BRATISLAVA. Ak v obchode ťažko rozoznáte čerstvo upečené rožky od tých, ktoré sa dopekajú zo zmrazených polotovarov, už v lete sa možno budete orientovať ľahšie. Pri výbere vám môže pomôcť jasnejšie označovanie pečiva.
Označenie čerstvé by mal obchod používať len pri pečive, ktoré sa umiestni na trhu do 24 hodín od výroby a pri jeho príprave sa nepoužilo zmrazovanie. Pečivo, ktoré bolo zmrazené a v predajni dopekané, by malo byť označené ako dopečené.
Musí sa čakať na Brusel
- čerstvé: také označenie budú mať výrobky, ktoré sa umiestnia na trh do 24 hodín po výrobe a neboli zmrazené,
- rozmrazené: tak majú byť označené výrobky, ktoré boli upečené, potom zmrazené a pred vyložením na pult rozmrazené,
- dopečené: také označenie majú mať výrobky dopečené zo zmrazeného polotovaru.
Označovanie pečiva má sprísniť vyhláška rezortu pôdohospodárstva. Minister Zsolt Simon (MostHíd) ju dal do medzirezortného pripomienkového konania zhruba pol roka po tom, čo avizoval, že tento problém bude riešiť.
Pripomienkovanie vyhlášky sa má uzavrieť v prvý marcový týždeň. Potom pošle ministerstvo vyhlášku na notifikáciu do Bruselu.
Ak ju odobrí, mohla by platiť v júni. Keďže ide o oblasť, ktorú si môže každá krajina upraviť sama, Simon neočakáva, že by Brusel nesúhlasil.
Už koncom apríla by mohli dopekané pečivo viditeľnejšie označovať obchody v Česku. Potvrdil to hovorca českého ministerstva pôdohospodárstva Jan Žáček. Vtedy sa totiž končí lehota, ktorú má Brusel na notifikáciu českej vyhlášky pre pekárske výrobky.
Rozoznať sa dá ťažko
Vojtech Szemes z Cechu pekárov a cukrárov západného Slovenska zmenu označovania víta. Tvrdí, že spotrebitelia budú mať viac informácií o pečive, ktoré sa predáva.
„Podľa chuti v prvých hodinách možno rozdiel medzi tradičným a mrazeným pečivom rozoznať ťažko. Skúsený pekár to zvyčajne zistí podľa kôrky,“ vraví Szemes.
Čerstvé pečivo však vydrží dlhšie a má menej prídavných látok. V mrazených výrobkoch, ktoré sa dopekajú, je viac konzervantov. Sú v nich aj látky, ktoré zabránia tvorbe veľkých kryštálov vody.
„Z pohľadu zákazníka, ktorý preferuje čerstvé pečivo, je podstatne výhodnejšie, keď sa ukončuje proces pečenia v prevádzke. Má ho priamo vytiahnuté z pece po dopečení a môže si ho kúpiť čerstvo upečené v hociktorú hodinu,“ obhajuje výhody predaja dopečených výrobkov Michal Dyttert z reťazca Tesco Stores.
Tvrdí, že pečivo z pekárne v obchode je čerstvejšie. „Nebolo totiž po upečení dopravené od dodávateľa cez sklad na plochu obchodu.“
Reťazec CBA Slovakia už umiestňuje dopečené výrobky osobitne. Tvoria asi desatinu z predávaného pečiva.
Tesco denne upečie a dopečie desiatky tisíc výrobkov. „Budeme predávať aj také, aj také a označovať ich v súlade s platnou legislatívou,“ vraví Dyttert. Zákazníci sa podľa neho rozhodnú, či sú kvalitné a za dobrú cenu, bez ohľadu na to, ako sa budú volať.
Odbyt sa môže znížiť
Szemes odhadol, že na Slovensko sa denne dovezie 50tisíc až 100-tisíc kusov hlboko mrazeného pečiva. Pripustil, že jasné označovanie môže jeho odbyt znížiť.
„Nepredpokladáme, že takéto značenie bude mať zásadný vplyv na dopyt,“ povedal Jiří Králíček zo siete Billa Slovensko. Označovanie neodradí zákazníkov od dopečeného pečiva ani podľa CBA.
Pokles predaja naopak pripustila predavačka zo stánku Fornetti v Bratislave. Myslí si, že takto označené pečivo budú zákazníci považovať za podradnejšie a bude sa predávať horšie.