Fico chce škrtať extrémne ponuky pri stavbe diaľníc

Pre nízke ceny diaľnic od Váhostavu sa môže zmeniť zákon. Robert Fico by totiž rád vyškrtal z tendrov najlacnejšie ponuky. Proti jeho návrhu sú KDH, SDKÚ aj SaS.

Počas otvárania cesty R1 si Robert Fico s Jánom Figeľom podali ruky. Vyraďovanie najnižších a najvyšších ponúk z tendrov vidia inak.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ako sa môžu v budúcnosti vyberať víťazi tendrov? Predseda Smeru Robert Fico v tom má jasno.

„Bolo by veľmi dobré, keby sme vo verejnom obstarávaní povedali, že najnižšia a najvyššia cena sa vylúčia zo súťaže,“ povedal v relácii TA3.

Fico tvrdí, že sa tak z víťazstva v súťažiach vyradia príliš lacné ponuky, ktorých cena by sa neskôr zvýšila cez dodatky. Práve taký osud totiž čaká diaľnice, ktoré vysúťažil minister dopravy Ján Figeľ (KDH), tvrdí Fico.

Ako príklad uviedol rozostavanú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Zákazku získal Váhostav, ktorý predložil najlacnejšiu ponuku asi 138 miliónov eur. Štát počítal s cenou vyššou o viac než 200 miliónov eur.

„Za túto cenu to nevie Váhostav postaviť,“ povedal Fico. Váhostav sa však už dávnejšie vyjadril, že si za svojou ponukou stojí a je reálna.

Figeľ tvrdí, že najnižšia cena ako hlavné kritérium súťaží obstojí. „Samozrejme, ak je za všetkých predpokladov obhájiteľná a transparentná, a to sa v tendroch posudzuje,“ dodal.

Riziko má byť v cene ´

Ak by sa mal meniť zákon o verejnom obstarávaní, SaS by sa postavila na Figeľovu stranu.

info
Ako sa súťaží

Minister Ján Figeľ dal do výstavby tri úseky D1:

Jánovce ­ Jablonov, (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce ­ Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Víťaz: Doprastav: 115 mil. eur

Dubná Skala ­ Turany (16,5 km)

  • Cena pri PPP: 343 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 138 mil. eur.

„Nemyslím si, že by sa najvyššie a najnižšie ponuky mali škrtať. Platí to v prípade, že projektová dokumentácia je urobená tak, ako má byť, a že sa stavbár drží technických noriem,“ vraví poslanec SaS Ľudovít Jurčík.

Poslanec Ondrej Matej (SDKÚ) považuje za riešenie, že by si štát pýtal od súťažiacich ponuky s pevnými cenami. Do nich by si už mali započítať aj riziko, že sa pri výstavbe v teréne stretnú s nečakaným prekvapením.

Poslanec za Most­Híd László Solymos by vyššiu ochranu pred prinízkymi cenami privítal, pretože je v únii viac tendrov, ktoré vyhrali firmy s lacnými ponukami a neboli schopné stavby za sľúbené ceny dokončiť. Zatiaľ však nemá predstavu, ako by sa zákon mohol meniť.

Odborníci sa nezhodnú

Na tom, či by sa mali škrtať najnižšie a najvyššie ponuky v tendroch, sa nezhodnú ani odborníci. Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov upozornil, že o výstavbu diaľnic už firmy súťažia novou metódou.

Ak chcú stavať, musia vypracovať aj projekt a nesú takmer všetku zodpovednosť za stavbu. Možnosť zvyšovať cenu majú prakticky len vtedy, ak sú napríklad geologické podmienky horšie, než čakali.

Odborníci upozorňujú, že ak štát vyberie lacnú ponuku, musí brať do úvahy riziká pre celú ekonomiku. „Firmy budú svoje riziko prenášať na dodávateľov,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Často sa stáva, že víťaz tendra neplatí dodávateľom a štát prichádza o peniaze na odvodoch. Ak sa cesta nepostaví podľa plánu, stráca aj čas.

Zbaviť sa tohto rizika vyškrtnutím niektorých ponúk je podľa Bakoša v poriadku. Funguje to už v Rakúsku, kde sa priemerujú ponuky a predpoklad obstarávateľa. Podľa toho dostávajú súťažiaci body.

ico

Stavbári nápad spochybnili

Rozdiely medzi najlacnejším a druhou najnižšou ponukou môžu byť minimálne.

BRATISLAVA. Nápad šéfa Smeru Roberta Fica škrtnúť najdrahšiu a najlacnejšiu ponuku v tendri viacerých oslovených stavbárov nenadchol.

„Aká by bola motivácia pretekárov v slalome, keby víťazom bol pretekár s druhým najlepším časom?“ pýta sa Magdaléna Dobišová z firmy Skanska. Logiku podľa nej nemá ani vylúčenie najdrahších hráčov. „Dobre to síce znie, ale prakticky to nič neovplyvní,“ povedala.

Mohla by nastať situácia, že by sa ceny líšili len minimálne a najlacnejšia by predsa musela vypadnúť, tvrdia v Doprastave. Problémom je podľa firmy niečo iné ako to, či sa má vylúčiť najlacnejšia ponuka.

„Nemôže existovať, že sa na súťaži bude zúčastňovať hocikto, aj garážová firma,“ hovorí Dušan Mráz, prezident Doprastavu.

Stavbári z TSS Grade predpokladajú, že keby sa vylučovala najnižšia ponuka, firmy by ponuky oceňovali reálnejšie a dumpingové ceny by zmizli. „A priori s tým problém nemáme,“ povedal šéf firmy Tomáš Kizek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 452
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 076
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 250
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 336
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 148
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 692
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 392
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 130
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 776
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.