SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Doprastav stiahol námietku v tendri na časť D1

Doprastav trvá na dôvodoch námietky, no stiahol ju po dohode s ministrom Figeľom, aby vraj neblokoval čerpanie eurofondov na výstavbu diaľnice D1.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Spoločnosť Doprastav, a.s. sa rozhodla stiahnuť námietku proti podmienkam v tendri na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku.

Ako pre agentúru SITA v stredu potvrdil prezident skupiny Doprastav Dušan Mráz, stalo sa tak po jeho rozhovore s ministrom dopravy Jánom Figeľom.

Na dôvodoch trvajú, námietku vraj sťahujú pre fondy

Ak by verejná súťaž bola pre podanú námietku pozastavená a stavba uvedenej diaľnice by sa nezačala do júla tohto roka, hrozilo by, že nebude dokončená do roku 2015 a nemohla by tak byť financovaná z európskych zdrojov. Výstavba diaľnice s tunelom Čebrať je plánovaná vrátane projektovania na tri a pol roka.

Skryť Vypnúť reklamu

"Napriek tomu, že nedostatky, ktoré tender má, sa neodstránili, nie je v záujme Doprastavu, aby sme spôsobili, že prepadne možnosť čerpania určitých zdrojov z Európskej únie.

Ministerstvo dopravy by už zrejme nebolo schopné pripraviť iné stavby namiesto tejto. Cítil by som sa zle voči občanom krajiny aj voči sebe, keby sme spôsobili, že sa nemôžu čerpať eurofondy," povedal Mráz pre agentúru SITA.

Doprastav napriek stiahnutiu námietky podľa neho trvá na svojich výhradách k súťažným podmienkam.

Výčitky sa týkali technických podkladov

Námietka Doprastavu sa týkala pevnej ceny, záručného servisu a technických podmienok vetrania v tuneli. Podľa tendrových podmienok pri zabezpečení vetrania v tuneli sa nemá postupovať podľa dokumentácie pre stavebné povolenie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Bude sa musieť postupovať na základe údajov sčítania dopravy z roku 2011, ktoré budú, samozrejme, spracované neskôr. Projekt vetrania sa bude robiť zhruba rok pred skončením výstavby, to znamená po dva a pol roku, čiže vtedy už budú iné údaje o hustote premávky," povedal Mráz.

Ako dodal, každý uchádzač mal predložiť projektovú dokumentáciu, ale potom sa to zmenilo. Už to podľa neho nie je potrebné a môže sa, ale nemusí, postupovať podľa dokumentácie pre stavebné povolenie. "Je to nejednoznačné zadanie," uzavrel Mráz.

Pokiaľ ide o rozhodnutie ministerstva dopravy, ktoré bude valorizovať o infláciu cenu väčších a dlhšie trvajúcich cestných a železničných stavieb, podľa Mráza by bolo optimálne, keby sa to týkalo stavieb v trvaní nad osemnásť mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy nedávno rozhodol, že indexácia cien sa bude uplatňovať povinne pri stavbách nad tri roky a dobrovoľne pri dvojročných stavbách. Ministerstvo pôvodne stavebných podnikateľov informovalo, že ceny sa budú upravovať pri stavbách v trvaní dvoch rokov.

"Toto si kladieme za cieľ číslo jeden, aby sme docielili zmenu tohto metodického pokynu, aby miera rizika pre stavebné firmy bola aspoň trochu znížená. V súčasnosti, keď platí kritérium najnižšej ceny, každý zhotoviteľ zažmúri oči a dúfa, že nejako bude," povedal Mráz.

Vplyv inflácie na vysúťažené ceny zhotoviteľov, ktorí uspeli v diaľničných tendroch, je podľa neho blízky nule. Ceny stavieb v tendroch, napríklad diaľničných, železničných, ale aj iných, znižuje tvrdá konkurencia stavebných firiem napriek rastu stavebných nákladov.

Skryť Vypnúť reklamu

Čebrať má odľahčiť Ružomberok

Ponuky v tendri na D1 Hubová - Ivachnová plánovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. otvárať pôvodne 16. januára. Pre námietky uchádzačov však termín preložila na 16. februára, kedy sa ponuky neotvárali pre námietku Doprastavu.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice Hubová - Ivachnová vlani v októbri. Predpokladaná cena stavebných prác naplánovaných na 1 276 dní, čiže tri a pol roka, dosahuje 465,71 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Výstavba diaľnice s dvojkilometrovým tunelom Čebrať má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Práce majú byť financované z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava v súčasnom sedemročnom programovom období.

Diaľnica pri Ružomberku mala byť pôvodne postavená spolu s ďalšími štyrmi úsekmi v rámci prvého balíka PPP. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel, pričom najmä na úseku z Ružomberka po začiatok diaľnice v Ivachnovej sa vytvárajú časté dopravné zápchy.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku budú okrem tunela aj tri križovatky a 21 mostov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 936
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 830
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 889
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 297
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 793
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 358
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 276
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 908
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 759
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

Obmedzenia v rámci druhej vlny pandémie tvrdo zasiahli nemecký export

Napriek zhoršujúcim sa vyhliadkam zostáva trh práce v krajine relatívne silný.

Nákladný prístav v nemeckom Hamburgu.

Autoškoly vyučujú dištančne, podmienky pre taxislužby sa nezmenili

Pre podmienky praktického výcviku v rámci autoškôl treba kontaktovať hygienikov.

Ilustračné foto.

Inovácie sú pre bankový sektor nevyhnutné, tvrdí expert NBS.

Mnohé fintechy dokážu rásť veľmi rýchlo a môžu ohroziť etablované subjekty.

Národná banka Slovenska.

V prvom polroku nastal výrazný útlm priamych zahraničných investící

Dôvodom je odklad investícií zo strany nadnárodných koncernov.

Výstavba diaľničného obchvatu Prešova bola pre nový koronavírus zastavená.