Rada pre reklamu: ženské telá sú často využívané tam, kde to netreba

Arbitrážna komisia Rady posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR. Päť z nich podľa rady etický kódex reklamy porušilo.

BRATISLAVA. Reklamný leták: "Záložňa BREVA" zadávateľa: Breva, s. r. o. je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platnom u nás, rozhodla o tom Rada pre reklamu vo štvrtok 19. januára na prvom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (RPR).

Reklamný leták záložne Breva zobrazujúci nahú ženu v poli je totiž hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov, a tak dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Podľa Arbitrážnej komisie zároveň vyobrazenie nahej ženy nie je relevantné k službám, ktoré zadávateľ reklamy propaguje.

Päť z 12 reklám porušilo kódex

Arbitrážna komisia rady ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (Kódex). Z 12 sťažností je podľa rady päť v rozpore s reklamným kódexom. Agentúru SITA o tom informovala výkonná riaditeľka RPR Eva Rajčáková.

Medzi ďalšie reklamy, ktoré podľa Arbitrážnej komisie porušujú Kódex patrí aj reklamná kampaň: "U nás vaše úspory narastú za rok až o 4 % p. a.“ Československej obchodnej banky.

"Sťažnosti viacerých fyzických osôb na reklamnú kampaň spoločnosti ČSOB poukazujú na klamlivosť kampane. Cieľom reklamy bolo podľa rady poukázať na výšku úroku 4 percent, ktorý spotrebiteľ získa na 12–mesačnom termínovanom vklade.

Aby spotrebiteľ získal propagovanú ponuku, musí rozložiť svoje finančné prostriedky do troch termínovaných účtov, pričom doba viazanosti sa pri jednotlivých vkladoch mení a úrok 4 percent je garantovaný len v prípade 12–mesačného termínovaného vkladu.

Pri zvyšných vkladoch je úrok podstatne nižší. Podľa názoru Arbitrážnej komisie, "zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť komunikácii vyššie uvedených podmienok, keďže tieto sú spomenuté len okrajovo, nejasným a nezrozumiteľným spôsobom.

Navyše v rámci celej komunikácie nie sú nikde uvedené konkrétne výšky úrokových sadzieb platné pre 24- a 36-mesačný termínovaný účet a informácie o ponúkanom produkte preto nie je možné považovať za komplexné a zrozumiteľné. Komisia preto uznala námietky sťažovateľov a reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex".

Najlepšia pizza je proti pravidlám

Etický kódex reklamy porušila podľa rady i internetová reklama "Žiadna pizza nie je taká, ako najlepšia pizza v BB a ZV!“ zadávateľa Valach – Franko, spol. s r .o. Rada konštatovala, že "využitie superlatívu 'najlepšia pizza', najmä v kontexte textu uvedeného na webovej stránke zadávateľa nie je možné považovať za opodstatnené a etické, pretože zadávateľ žiadnym spôsobom nepreukázal skutočnosti, na základe ktorých by ponúkaná pizza mohla byť 'najlepšia'.

Ďalšou internetovou reklamou, ktorá porušila kódex, je podľa rozhodnutia komisie internetová reklama: "Obriezka. Uvažujete o nej?" zadávateľa: CHIRKOZ SK, s. r. o.

"V danom prípade vychádzala komisia pri posudzovaní predmetnej sťažnosti najmä zo stanoviska zadávateľa, ktorý sa vyjadril, že v rámci svojej komunikácie sa odvoláva na tvrdenia uverejnené v denníku SME, konkrétne na článok o vplyve mužskej obriezky v prípade nakazenia sa vírusom HIV.

V uvedenom článku sa však nikde neuvádza, že mužská obriezka chráni pred HIV, resp. že je 100 percent ochranou pred nákazou HIV. V texte je uvedené, že mužská obriezka môže zachrániť v Afrike milióny ľudí pred nákazou HIV.

Samotný text reklamy však nie je koncipovaný spôsobom, ktorý by poukazoval na možnosť zníženia rizika nákazy, ale naopak prezentuje zákrok ako spôsob, akým je možné jednoznačne zabrániť nákaze vírusom HIV, čo však nie je pravda," uviedla ďalej Rajčáková.

Ženské telo nie je často vhodné

Pravidlá etickej reklamy porušil podľa rady aj billboard "S nami 'to' postavíte..." zadávateľa VK SLOVAKIA, s. r. o. Podľa rady "použitie vyobrazenia ženského tela na billboarde nie je v kontexte s produktom.

Spojenie ženského tela v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, zobrazenia maloletých detí a sortimentu, ktorý ponúka predajňa stavebnín, nie je opodstatnené ani v prípade, že by komisia vzala do úvahy argumentáciu zadávateľa, ktorého cieľom bolo upútať pozornosť.

Zadávateľ si ako komunikačné médium zároveň zvolil billboard, ktorý je svojím charakterom dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Ako v rozpore s Kódexom, v nadväznosti na zobrazenie ženského tela uznala AK RPR aj využitie maloletých v reklame a konštatovala, že zadávateľ nevenoval v danom prípade ich zobrazeniu dostatočnú pozornosť".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 285
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 896
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 993
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 481
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 917
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 914
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 754
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 547
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 545
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 540

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.