SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Úsek D1 Turany - Hubová chce NDS rozdeliť na dve časti

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažuje rozdeliť plánovanú výstavbu 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na dve časti.

BRATISLAVA. Úseky Turany - Kraľovany a Kraľovany - Hubová by sa tak stavali samostatne. Dôvodom tohto zámeru je neuzavreté posúdenie dopadov stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na chránené územia Malej a Veľkej Fatry.

Súťaž na prvý z úsekov D1 Turany - Kraľovany chce NDS začať ešte v lete tohto roka, podmienkou je však dohodnúť sa s Európskou komisiou. Začatie tendra na druhý úsek Kraľovany - Hubová závisí od spracovania dodatočného posúdenia vplyvov diaľnice na územie Natura 2000 a jeho následného komplexného prerokovania s verejnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento proces, myslím si, bude trvať minimálne ešte asi pol roka. Úsek je tak veľmi náročný, že keby sme ho už dnes mali vo verejnom obstarávaní, nestihneme ho v rámci Kohézneho fondu. Pokiaľ bude dobrá vôľa na všetkých stranách, v polovičke tohto roka budeme mať dohodu s Európskou komisiou a pravdepodobne úsek Turany - Hubová rozdelíme na dva úseky," povedala v utorok na stretnutí s médiami investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Rozdelenie plánovanej diaľnice podľa nej umožní financovať výstavbu úseku Turany - Kraľovany z eurofondov ešte v terajšom sedemročnom programovom období. "Polovicu by sme stihli a začali by sme to obstarávať. Ten úsek je priamo napojený na úsek vo výstavbe Dubná Skala - Turany," uviedla ďalej Chomová.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek diaľnice od križovatky Kraľovany po križovatku Hubová, kde sú plánované dva tunely - Rojkov a Havran - sa podľa nej už nedá financovať z eurofondov v súčasnom programovom období do roku 2013.

"Musíme hľadať iné zdroje financovania, alebo financovať v ďalšom programovom období," dodala Chomová.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom 20. januára informoval, že cieľom je začať verejné obstarávanie na stavbu D1 Turany - Hubová v lete tohto roka v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol na približne 8 mil. eur.

"Dodatočné posúdenia vplyvov na životné prostredie musia byť vykonané podľa zákona takým spôsobom, ktorý by obstál pred akýmkoľvek expertom alebo iným posúdením,“ uviedol Figeľ. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya, po opätovnom posúdení a po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dôležité však je, aby boli všetky tieto opatrenia vykonané a aby sa k nim mohli všetci vyjadriť," dodal Nagy. Medzi takéto opatrenia radí napríklad vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území, ochranou vtákov a netopierov, pre ktoré bude potrebné postaviť farebné steny, aby zvieratá do nich nenarážali.

Slovenskí ochranári tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB).

Podľa ochranárov je schválený povrchový variant diaľnice v rozpore so smernicou, ktorá dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. Ochranári však upozorňujú na alternatívny variant s tunelom Korbeľka.

Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka. Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 562
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 432
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 869
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 592
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 355
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 791
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 140
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 939
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.