Medziročná inflácia v SR klesla v júli na 2,0 %

Bratislava 7.augusta (TASR) - Spotrebiteľské ceny na Slovensku zaznamenali v júli pokles už druhý mesiac po sebe. Oproti júnu sa znížili o 0,3 % najmä ...

Bratislava 7.augusta (TASR) - Spotrebiteľské ceny na Slovensku zaznamenali v júli pokles už druhý mesiac po sebe. Oproti júnu sa znížili o 0,3 % najmä v dôsledku poklesu cien potravín a nealkoholických nápojov o 2,1 %. Medziročná inflácia vykázala 2,0-% rastovú dynamiku.

Ako informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR, vývoj jadrovej inflácie zaznamenal v júli medzimesačný pokles o 0,4 % a v medziročnom porovnaní ide o 1,2-% rast. Čistá inflácia vykázala oproti júnu 0,3-% zvýšenie a medziročné tempo rastu o 2,2 %.

Vývoj cien v minulom mesiaci charakterizovali okrem 2,1-% poklesu cien potravín aj nezmenené ceny odevov a obuvi, poštových a telekomunikačných služieb a vzdelania. Najvyšší prírastok cien bol v odbore rekreácia a kultúra, a to 1 %. Ceny alkoholických nápojov a tabaku vzrástli o 0,5 % a v zdravotníctve o 0,4 %. V ostatných odboroch bol rast v rozpätí od 0,1 % do 0,2 %.

Výrazný pokles cien potravín spôsobili najmä nižšie ceny zeleniny (vrátane zemiakov) o 24,1 % a ovocia o 3,2 %. Ceny mlieka, syrov a vajec sa znížili o 0,9 %, olejov a tukov o 0,4 %, mäsa o 0,3 %, chleba, obilnín a rýb zhodne o 0,1 %. Zvýšili sa ceny cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek o 0,6 %. Ceny nealkoholických nápojov vzrástli o 0,3 % (pri raste cien kávy, čaju a kakaa o 0,7 % a nezmenených cenách minerálnych vôd, nealkoholických nápojov a štiav).

Zníženie cien zeleniny ovplyvnili nižšie ceny bielej kapusty o 54,4 %, papriky o 47,5 %, šalátových uhoriek o 47,3 %, zemiakov o 33,3 %, paradajok o 31,9 %, cibule o 23,6 % a karfiolu o 16,8 %. Zvýšili sa ceny petržlenu o 2,1 %. Nižšie ceny ovocia súviseli najmä s poklesom cien vodových červených melónov o 39,2 %, banánov o 19,9 %, stolového hrozna o 0,9 %. Vzrástli ceny mandarínok o 15,5 %, pomarančov o 8,9 %, kiwi o 5,3 % a jabĺk o 1,7 %. V znížení cien mäsa sa premietol pokles cien bravčového mäsa o 1,4 %, údenín o 0,7 % a hovädzieho mäsa o 0,3 %. Zvýšili sa ceny hydiny o 1,3 %.

Ceny alkoholických nápojov a tabaku vzrástli vplyvom vyšších cien tabaku o 0,8 % a alkoholických nápojov o 0,3 % (vzrástli ceny piva o 0,7 %, vína o 0,5 % a klesli ceny destilátov o 0,2 %). V odbore odevy a obuv sa zvýšili ceny obuvi o 0,3 % a znížili sa ceny odevov o 0,1 %. Zvýšenie cien v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 0,1 % ovplyvnili vyššie ceny služieb pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia o 0,7 %, skutočného nájomného plateného nájomníkmi a pevných palív zhodne o 0,2 %. V zvýšení cien v doprave o 0,2 % sa premietli najmä vyššie ceny nákupu dopravných prostriedkov o 1,9 % a dopravných služieb o 0,1 % (pri raste cien cestnej osobnej dopravy o 0,1 % a poklese cien iných dopravných služieb o 0,3 %). Klesli ceny prevádzky prostriedkov osobnej dopravy o 0,3 % (znížili sa ceny pohonných látok a mazív o 0,6 %, náhradných dielcov a príslušenstva o 0,1 %, vzrástli ceny údržby a opráv o 1,9 %).

Medziročnú infláciu ovplyvnil nárast cien v odbore alkoholické nápoje a tabak o 8,7 %, rozličné tovary a služby o 6,6 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 4,3 %, zdravotníctvo o 4 %, odevy a obuv, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá zhodne o 3 %, rekreácia a kultúra o 2,1 %, vzdelanie o 1,1 %, nábytok, bytové vybavenie a bežná údržba domu o 0,8 %. Klesli ceny v odbore potraviny a nealkoholické nápoje o 1,5 %, doprava o 1,1 %, pošty a telekomunikácie o 1 %.

* fra we gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 153
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 037
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 161
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 289
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 934
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 251
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 806
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 624

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop