BRATISLAVA. Vyplýva to z výsledkov pravidelného prieskumu spoločnosti KPMG.
“Výsledky prieskumu v tomto roku, v porovnaní s výsledkami z predchádzajúcich rokov hovoria, že odborníci v oblasti automobilového priemyslu nemajú jasnú predstavu o tom, kam ich priemysel smeruje,” skonštatoval Mathieu Meyer zo spoločnosti KPMG.
“Jedna vec je istá, elektromobily sú najdôležitejším trendom v odvetví, no to ako a kedy bude plne elektrický pohon realitou, to záleží od mnohých zložitých a navzájom prepojených faktorov,” dodal.
Elektromobily majú do roku 2025 tvoriť 15 % nových vozidiel. Nie je to však prípad Číny, Japonska, ani ďalších rýchlo rastúcich trhov, kde sa podľa prieskumu očakáva nárast elektromobilov skôr.
Naopak, polovica respondentov v USA verí, že registrácia elektromobilov bude predstavovať do roku 2025 len 6 až 10%. Automobily na hybridný pohon budú podľa výsledkov prieskumu do roku 2025 lídrami na trhu a prilákajú väčšinu investícií.
“Automobily na hybridný pohon môžu byť viac populárne v medziobdobí ako iba batériou poháňané autá. Ale skrytým šampiónom, ktorý sa môže objaviť, bude automobil s palivovými článkami,” myslí si Meyer.
Význam spaľovacích motorov sa ale nezníži. Ako skonštatoval partner v americkej firme KPMG Gary Silberg, “spaľovacie motory sa v dohľadnej dobe len tak rýchlo nestratia, najmä ak sa spotreba paliva a výkonnostné normy budú aj naďalej zlepšovať.”
Takmer dve tretiny opýtaných zastáva názor, že optimalizácia spaľovacieho motora v súčasnosti ponúka vyššiu efektivitu a väčší potenciál pre znižovanie emisií uhlíka, než súčasná technológia elektromobilov."
Výsledky prieskumu tiež poukázali na to, že sedem z desiatich najrýchlejšie rastúcich výrobcov áut bude pravdepodobne z Ázie. Väčšina opýtaných verí, že Čína bude viesť v predaji a vývoze vozidiel do roku 2017, na druhom mieste bude USA a o tretie miesto sa bude deliť Brazília a India.
Rovnako ako v roku 2010, aj tohtoročný prieskum spoločnosti KPMG poukázal na to, že nadmerná kapacita a nadmerná výroba naďalej predstavujú kritický problém. Viac ako polovica respondentov očakáva, že výroba v Číne bude do roku 2016 predimenzovaná.
"Stále neboli nájdené reálne riešenia a takmer jedna pätina opýtaných nevníma nadmernú kapacitu ako problém na trhoch BRIC krajín, a to napriek údajom z odvetvia ktoré hovoria, že nevyužitá kapacita hrozbou je," uvádza spoločnosť.