BRATISLAVA. Viac ako deväť miliónov eur dal v decembri farmaceutický priemysel na marketing. Najviac podľa ministerstva zdravotníctva zaplatila firma GlaxoSmithKline (GSK), a to 2,3 milióna eur.
Vyplýva to z údajov, ktoré ministerstvo pod vedením Ivana Uhliarika z KDH zverejnilo na svojej stránke. Prikazuje to zákon. Firmy musia každoročne nahlásiť, koľko minuli na marketing.
Platí to od decembra minulého roku, firmy tak nahlasovali len výdavky za posledný mesiac roku 2011.
Firmy: Čísla nesedia
GSK sa bráni – na marketing vraj dali menej. Údaje ministerstva sú podľa firmy chybné. Na marketing dala firma za december 984tisíc eur, tvrdí. „Ako ministerstvo dospelo ku všetkým tým číslam, nechápeme, nerozumieme,“ povedal Pavol Trnovec z GSK.
Poslali ministerstvu list, kde prosia o „bezodkladnú opravu informácií“.

- GlaxoSmithKline Slovakia: 2,3 mil. eur
- TEVA Pharmaceuticals: 1,1 mil. eur
- Phoenix, zdravotnícke zásobovanie: 1,1 mil. eur
- Boehringer Ingelheim: 417tis. eur
- Eli Lilly Slovakia: 407tis. eur
- Merck Sharp & Dohme: 500tis. eur
- Zentiva člen skupiny Aventis: 294tis. eur
- Novartis Slovakia: 497tis. eur
- Roche Slovensko: 246tis. eur
- Amgen Slovakia: 188tis. eur
Peniaze mali ísť najmä na „propagáciu a reklamu voľnopredajných liekov a kozmetických výrobkov“, povedala hovorkyňa GSK Katarína Slezáková. Ostatné výdavky minuli na výučbu odbornej verejnosti.
Tam spadajú aj lekári, sestry či lekárnici. Farmaceutické firmy platia rôzne semináre či kongresy.
Problém so zverejnenými informáciami má aj firma Novartis. Podľa materiálu mala za dva svoje subjekty minúť takmer 500tisíc eur.
Zástupca Novartisu Igor Novak však tvrdí, že celková suma je len takmer 300tisíc.
Asi tretina z týchto zdrojov išla na náklady pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, povedal Novak.
Rezort: Sú to ich údaje
Celkovo išlo k poskytovateľom podľa ministerstva vyše 50tisíc eur. Vyše 31,6 tisíca dostali ako nepeňažné príjmy.
Ide napríklad o náklady, ktoré firmy zaplatili za lekárov či lekárnikov, keď boli na kongrese – ubytovanie, strava či účastnícky poplatok.
Firma Novo Nordisk napríklad zaplatila lekárovi takmer 2500 eur za účasť na kongrese v Dubaji. Pozvali viacerých.
Firma UCB dala 2500 eur lekárom za účasť na vzdelávanie v Baltimore.
Ministerstvo kritiku firiem odmieta. „Nie je žiadny dôvod na opravu ani úpravu, keďže podklady pochádzajú od samotných spoločností,“ povedala hovorkyňa Katarína Zollerová.
Tvrdenia farmaceutických firiem považujú za neprimerané, neopodstatnené a určené len na obhajobu.
Z materiálu nie je jasné, čo presne firmy platili. Ministerstvo rozdeľuje výdavky na marketing, reklamu a nepeňažné plnenie. Na to, čo konkrétne spadá do jednotlivých kategórií, neodpovedalo. Jasno v tom nemajú ani firmy.
Rezort kritizujú aj za to, kedy materiál zverejnil. Zákon mu totiž prikazuje, aby to urobil „bezodkladne“. Aj keď firmy poslali informácie do 31. januára, na webe sa objavil materiál až 16. februára. Stalo sa tak po tom, čo si ho žiadali médiá aj farmafirmy.