O znížení obsahu cukru sa nedozviete

Návrh Bruselu, ktorý mal výrobcov motivovať na znižovanie cukru a soli, nenašiel pochopenie.

Firmy chceli návrhom Európskej komisie docieliť, aby o zmenách vo výživových hodnotách potravín mohli cez obal so spotrebiteľom komunikovať.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Potravinárske firmy nebudú môcť špeciálne označovať svoje výrobky, ak v nich pozmenili receptúru úpravou obsahu živín. Túto možnosť im stopli poslanci Európskeho parlamentu.

Dnes môžu firmy na obale používať označenie „so zníženým obsahom cukru (soli)“. Platí to len v prípade, ak podiel cukru znížia nárazovo o 30 percent, podiel soli o 25 percent a obsah mikroživín o desať percent.

Kúpte si! Menej cukru

Európska komisia prišla s doplňujúcim návrhom, ktorý im mal umožniť uvádzať aj postupné zmeny. Počítal s tým, že by mohli použiť na obale formulku: „Teraz obsahuje o x percent menej cukru (soli)“. Poslanci však tento návrh zmietli zo stola.

„Ak výrobca zníži obsah cukru o menej ako 30 percent, nemôže to dnes so spotrebiteľom odkomunikovať ani uviesť na obale,“ tvrdí šéfka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová.

Ak by potravinárske firmy znížili obsah živín naraz o 30 percent, výrobky by podľa Halgašovej stratili pôvodné špecifiká, čo by odlákalo spotrebiteľov. „Cieľom návrhu preto bolo postupné znižovanie živín, ktoré by sa na obale uvádzalo jeden rok a spotrebitelia by si na zmenu chute zvykli,“ dodala Halgašová.

Je to finta výrobcov?

Potravinárske firmy tvrdia, že odmietnutie návrhu je na úrok spotrebiteľa. „Mohol sa rozšíriť záber spotrebiteľskej komunikácie a osvety o výživových inováciách,“ hovorí Martin Walter z Nestlé. Firmy by to podľa neho viac motivovalo vyrábať zdravšie potraviny s ohľadom na záujem spotrebiteľov o zdravý životný štýl.

S kritikou rozhodnutia Európskeho parlamentu nesúhlasí europoslanec Miroslav Mikolášik, ktorý pôsobí vo výbore na ochranu spotrebiteľa: „Je to skôr finta výrobcov. Spotrebiteľ je zavádzaný, pretože sa v skutočnosti nedozvie, o koľko boli živiny vo výrobku upravené.“

Na obale totiž nie je uvedený obsah cukru ani soli. Spotrebiteľ si síce prečíta, že obsah cukru klesol o 20 percent, ale nevie koľko cukru bolo vo výrobku pred zmenou jeho receptúry.

Ak pritom dve firmy v obchodoch ponúkajú rovnaký druh čokolády, neznamená to, že v nich použijú aj rovnaké obsah živín. „Napríklad 20­-percentné zníženie cukru vo výrobku jednej firmy, môže byť iné ako v druhej,“ dodal Mikolášik s tým, že môže ísť o marketingový trik.

Vyspelosť spotrebiteľa

Kým firmy sa snažia získať konkurenčnú výhodu cez výživové hodnoty a ich následnú prezentáciu, podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského to spotrebiteľa na Slovensku až tak netrápi.

„Vyspelosť našich spotrebiteľov, ktorí detailne skúmajú zloženie potravín, je pomerne nízka. Ak si to prečíta každý piaty, trúfam si povedať, že je to veľa,“ tvrdí.

Našich spotrebiteľov presvedčí skôr ako zdravá výživa cena výrobku. Z vizuálneho hľadiska potom aj štýlový obal. „V každom prípade trend zdravej výživy naberá na popularite a marketing v tejto oblasti silnie. Tieto potraviny sú však stále drahé oproti bežným potravinám,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 8 768
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 214
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 325
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 197
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 311
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 124
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 631
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 202
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 024
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 921

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

KOMENTÁRE

Danko ukazuje ďalšie svoje limity

U Danka sa hrdosť stratila v bozkoch na výložkách.

Neprehliadnite tiež

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám

Česi vyviezli vlani zbrane za rekordnú sumu. Najviac ich smerovalo do Iraku

Česko vyviezlo minulý rok zbraní a vojenského materiálu za 698,92 milióna eur.

Pellegrini pri živnostníkoch cúvol: Ďalšie e-schránky na dane sú zbytočné

Keď návrh videli Pellegriniho ľudia minulý mesiac, výhrady nemali. Teraz vicepremiér povinnú on-line komunikáciu cez daňový web kritizuje.

Vanilku si už šéfkuchári nemôžu dovoliť. Madagaskar špekuluje s jej cenou

V posledných rokoch cena vanilky astronomicky rástla. Je jej málo a podnikatelia môžu s cenou špekulovať.