SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Úsek D1 Turany - Hubová chce NDS rozdeliť na dve časti

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažuje rozdeliť plánovanú výstavbu 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Turany - Hubová na dve časti.

BRATISLAVA. Úseky Turany - Kraľovany a Kraľovany - Hubová by sa tak stavali samostatne. Dôvodom tohto zámeru je neuzavreté posúdenie dopadov stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na chránené územia Malej a Veľkej Fatry.

Súťaž na prvý z úsekov D1 Turany - Kraľovany chce NDS začať ešte v lete tohto roka, podmienkou je však dohodnúť sa s Európskou komisiou. Začatie tendra na druhý úsek Kraľovany - Hubová závisí od spracovania dodatočného posúdenia vplyvov diaľnice na územie Natura 2000 a jeho následného komplexného prerokovania s verejnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento proces, myslím si, bude trvať minimálne ešte asi pol roka. Úsek je tak veľmi náročný, že keby sme ho už dnes mali vo verejnom obstarávaní, nestihneme ho v rámci Kohézneho fondu. Pokiaľ bude dobrá vôľa na všetkých stranách, v polovičke tohto roka budeme mať dohodu s Európskou komisiou a pravdepodobne úsek Turany - Hubová rozdelíme na dva úseky," povedala v utorok na stretnutí s médiami investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Rozdelenie plánovanej diaľnice podľa nej umožní financovať výstavbu úseku Turany - Kraľovany z eurofondov ešte v terajšom sedemročnom programovom období. "Polovicu by sme stihli a začali by sme to obstarávať. Ten úsek je priamo napojený na úsek vo výstavbe Dubná Skala - Turany," uviedla ďalej Chomová.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek diaľnice od križovatky Kraľovany po križovatku Hubová, kde sú plánované dva tunely - Rojkov a Havran - sa podľa nej už nedá financovať z eurofondov v súčasnom programovom období do roku 2013.

"Musíme hľadať iné zdroje financovania, alebo financovať v ďalšom programovom období," dodala Chomová.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom 20. januára informoval, že cieľom je začať verejné obstarávanie na stavbu D1 Turany - Hubová v lete tohto roka v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol na približne 8 mil. eur.

"Dodatočné posúdenia vplyvov na životné prostredie musia byť vykonané podľa zákona takým spôsobom, ktorý by obstál pred akýmkoľvek expertom alebo iným posúdením,“ uviedol Figeľ. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya, po opätovnom posúdení a po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dôležité však je, aby boli všetky tieto opatrenia vykonané a aby sa k nim mohli všetci vyjadriť," dodal Nagy. Medzi takéto opatrenia radí napríklad vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území, ochranou vtákov a netopierov, pre ktoré bude potrebné postaviť farebné steny, aby zvieratá do nich nenarážali.

Slovenskí ochranári tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB).

Podľa ochranárov je schválený povrchový variant diaľnice v rozpore so smernicou, ktorá dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. Ochranári však upozorňujú na alternatívny variant s tunelom Korbeľka.

Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka. Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Reverzné inžinierstvo na FVT
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  4. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  5. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  6. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  7. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 613
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 032
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 114
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 15 837
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 634
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 774
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 403
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 888
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 7 782
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 4 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Matovič tvrdí, že na vypovedanie zmluvy stačilo, aby vakcínu preverovalo nesprávne laboratórium.

2 h
Člen ĽSNS Anton Grňo na Najvyššom súde.

Pozdrav Na stráž! použil Grňo v máji 2018 na chodbe súdu.

34m
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nový Gyimesi so starým obsahom

Peter Tkačenko

Poslanec OĽaNO priniesol maďarský nacionalizmus v modernom vydaní.

13. apr

Neprehliadnite tiež

Ekonómovia pripomínajú, že pod tempo rastu sa podpísal aj nízky porovnávací základ.

20m

Podľa pravidiel Únie sú zakázané niektoré deštruktívne druhy rybárskeho výstroja.

26m

Dnes treba uhradiť prvú splátku.

42m
Šéf Finančnej správy Jiří Žežulka.

Podľa Transparency dostali pomoc aj firmy bez priestorov či adekvátnych tržieb.

48m