. Dcérske spoločnosti Zoznam a Zoznam Mobile zvýšili medziročne svoje výnosy o 12 % na 6,1 mil. eur a ich prevádzkový zisk posilnil o 73 % na 1 mil. eur.
Výnosy spoločnosti PosAm dosiahli 33,8 mil. eur, čo predstavuje 14-percentný medziročný rast. Slovak Telekom zároveň pokračoval v upevňovaní svojej pozícii na klesajúcom ICT trhu, keď vlani v Bratislave otvoril nové dátové centrum.
Zatiaľ čo počet pevných liniek medziročne klesol o 3,8 % na 1,021 mil., vzrástol počet širokopásmových prístupov na internet o 6,4 % na 464 tis. Pri digitálnej televízii sa zvýšil počet zákazníkov o 35 tis., keď túto službu koncom minulého roka využívalo 160 tis. zákazníkov.
V oblasti širokopásmového internetu tak ST podľa Majoroša pokračuje v raste, pričom od decembra minulého roku umožnil alternatívnym operátorom využívať jeho optickú sieť. Aktuálne podľa jeho slov rokujú s niekoľkými firmami, ktoré o túto službu prejavili záujem.
DSL internet zostáva podľa generálneho riaditeľa naďalej kľúčovým biznisom firmy, keď ST pokračuje vo zvyšovaní jeho rýchlosti a zároveň sa orientuje aj na nové cieľové skupiny, akými sú napríklad seniori. V prípade digitálnej televízie evidovala firma najväčší nárast v čase digitalizácie Slovenska, kedy sa počet zákazníkov rapídne zvyšoval. Momentálne podľa Majoroša už rast nie je taký prudký, no naďalej ide o úspešný produkt pre firmu.
V mobilnom segmente dosiahol Slovak Telekom v minulom roku výnosy vo výške 470 mil. eur, keď medziročne klesli o 5,9 % predovšetkým pod vplyvom pokračujúcich regulačných tlakov v oblasti prepojovacích poplatkov, ako aj znižovaním cien služieb.
Podľa Majoroša sa spoločnosti vlani podarilo zmierniť pokles v porovnaní s rokom 2010, kedy výnosy medziročne klesli o 10 %, pričom v najbližšom období už očakáva stabilizáciu v tomto segmente. Problémom je však podľa jeho slov efekt, keď sa s klesajúcimi cenami služieb nezvyšuje spotreba zákazníkov, pričom tento rozdiel nekompenzujú v plnej miere ani dátové služby.
Ku koncu decembra uplynulého roku využívalo služby mobilnej siete spoločnosti celkovo 2,326 mil. zákazníkov, keď v porovnaní s predošlým rokom klesol ich počet o 3,5 %. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili mobilné služby firmy za posledné tri mesiace, dosiahol 2,197 milióna.
Počet zmluvných zákazníkov sa v roku 2010 stabilizoval, keď dosiahol podiel 62 % pri medziročnom raste o 0,3 %. Predplatné služby využívalo 629 tis. zákazníkov, pričom ich počet sa medziročne znížil o 15,2 %.
ST zároveň registruje 250 tis. SIM kariet, ktoré zákazníci využívajú v rámci mýtneho systému spoločnosti SkyToll. Priemerný výnos na jedného zákazníka (ARPU) vlani klesol na 15 eur, keď v roku 2010 predstavoval 15,8 eur.