SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Najproblémovejší úsek D1 sa opäť odkladá

Brusel nechce Slovensku odsúhlasiť stavbu jedného z úsekov D1. Bojí sa, že príliš zasahuje chránené oblasti. To sa má teraz opäť preveriť.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH).Minister dopravy Ján Figeľ (KDH). (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba úseku východnej D1 medzi Turanmi a Hubovou sa opäť odďaľuje. Zatiaľ čo minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chcel súťaž o jeho staviteľa rozbehnúť ešte v prvom štvrťroku tohto roka, napokon táto úloha pripadne budúcej vláde.

„Cieľom Slovenska je začať v lete verejné obstarávanie pri tejto stavbe,“ oznámil včera minister Figeľ po stretnutí s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom.

Dôvodom odkladov je to, že diaľnicu stále nechce odsúhlasiť Brusel. Euroúradníkom sa nepozdáva, že štát chce rozčesnúť diaľnicou chránené územia Malej Fatry či Váhu.

Bude sa znova posudzovať

info
Výhrady
Čo chce Brusel
  • Štát vraj poriadne neposúdil, aké vplyvy na životnéprostredie bude mať úsekD1 Turany ­ Hubová,ak pretne chránené oblasti.
  • Pri posudzovaní sa tiežnepýtal na názor všetkých dotknutých strán.

Minister životného prostredia József Nagy včera informoval, že sa ešte raz dodatočne posúdi, ako táto diaľnica pôsobí na životné prostredie. Treba zistiť, či opatrenia ako protihlukové steny či farebné múry na výstrahu vtákom budú dostatočné. Podľa toho, či z posúdenia vyplynie, že je diaľnica pre prírodu škodlivá alebo nie, Brusel projekt odsúhlasí alebo štát bude musieť hľadať inú trasu.

Ochranári pritom dlhodobo tvrdia, že namiesto diaľnice krížom cez chránenú prírodu by bolo lepšie viesť ju tunelom Korbeľka.

Nové trasovanie by podľa našich vládnych predstaviteľov ubralo veľa času na nové územné či stavebné rozhodnutia.

Do Fatry sa zavŕtali bagre

Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer upozornil, že na diaľnici sa už robili prípravné práce a aj to môže spôsobiť ďalšie problémy s Európskou komisiou.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák naopak tvrdí, že prípravné práce sú o dôvod viac, prečo je rozumnejšie nestrácať čas riešením tunelového variantu a nájsť s Bruselom kompromis.

Práce sa začali robiť za bývalej vlády. Vtedy tento úsek patril s ďalšími desiatkami kilometrov do jedného projektu PPP.

Pre chýbajúci súhlas Bruselu práve s týmto úsekom sa napokon nemohli rozbehnúť ani ďalšie úseky z balíka. Exminister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý si s výhradami Bruselu tiež nevedel poradiť, teraz tvrdí, že rok a pol, čo mal Figeľ, by mu na riešenie stačili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 838
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 932
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 924
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 152
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 704
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 623
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 478
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 383
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 375
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

8 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Francúzsko podporuje Grécko v spore o námorné hranice v Egejskom a Stredozemnom mori.

7 h
Ilustračná fotografia.

Automobilka musí odškodniť majiteľov áut s nelegálnym softvérom.

8 h
Ilustračné foto

Koncern Alphabet sa k správe zatiaľ nevyjadril.

8 h
Ilustračná fotografia.

Žiadateľ musí splniť niekoľko podmienok.

9 h