Doprastav stiahol námietku v tendri na časť D1

Doprastav trvá na dôvodoch námietky, no stiahol ju po dohode s ministrom Figeľom, aby vraj neblokoval čerpanie eurofondov na výstavbu diaľnice D1.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Spoločnosť Doprastav, a.s. sa rozhodla stiahnuť námietku proti podmienkam v tendri na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku.

Ako pre agentúru SITA v stredu potvrdil prezident skupiny Doprastav Dušan Mráz, stalo sa tak po jeho rozhovore s ministrom dopravy Jánom Figeľom.

Na dôvodoch trvajú, námietku vraj sťahujú pre fondy

Ak by verejná súťaž bola pre podanú námietku pozastavená a stavba uvedenej diaľnice by sa nezačala do júla tohto roka, hrozilo by, že nebude dokončená do roku 2015 a nemohla by tak byť financovaná z európskych zdrojov. Výstavba diaľnice s tunelom Čebrať je plánovaná vrátane projektovania na tri a pol roka.

"Napriek tomu, že nedostatky, ktoré tender má, sa neodstránili, nie je v záujme Doprastavu, aby sme spôsobili, že prepadne možnosť čerpania určitých zdrojov z Európskej únie.

Ministerstvo dopravy by už zrejme nebolo schopné pripraviť iné stavby namiesto tejto. Cítil by som sa zle voči občanom krajiny aj voči sebe, keby sme spôsobili, že sa nemôžu čerpať eurofondy," povedal Mráz pre agentúru SITA.

Doprastav napriek stiahnutiu námietky podľa neho trvá na svojich výhradách k súťažným podmienkam.

Výčitky sa týkali technických podkladov

Námietka Doprastavu sa týkala pevnej ceny, záručného servisu a technických podmienok vetrania v tuneli. Podľa tendrových podmienok pri zabezpečení vetrania v tuneli sa nemá postupovať podľa dokumentácie pre stavebné povolenie.

"Bude sa musieť postupovať na základe údajov sčítania dopravy z roku 2011, ktoré budú, samozrejme, spracované neskôr. Projekt vetrania sa bude robiť zhruba rok pred skončením výstavby, to znamená po dva a pol roku, čiže vtedy už budú iné údaje o hustote premávky," povedal Mráz.

Ako dodal, každý uchádzač mal predložiť projektovú dokumentáciu, ale potom sa to zmenilo. Už to podľa neho nie je potrebné a môže sa, ale nemusí, postupovať podľa dokumentácie pre stavebné povolenie. "Je to nejednoznačné zadanie," uzavrel Mráz.

Pokiaľ ide o rozhodnutie ministerstva dopravy, ktoré bude valorizovať o infláciu cenu väčších a dlhšie trvajúcich cestných a železničných stavieb, podľa Mráza by bolo optimálne, keby sa to týkalo stavieb v trvaní nad osemnásť mesiacov.

Rezort dopravy nedávno rozhodol, že indexácia cien sa bude uplatňovať povinne pri stavbách nad tri roky a dobrovoľne pri dvojročných stavbách. Ministerstvo pôvodne stavebných podnikateľov informovalo, že ceny sa budú upravovať pri stavbách v trvaní dvoch rokov.

"Toto si kladieme za cieľ číslo jeden, aby sme docielili zmenu tohto metodického pokynu, aby miera rizika pre stavebné firmy bola aspoň trochu znížená. V súčasnosti, keď platí kritérium najnižšej ceny, každý zhotoviteľ zažmúri oči a dúfa, že nejako bude," povedal Mráz.

Vplyv inflácie na vysúťažené ceny zhotoviteľov, ktorí uspeli v diaľničných tendroch, je podľa neho blízky nule. Ceny stavieb v tendroch, napríklad diaľničných, železničných, ale aj iných, znižuje tvrdá konkurencia stavebných firiem napriek rastu stavebných nákladov.

Čebrať má odľahčiť Ružomberok

Ponuky v tendri na D1 Hubová - Ivachnová plánovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. otvárať pôvodne 16. januára. Pre námietky uchádzačov však termín preložila na 16. februára, kedy sa ponuky neotvárali pre námietku Doprastavu.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice Hubová - Ivachnová vlani v októbri. Predpokladaná cena stavebných prác naplánovaných na 1 276 dní, čiže tri a pol roka, dosahuje 465,71 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Výstavba diaľnice s dvojkilometrovým tunelom Čebrať má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Práce majú byť financované z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava v súčasnom sedemročnom programovom období.

Diaľnica pri Ružomberku mala byť pôvodne postavená spolu s ďalšími štyrmi úsekmi v rámci prvého balíka PPP. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel, pričom najmä na úseku z Ružomberka po začiatok diaľnice v Ivachnovej sa vytvárajú časté dopravné zápchy.

Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku budú okrem tunela aj tri križovatky a 21 mostov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 969
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 897
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 764
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 387
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 275
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 725
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 648
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 498
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 234

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu