SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Fico chce škrtať extrémne ponuky pri stavbe diaľníc

Pre nízke ceny diaľnic od Váhostavu sa môže zmeniť zákon. Robert Fico by totiž rád vyškrtal z tendrov najlacnejšie ponuky. Proti jeho návrhu sú KDH, SDKÚ aj SaS.

Počas otvárania cesty R1 si Robert Fico s Jánom Figeľom podali ruky. Vyraďovanie najnižších a najvyšších ponúk z tendrov vidia inak.Počas otvárania cesty R1 si Robert Fico s Jánom Figeľom podali ruky. Vyraďovanie najnižších a najvyšších ponúk z tendrov vidia inak. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ako sa môžu v budúcnosti vyberať víťazi tendrov? Predseda Smeru Robert Fico v tom má jasno.

„Bolo by veľmi dobré, keby sme vo verejnom obstarávaní povedali, že najnižšia a najvyššia cena sa vylúčia zo súťaže,“ povedal v relácii TA3.

Fico tvrdí, že sa tak z víťazstva v súťažiach vyradia príliš lacné ponuky, ktorých cena by sa neskôr zvýšila cez dodatky. Práve taký osud totiž čaká diaľnice, ktoré vysúťažil minister dopravy Ján Figeľ (KDH), tvrdí Fico.

Ako príklad uviedol rozostavanú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Zákazku získal Váhostav, ktorý predložil najlacnejšiu ponuku asi 138 miliónov eur. Štát počítal s cenou vyššou o viac než 200 miliónov eur.

„Za túto cenu to nevie Váhostav postaviť,“ povedal Fico. Váhostav sa však už dávnejšie vyjadril, že si za svojou ponukou stojí a je reálna.

Figeľ tvrdí, že najnižšia cena ako hlavné kritérium súťaží obstojí. „Samozrejme, ak je za všetkých predpokladov obhájiteľná a transparentná, a to sa v tendroch posudzuje,“ dodal.

Riziko má byť v cene ´

Ak by sa mal meniť zákon o verejnom obstarávaní, SaS by sa postavila na Figeľovu stranu.

info
Ako sa súťaží

Minister Ján Figeľ dal do výstavby tri úseky D1:

Jánovce ­ Jablonov, (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce ­ Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Víťaz: Doprastav: 115 mil. eur

Dubná Skala ­ Turany (16,5 km)

  • Cena pri PPP: 343 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 138 mil. eur.

„Nemyslím si, že by sa najvyššie a najnižšie ponuky mali škrtať. Platí to v prípade, že projektová dokumentácia je urobená tak, ako má byť, a že sa stavbár drží technických noriem,“ vraví poslanec SaS Ľudovít Jurčík.

Poslanec Ondrej Matej (SDKÚ) považuje za riešenie, že by si štát pýtal od súťažiacich ponuky s pevnými cenami. Do nich by si už mali započítať aj riziko, že sa pri výstavbe v teréne stretnú s nečakaným prekvapením.

Poslanec za Most­Híd László Solymos by vyššiu ochranu pred prinízkymi cenami privítal, pretože je v únii viac tendrov, ktoré vyhrali firmy s lacnými ponukami a neboli schopné stavby za sľúbené ceny dokončiť. Zatiaľ však nemá predstavu, ako by sa zákon mohol meniť.

Odborníci sa nezhodnú

Na tom, či by sa mali škrtať najnižšie a najvyššie ponuky v tendroch, sa nezhodnú ani odborníci. Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov upozornil, že o výstavbu diaľnic už firmy súťažia novou metódou.

Ak chcú stavať, musia vypracovať aj projekt a nesú takmer všetku zodpovednosť za stavbu. Možnosť zvyšovať cenu majú prakticky len vtedy, ak sú napríklad geologické podmienky horšie, než čakali.

Odborníci upozorňujú, že ak štát vyberie lacnú ponuku, musí brať do úvahy riziká pre celú ekonomiku. „Firmy budú svoje riziko prenášať na dodávateľov,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.

Často sa stáva, že víťaz tendra neplatí dodávateľom a štát prichádza o peniaze na odvodoch. Ak sa cesta nepostaví podľa plánu, stráca aj čas.

Zbaviť sa tohto rizika vyškrtnutím niektorých ponúk je podľa Bakoša v poriadku. Funguje to už v Rakúsku, kde sa priemerujú ponuky a predpoklad obstarávateľa. Podľa toho dostávajú súťažiaci body.

ico

Stavbári nápad spochybnili

Rozdiely medzi najlacnejším a druhou najnižšou ponukou môžu byť minimálne.

BRATISLAVA. Nápad šéfa Smeru Roberta Fica škrtnúť najdrahšiu a najlacnejšiu ponuku v tendri viacerých oslovených stavbárov nenadchol.

„Aká by bola motivácia pretekárov v slalome, keby víťazom bol pretekár s druhým najlepším časom?“ pýta sa Magdaléna Dobišová z firmy Skanska. Logiku podľa nej nemá ani vylúčenie najdrahších hráčov. „Dobre to síce znie, ale prakticky to nič neovplyvní,“ povedala.

Mohla by nastať situácia, že by sa ceny líšili len minimálne a najlacnejšia by predsa musela vypadnúť, tvrdia v Doprastave. Problémom je podľa firmy niečo iné ako to, či sa má vylúčiť najlacnejšia ponuka.

„Nemôže existovať, že sa na súťaži bude zúčastňovať hocikto, aj garážová firma,“ hovorí Dušan Mráz, prezident Doprastavu.

Stavbári z TSS Grade predpokladajú, že keby sa vylučovala najnižšia ponuka, firmy by ponuky oceňovali reálnejšie a dumpingové ceny by zmizli. „A priori s tým problém nemáme,“ povedal šéf firmy Tomáš Kizek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  3. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  5. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  10. 26 years of providing you with essential information
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 018
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 459
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 595
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 460
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 034
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 598
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 593
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 472
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 232
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 099
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Béla Bugár.

Bugár by z tejto Matovičovej vlády vystúpil.

13 h

Ako prebieha koaličná kríza.

9 h
Ilustračné foto.

Nové pravidlá platia od stredy 3. marca.

12 h

Neprehliadnite tiež

Firma vraj prebaľovala čínske respirátory a označovala ich ako rakúske výrobky.

12 h
Martin Smatana.

Ani jeden z testov podľa neho neumožní zmenu v testovacej stratégii.

14 h
Pri plánovaní domu treba zvážiť zložité tvary a výstupky, ktoré môžu viesť k výrazným tepelným stratám.

Aký má byť ekologický dom.

22. feb
Prístav kedysi postavili až pre dvesto lodí.

Developersky lukratívna oblasť Bratislavy dostane štátnu ochranu.

15 h