BRATISLAVA. Výstavba úseku východnej D1 medzi Turanmi a Hubovou sa opäť odďaľuje. Zatiaľ čo minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chcel súťaž o jeho staviteľa rozbehnúť ešte v prvom štvrťroku tohto roka, napokon táto úloha pripadne budúcej vláde.
„Cieľom Slovenska je začať v lete verejné obstarávanie pri tejto stavbe,“ oznámil včera minister Figeľ po stretnutí s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom.
Dôvodom odkladov je to, že diaľnicu stále nechce odsúhlasiť Brusel. Euroúradníkom sa nepozdáva, že štát chce rozčesnúť diaľnicou chránené územia Malej Fatry či Váhu.
Bude sa znova posudzovať

- Štát vraj poriadne neposúdil, aké vplyvy na životnéprostredie bude mať úsekD1 Turany Hubová,ak pretne chránené oblasti.
- Pri posudzovaní sa tiežnepýtal na názor všetkých dotknutých strán.
Minister životného prostredia József Nagy včera informoval, že sa ešte raz dodatočne posúdi, ako táto diaľnica pôsobí na životné prostredie. Treba zistiť, či opatrenia ako protihlukové steny či farebné múry na výstrahu vtákom budú dostatočné. Podľa toho, či z posúdenia vyplynie, že je diaľnica pre prírodu škodlivá alebo nie, Brusel projekt odsúhlasí alebo štát bude musieť hľadať inú trasu.
Ochranári pritom dlhodobo tvrdia, že namiesto diaľnice krížom cez chránenú prírodu by bolo lepšie viesť ju tunelom Korbeľka.
Nové trasovanie by podľa našich vládnych predstaviteľov ubralo veľa času na nové územné či stavebné rozhodnutia.
Do Fatry sa zavŕtali bagre
Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer upozornil, že na diaľnici sa už robili prípravné práce a aj to môže spôsobiť ďalšie problémy s Európskou komisiou.
Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že prípravné práce sú o dôvod viac, prečo je rozumnejšie nestrácať čas riešením tunelového variantu a nájsť s Bruselom kompromis.
Práce sa začali robiť za bývalej vlády. Vtedy tento úsek patril s ďalšími desiatkami kilometrov do jedného projektu PPP.
Pre chýbajúci súhlas Bruselu práve s týmto úsekom sa napokon nemohli rozbehnúť ani ďalšie úseky z balíka. Exminister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý si s výhradami Bruselu tiež nevedel poradiť, teraz tvrdí, že rok a pol, čo mal Figeľ, by mu na riešenie stačili.