BRATISLAVA. Tendre na výstavbu 38 kilometrov budúcej D1 zamrzli na mŕtvom bode. Stavbári totiž napadli všetky aktuálne vyhlásené súťaže.
„Máme na tri diaľničné tendre námietky na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO),“ povedala investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Viktória Chomová.
Ide o výstavbu tunela Višňové a druhého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Najnovšie v piatok stavbári zbrzdili výber zhotoviteľa úseku Hubová – Ivachnová.
Pôvodne sa mal úsek stavať vlani. Súťaž sa posúvala, podľa posledného plánu sa mali obálky otvárať zajtra.
„Uvidíme, ako bude ÚVO konať, ale štandardné lehoty sú okolo štyroch až šiestich týždňov,“ povedala Chomová. Naznačila tiež, že námietky dávajú aj firmy, ktoré nemajú záujem stavať.
Sťažoval sa Doprastav

- Jednu námietku v tendri o úsek Hubová – Ivachnová Dĺžka: 15,2 km
Očakávaná cena: 465 mil. eur
- Dve námietky v súťaži o úsek D1 s tunelom Višňové
Dĺžka: 13,5 km
Odhad ceny: 900 mil. eur
- Jednu námietku na II. etapu cesty Jánovce – Jablonov
Dĺžka: 9,5 km
Najnižšia ponuka: 99,9 mil. eur
„Podávali sme námietku,“ potvrdil Dušan Mráz, prezident Doprastavu. „Chceme, aby tendre boli transparentné, ale sú vypisované nejednoznačne a to nám prekáža,“ zdôvodnil rozhodnutie firmy.
Detaily včera nespresnil. Dodal však, že záujmom Doprastavu nie je zdržiavať výstavbu diaľnic, ale naopak stavať.
V kuloároch stavebných firiem sa začalo špekulovať o posúvaní rozhodnutí v tendroch za horizont súčasnej vlády.
Prezident českého Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš však tvrdí, že každá firma chce, aby sa stavalo, a to čo najskôr.
Zvlášť to platí dnes, keď je málo zákaziek. Riaditeľ Výskumného ústavu Dopravného v Žiline Ľubomír Palčák dodal, že firmy podávajú námietky práve preto, že dnes musia urobiť maximum, aby sa vyhli neúspechu v súťaži.
Vážny sa bojí o eurofondy
Najbližšie k doriešeniu je zrejme námietka na diaľnicu medzi Jánovcami a Jablonovom.
„Prebehlo ústne pojednávanie na ÚVO a čakáme na rozhodnutie,“ povedala Miriam Bayerová z firmy Hant, ktorá súťaž napadla.
ÚVO v tomto prípade rieši, aké referencie v tendri postačujú. K úseku s tunelom dostal ÚVO dve námietky. Jedna súvisí s pevnými cenami v tendroch. Súťažné termíny sa však neposúvajú. Aj podľa pôvodného plánu sa mali obálky otvárať až v máji.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) hovorí, že ak by sa tendre zbrzdili tak, že by už niektoré diaľnice neboli financovateľné z eurofondov, mali by sa nahradiť časti D1 inými projektmi.
„Hoci sú menej dôležité, ale umožnia zmysluplné čerpanie fondov z časového hľadiska,“ povedal. Išlo by napríklad o úsek D3 medzi Žilinou Strážovom a Brodnom.
Rezort dopravy ubezpečil, že D1 bude hotová do roku 2017.

Problémový úsek chcú deliť na dva
Časť diaľnice sa už nestíha zafinancovať z aktuálnych eurofondov.
BRATISLAVA. Diaľničný úsek, ktorý sa stal terčom kritiky Bruselu, sa zrejme bude obstarávať na dvakrát.
Ministerstvo dopravy totiž stále nepresvedčilo euroúradníkov, že asi 13-kilometrová diaľnica medzi Turanmi a Hubovou má ísť po povrchu naprieč chráneným územím Fatry, a nie popod zem.
Štát sa teraz obáva, že pre časový sklz by sa už diaľnica nedala celá postaviť z eurofondov, ktoré sa majú minúť do roku 2015.
Preto ho zvažuje rozdeliť na dve časti: jedna, ktorá sa stavia rýchlejšie, by mohla byť financovaná z aktuálnych eurofondov, a druhá, ktorej stavba trvá dlhšie, by sa financovala inak.
„Predpokladám, že by sme začali obstarávať v úsekoch Turany – Kraľovany a Kraľovany – Hubová, pretože ten prvý úsek má kratšiu lehotu výstavby,“ povedala investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.
Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného tento nápad chváli. Inak by hrozilo prepadnutie eurofondov. Takto sa prípadná neminutá časť dá ešte presmerovať na iný projekt, povedal.