AKTUALIZOVANÉ 12:11

Únia nevylučuje rokovania so zahraničím o emisiách

Aj keď je únia ochotná rokovať o zaradení aerolínii do obchodu s emisiami, zrušiť to neplánuje.

Singapur. Európa je ochotná diskutovať so zahraničnými vládami o zaradení aerolínií do obchodu s emisiami, ale nové pravidlá nemá v pláne zrušiť. Povedal to dnes na konferencii o leteckej doprave v Singapure komisár Európskej únie pre dopravu Siim Kallas.

"Sme pripravení na rokovania," povedal Kallas s tým, že Európa "sa nesnaží o dominanciu vo svete," no k dnešnej situácii prispel fakt, že viaceré krajiny nemali záujem o globálnu dohodu.

Dlhoročný problém

"EÚ sa roky snažila presadiť celosvetové riešenie problému s emisiami skleníkových plynov," povedal Kallas a dodal, že Európa si iba chráni vlastných obyvateľov.

Európska únia zaradila od tohto roka všetky letecké spoločnosti používajúce letiská v EÚ do obchodu s emisiami. Mnohé zahraničné aerolínie aj vlády však proti tomu protestujú. Nesúhlasia s jednostranným krokom EÚ a tvrdia, že emisná daň je príliš vysoká.

Čína napríklad svojim aerolíniám minulý týždeň zakázala podieľať sa na obchode s emisiami. Ázijskí prepravcovia tvrdia, že sú zvlášť znevýhodnení, pretože poplatky rastú v závislosti od vzdialenosti. Proti platbám za emisie sa postavili aj Rusko, India a USA.

Malajzijský nízkonákladový prepravca na diaľkových linkách AirAsia X minulý mesiac oznámil, že plánuje zrušiť lety do Európy, okrem iného aj pre emisnú daň. "Čím dlhšie letíte na priamej linke, tým viac vás penalizujú," povedal výkonný riaditeľ AirAsia X Azran Osman-Rani.

"Dúfali sme, že EÚ nakoniec ustúpi, no nestalo sa tak. Teraz budú musieť rokovať s Čínou, tak veľa šťastia," dodal.

Šéf Airbus sa bojí obchodnej vojny

Výkonný riaditeľ európskeho výrobcu lietadiel Airbus Tom Enders sa obáva, že nové pravidlá Európskej únie o zaradení aerolínií do obchodu s emisiami by mohli viesť k vzniku obchodnej vojny medzi Európou a zvyškom sveta.

"Veľmi sa toho obávam," povedal Enders na konferencii o leteckej doprave v Singapure. "To, čo sa začalo ako riešenie problémov životného prostredia, sa stalo zdrojom potenciálneho obchodného konfliktu," dodal.

Európska únia zaradila od tohto roka všetky letecké spoločnosti používajúce letiská v EÚ do obchodu s emisiami. Mnohé zahraničné aerolínie aj vlády však proti tomu protestujú. Nesúhlasia s jednostranným krokom EÚ a tvrdia, že emisná daň je príliš vysoká.

Čína svojim aerolíniám minulý týždeň zakázala podieľať sa na obchode s emisiami a proti poplatkom sa postavili aj Rusko a USA.

Medzinárodné združenie leteckých prepravcov (IATA), ktoré zastupuje 240 aerolínií po celom svete, vyzvalo Brusel, aby o nových emisných pravidlách rokoval s aerolíniami cez túto organizáciu.

"Vlády mimo EÚ považujú takýto extrateritoriálny výber poplatkov za útok na ich suverenitu," povedal na konferencii šéf IATA Tony Tyler. Dodal, že "pre leteckú dopravu by bolo veľmi zlé, ak by sa dostala do centra politického alebo obchodného konfliktu".

Zároveň zopakoval, že pre rastúce palivové náklady a spomaľujúcu sa svetovú ekonomiku zisk leteckých spoločností tento rok pravdepodobne klesne na 3,5 miliardy USD (2,65 miliardy eur) zo 6,9 miliardy USD v minulom roku.

Informovala o tom agentúra AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 931
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 782
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 625
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 340
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 012
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 934
  7. Kam do tepla v januári? 1 857
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 652
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 502
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.