O znížení obsahu cukru sa nedozviete

Návrh Bruselu, ktorý mal výrobcov motivovať na znižovanie cukru a soli, nenašiel pochopenie.

Firmy chceli návrhom Európskej komisie docieliť, aby o zmenách vo výživových hodnotách potravín mohli cez obal so spotrebiteľom komunikovať.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Potravinárske firmy nebudú môcť špeciálne označovať svoje výrobky, ak v nich pozmenili receptúru úpravou obsahu živín. Túto možnosť im stopli poslanci Európskeho parlamentu.

Dnes môžu firmy na obale používať označenie „so zníženým obsahom cukru (soli)“. Platí to len v prípade, ak podiel cukru znížia nárazovo o 30 percent, podiel soli o 25 percent a obsah mikroživín o desať percent.

Kúpte si! Menej cukru

Európska komisia prišla s doplňujúcim návrhom, ktorý im mal umožniť uvádzať aj postupné zmeny. Počítal s tým, že by mohli použiť na obale formulku: „Teraz obsahuje o x percent menej cukru (soli)“. Poslanci však tento návrh zmietli zo stola.

„Ak výrobca zníži obsah cukru o menej ako 30 percent, nemôže to dnes so spotrebiteľom odkomunikovať ani uviesť na obale,“ tvrdí šéfka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

Ak by potravinárske firmy znížili obsah živín naraz o 30 percent, výrobky by podľa Halgašovej stratili pôvodné špecifiká, čo by odlákalo spotrebiteľov. „Cieľom návrhu preto bolo postupné znižovanie živín, ktoré by sa na obale uvádzalo jeden rok a spotrebitelia by si na zmenu chute zvykli,“ dodala Halgašová.

Je to finta výrobcov?

Potravinárske firmy tvrdia, že odmietnutie návrhu je na úrok spotrebiteľa. „Mohol sa rozšíriť záber spotrebiteľskej komunikácie a osvety o výživových inováciách,“ hovorí Martin Walter z Nestlé. Firmy by to podľa neho viac motivovalo vyrábať zdravšie potraviny s ohľadom na záujem spotrebiteľov o zdravý životný štýl.

S kritikou rozhodnutia Európskeho parlamentu nesúhlasí europoslanec Miroslav Mikolášik, ktorý pôsobí vo výbore na ochranu spotrebiteľa: „Je to skôr finta výrobcov. Spotrebiteľ je zavádzaný, pretože sa v skutočnosti nedozvie, o koľko boli živiny vo výrobku upravené.“

Na obale totiž nie je uvedený obsah cukru ani soli. Spotrebiteľ si síce prečíta, že obsah cukru klesol o 20 percent, ale nevie koľko cukru bolo vo výrobku pred zmenou jeho receptúry.

Ak pritom dve firmy v obchodoch ponúkajú rovnaký druh čokolády, neznamená to, že v nich použijú aj rovnaké obsah živín. „Napríklad 20­-percentné zníženie cukru vo výrobku jednej firmy, môže byť iné ako v druhej,“ dodal Mikolášik s tým, že môže ísť o marketingový trik.

Vyspelosť spotrebiteľa

Kým firmy sa snažia získať konkurenčnú výhodu cez výživové hodnoty a ich následnú prezentáciu, podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského to spotrebiteľa na Slovensku až tak netrápi.

„Vyspelosť našich spotrebiteľov, ktorí detailne skúmajú zloženie potravín, je pomerne nízka. Ak si to prečíta každý piaty, trúfam si povedať, že je to veľa,“ tvrdí.

Našich spotrebiteľov presvedčí skôr ako zdravá výživa cena výrobku. Z vizuálneho hľadiska potom aj štýlový obal. „V každom prípade trend zdravej výživy naberá na popularite a marketing v tejto oblasti silnie. Tieto potraviny sú však stále drahé oproti bežným potravinám,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 607
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 037
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 604
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 506
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 168
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 000
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 907
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 600
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop