BRATISLAVA. Snaha obstáť v konkurenčnom boji núti potravinárov k nepopulárnym opatreniam. Výrobca olejov Palma Group napríklad vlani prepustil 60 ľudí, z toho najviac v novembri a decembri.
„Pod znižovanie zamestnanosti sa okrem snahy o rast efektívnosti a produktivity práce podpísali aj investície a cenové tlaky súvisiace s rastom cien vstupov do výroby,“ povedal hovorca firmy Peter Benčurik.
S podobnými problémami zápasia aj ďalší výrobcovia na trhu. „Prepustilo sa sedem ľudí z celkového počtu 28,“ povedal Michal Brincko, šéf firmy Vajex. Na trhu musí okrem bežnej konkurencie bojovať aj s poľskými dovozcami vajec. Tí sú vo výhode, pretože neinvestovali peniaze do komfortnejších klietok, ktoré sú od januára v únii povinné.
Tami nie je v Kauflande
Bryndziareň a syráreň zo Zvolenskej Slatiny jeden z reťazcov stiahol z ponuky pre vysoké ceny. „Koncom roka nám reťazec najskôr podpísal požadované zvýšenie cien a na druhý týždeň nás vyradil z ponuky,“ povedal šéf firmy Sven Harman.
Ľudia sú podľa jeho slov vystrašení krízou, a preto šetria. Siete potom tlačia na výrobcov, aby zlacnili. Firma teraz čaká, či sa s reťazcom nedohodne v novom kole rokovaní. Na otázku, či plánuje aj prepúšťať, Harman odpovedal: „To je to posledné riešenie. Môže k tomu dôjsť.“
Niektorým firmám sa darí napriek rastúcim tlakom udržať sa bez radikálnych opatrení, ako je prepúšťanie. Tak je na tom výrobca produktov z hydiny Hyza, ale aj Tatranská mliekareň (Tami).
„Je to aj veľkosťou spoločnosti. Sme zaujímavý partner pre obchodné siete a nemusíme pristupovať na nezmyselné obchodné podmienky,“ vysvetlil šéf Tami Ľubomír Valčuha. Tlak na výrobcov sa však podľa neho stupňuje. Minulý rok Tami prestala dodávať pre Kaufland.
Štatistiky: zisky klesajú
Obchodníci tvrdia, že sa na trhu nič nezvyčajné nedeje. „Keď obchodníci nebudú tlačiť na ceny, tak narastú do neúmerných výšok. Vo výrobe aj v obchode je dostatočná konkurencia. Všetko je len na šikovnosti podnikateľov,“ hovorí šéf Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak.
Ak by tlak na ceny bol privysoký a tunajší výrobcovia viac prepúšťali, ľudia budú mať na nákupy ešte menej peňazí, a to nie je dobré ani pre obchodníkov, hovorí analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
„Môže to priniesť presne to, že keď budú nezamestnaní, tak bude nižšia spotreba a nižšia kúpyschopnosť.“ Keby k tomu dochádzalo, obchodníci si to určite všimnú na predajoch, dodal Drahovský.
Podobne to vidí aj analytik Privatbanky Richard Tóth: „Tlak na ceny potravín považujem za pozitívny pre spotrebiteľov a aj pre výrobcov, aby zefektívnili produkciu. Na druhej strane nesmie byť likvidačný. To je nebezpečné z pohľadu potravinovej bezpečnosti či sociálnej udržateľnosti na vidieku,“ povedal Tóth.
Kým počty zamestnaných v potravinárstve štatistici nesledujú, z ich zistení vyplýva, že výrobcom potravín klesajú zisky. Štatistici vyhodnocujú potravinárov spoločne s výrobcami nápojov a tabakových výrobkov.
Aj keď sa v odvetví vlani otočilo viac peňazí, zisky klesali. „Zisk tohto odvetvia bol za prvé tri kvartály minulého roka medziročne nižší o 0,8 percenta,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská.