BRATISLAVA. Reklamný leták: "Záložňa BREVA" zadávateľa: Breva, s. r. o. je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platnom u nás, rozhodla o tom Rada pre reklamu vo štvrtok 19. januára na prvom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (RPR).
Reklamný leták záložne Breva zobrazujúci nahú ženu v poli je totiž hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov, a tak dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Podľa Arbitrážnej komisie zároveň vyobrazenie nahej ženy nie je relevantné k službám, ktoré zadávateľ reklamy propaguje.
Päť z 12 reklám porušilo kódex
Arbitrážna komisia rady ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (Kódex). Z 12 sťažností je podľa rady päť v rozpore s reklamným kódexom. Agentúru SITA o tom informovala výkonná riaditeľka RPR Eva Rajčáková.
Medzi ďalšie reklamy, ktoré podľa Arbitrážnej komisie porušujú Kódex patrí aj reklamná kampaň: "U nás vaše úspory narastú za rok až o 4 % p. a.“ Československej obchodnej banky.
"Sťažnosti viacerých fyzických osôb na reklamnú kampaň spoločnosti ČSOB poukazujú na klamlivosť kampane. Cieľom reklamy bolo podľa rady poukázať na výšku úroku 4 percent, ktorý spotrebiteľ získa na 12–mesačnom termínovanom vklade.
Aby spotrebiteľ získal propagovanú ponuku, musí rozložiť svoje finančné prostriedky do troch termínovaných účtov, pričom doba viazanosti sa pri jednotlivých vkladoch mení a úrok 4 percent je garantovaný len v prípade 12–mesačného termínovaného vkladu.
Pri zvyšných vkladoch je úrok podstatne nižší. Podľa názoru Arbitrážnej komisie, "zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť komunikácii vyššie uvedených podmienok, keďže tieto sú spomenuté len okrajovo, nejasným a nezrozumiteľným spôsobom.
Navyše v rámci celej komunikácie nie sú nikde uvedené konkrétne výšky úrokových sadzieb platné pre 24- a 36-mesačný termínovaný účet a informácie o ponúkanom produkte preto nie je možné považovať za komplexné a zrozumiteľné. Komisia preto uznala námietky sťažovateľov a reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex".
Najlepšia pizza je proti pravidlám
Etický kódex reklamy porušila podľa rady i internetová reklama "Žiadna pizza nie je taká, ako najlepšia pizza v BB a ZV!“ zadávateľa Valach – Franko, spol. s r .o. Rada konštatovala, že "využitie superlatívu 'najlepšia pizza', najmä v kontexte textu uvedeného na webovej stránke zadávateľa nie je možné považovať za opodstatnené a etické, pretože zadávateľ žiadnym spôsobom nepreukázal skutočnosti, na základe ktorých by ponúkaná pizza mohla byť 'najlepšia'.
Ďalšou internetovou reklamou, ktorá porušila kódex, je podľa rozhodnutia komisie internetová reklama: "Obriezka. Uvažujete o nej?" zadávateľa: CHIRKOZ SK, s. r. o.
"V danom prípade vychádzala komisia pri posudzovaní predmetnej sťažnosti najmä zo stanoviska zadávateľa, ktorý sa vyjadril, že v rámci svojej komunikácie sa odvoláva na tvrdenia uverejnené v denníku SME, konkrétne na článok o vplyve mužskej obriezky v prípade nakazenia sa vírusom HIV.
V uvedenom článku sa však nikde neuvádza, že mužská obriezka chráni pred HIV, resp. že je 100 percent ochranou pred nákazou HIV. V texte je uvedené, že mužská obriezka môže zachrániť v Afrike milióny ľudí pred nákazou HIV.
Samotný text reklamy však nie je koncipovaný spôsobom, ktorý by poukazoval na možnosť zníženia rizika nákazy, ale naopak prezentuje zákrok ako spôsob, akým je možné jednoznačne zabrániť nákaze vírusom HIV, čo však nie je pravda," uviedla ďalej Rajčáková.
Ženské telo nie je často vhodné
Pravidlá etickej reklamy porušil podľa rady aj billboard "S nami 'to' postavíte..." zadávateľa VK SLOVAKIA, s. r. o. Podľa rady "použitie vyobrazenia ženského tela na billboarde nie je v kontexte s produktom.
Spojenie ženského tela v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, zobrazenia maloletých detí a sortimentu, ktorý ponúka predajňa stavebnín, nie je opodstatnené ani v prípade, že by komisia vzala do úvahy argumentáciu zadávateľa, ktorého cieľom bolo upútať pozornosť.
Zadávateľ si ako komunikačné médium zároveň zvolil billboard, ktorý je svojím charakterom dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Ako v rozpore s Kódexom, v nadväznosti na zobrazenie ženského tela uznala AK RPR aj využitie maloletých v reklame a konštatovala, že zadávateľ nevenoval v danom prípade ich zobrazeniu dostatočnú pozornosť".