BRATISLAVA. Pri predaji zájazdov v predstihu môžu kupujúci okrem ceny ťažiť aj z ďalšej výhody. „Klienti majú k dispozícii celú ponuku, všetky hotely, zatiaľ čo v last minute ponuke je výber značne obmedzený,“ hovorí riaditeľka marketingu cestovnej kancelárie Satur Travel Mária Gallová.
V ich prípade sa do last minute dostane zhruba pätina ponuky ako na začiatku. Poznávacie zájazdy sa do ponuky last minute napríklad nedostanú vôbec.
Záujemcovia si tak majú možnosť vybrať nielen dátum, ale majú väčšiu voľnosť aj pri vyberaní izieb, destinácií či hotelov.
Pre rodiny s deťmi
Voľnosť pri výbere izieb môže najviac vyhovovať väčším skupinám dovolenkárov. First moment je preto podľa Pavla Komoru, riaditeľa cestovnej kancelárie Turancar, najvhodnejší pre rodiny s dvomi deťmi, ktoré už dopredu vedia, že počas letných prázdnin chcú ísť na dovolenku. „Je to pre menší počet štvorlôžkových izieb na hoteloch,“ dodal.
Uvažovať nad ponukou first moment by mali aj väčšie skupiny. „Povedzme desať a viac osôb, kde je pri last minute problém nájsť v jednom hoteli a v jednom termíne päť a viac izieb,“ povedal Komora.
Aj niektoré rodinné zľavy sa viažu na veľkosť izby. Ak totiž ide na dovolenku rodina s deťmi, ktoré môžu ísť podľa kritérií cestovky zadarmo, môžu neplatiť len vtedy, ak sú na jednej izbe s rodičmi na prístelkách v takzvanej rodinnej izbe.
„Tých izieb je v každom hoteli len niekoľko a, samozrejme, že sa hneď na začiatku vypredajú,“ vysvetľuje Gallová.
First moment je vhodný aj pre ľudí, ktorí dopredu vedia, kedy musia ísť na letnú dovolenku. Typickým príkladom sú zamestnanci vo firmách, ktoré majú hromadné celozávodné dovolenky.
„Väčšinou to býva v top sezóne. Vtedy je najväčší záujem. Ak si kúpia zájazd teraz, môžu ušetriť. A môžu si aj vybrať hotel,“ vraví generálny riaditeľ cestovnej kancelárie Koala Tours Oliver Kluch.
Pozor na pokuty
Nevýhodou zľavy first moment môže byť najmä nečakaná udalosť, ktorá by mohla dovolenku pokaziť.
„Dovolenku kupujete s niekoľkomesačným predstihom. Môže vás zaskočiť neočakávaná udalosť, napríklad choroba,“ upozorňuje riaditeľ predaja agentúry Zájazdy.sk Lukáš Věžník.
Vtedy totiž musí klient zaplatiť storno pokutu. Tá je podľa Klucha bežne od 30 do sto percent.
Závisí pritom od počtu dní, ktoré ostávajú do odchodu. Čím ich je menej, tým je pokuta vyššia. Klienti si však môžu kúpiť poistenie proti stornu.
Kluby lákajú službami
Vyberáte dovolenku v hoteloch s programom pre deti? Zistite si, čo všetko ponúkajú.
Aby dovolenkové centrá prilákali rodiny s deťmi, zaraďujú služby od výmyslu sveta. V tých špecializovaných okrem bežnej zábavy zabezpečia aj príležitostný babysitting, keď dieťa môže zostať v klube aj počas popoludňajšieho spánku alebo v čase večere, aby si rodičia mohli posedieť v reštaurácii.
Jednotkou v starostlivosti o deti sú podľa Eleonóry Fedorovej zo Satur Travel Taliani. No ozaj rozsiahle služby sú aj v ďalších destináciách. Novinkou napríklad v Turecku je, že dieťa počas pobytu v klube môže rodič sledovať na monitore, ktorý si zoberie na pláž.
Spolu s rozsahom služieb si treba overiť, čo všetko je v cene. Napríklad babysitting podľa Olivera Klucha z Koala Tours býva spoplatnený ako služba navyše. Tiež na niektoré aktivity starších detí môžete doplácať.
Veľké cestovky zabezpečujú do detských klubov vlastných, po slovensky hovoriacich animátorov. Najčastejšími aktivitami sú kreslenie, rozcvička, nenáročné športy a detská diskotéka.
Dôležitou informáciou je aj to, kto počas pobytu dieťaťa v klube zaň ponesie zodpovednosť. Zvyčajne to býva rodič, no v špecializovaných hoteloch si dieťa preberá personál.
Hálka Tytykalová