O väčšinu bankomatov sa starajú našim bankám externé firmy. Ak vám bankomat zhltne kartu, banka by mala odpustiť poplatok za výber z účtu v pobočke.
BRATISLAVA. O údržbu a úplnú funkčnosť väčšiny bankomatov na Slovensku sa nestarajú naše banky. Starostlivosť o ne zverujú externým firmám.
Finančne sa im to oplatí viac, ako keby si ich správu zabezpečovali samy. Niekedy je však zverenie bankomatu inej firme na úkor pohodlia klienta.
Dva týždne bez karty
„Vo štvrtok mi bankomat zhltol platobnú kartu. Ihneď som zavolala na infolinku, kde mi operátorka vysvetlila, že kartu dostanem späť až o dva týždne,“ hovorí klientka Slovenskej sporiteľne Margaréta Stropnická.
Bankomat je umiestnený hneď vedľa pobočky, preto si zašla informácie overiť aj do pobočky sporiteľne.
„Tam mi povedali, že o probléme vedeli, ale nemohli bankomat zakryť, ani upozorniť na to, že je nefunkčný, pretože ho má na starosti firma. Tá bankomat spravuje,“ tvrdí klientka. Sama bude musieť zavolať do pobočky, kde bola karta vydaná, kedy si po ňu môže prísť.
Sporiteľňa sa bráni, že za nepríjemnosť nie je zodpovedná. „Dôvodom zadržania karty bolo prerušenie zadávania údajov počas transakcie zo strany klienta,“ tvrdí hovorca Štefan Frimmer.
Potvrdzuje to aj fakt, že o niekoľko minút bankomat fungoval. „Štandardná doba pre vrátenie karty klientovi je niekoľko dní. Môžu nastať prípady, kedy sa karta dostane späť k majiteľovi za dva týždne,“ obhajuje čas čakania Frimmer.
VÚB banka tvrdí, že jej klienti dostanú kartu naspäť do troch dní, ak sa bankomat nachádza mimo pobočky. Keď je v rámci budovy banky, vrátia im ju na počkanie.
Podobné lehoty vrátenia karty spomína aj Tatra banka. ČSOB vyberá karty, ktoré zadrží bankomat mimo pobočiek, raz za dva týždne.
Ak pobočka dostáva sťažnosti klientov na nefunkčný bankomat, ktorý spravuje najatá firma, mala by podľa bankovej ombudsmanky Evy Černej ihneď informovať centrálu banky a externú firmu.
Za výber by nemali platiť
Klientka, ktorá musí čakať dva týždne na vrátenie karty, vraví, že ak potrebuje peniaze, musí si ich vybrať v pobočke. „Za to si banka účtuje poplatok,“ dodala Stropnická.
Ak je za technickú chybu zodpovedná banka, nemala by účtovať poplatok za výber v hotovosti, tvrdí Černá.
„Je to v rámci dobrých mravov a biznis etikety. Náklady na odpustenie poplatku klientovi má vziať na seba banka a neskôr ich od externej firmy žiadať naspäť,“ tvrdí Černá.
Slovenská sporiteľňa tvrdí, že ak došlo k technickej poruche, odpúšťa poplatok za výber hotovosti. To však podľa Frimmera nebol prípad spomínanej klientky. Poplatky v takých prípadoch neúčtujú ani konkurenčné banky.
Poplatok za výber z účtu v pobočke vyhlásil portál bankovnipoplatky.com vlani v marci za najabsurdnejší poplatok vôbec. Hoci české banky ho nedávno zrušili, slovenské ho stále vyrubujú.
Naše banky to zdôvodňujú tým, že musia platiť zamestnancov, ktorí manipulujú s hotovosťou. Výdavky majú aj v súvislosti s ochranou pobočky a klientov.