SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Rada pre reklamu: ženské telá sú často využívané tam, kde to netreba

Arbitrážna komisia Rady posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR. Päť z nich podľa rady etický kódex reklamy porušilo.

BRATISLAVA. Reklamný leták: "Záložňa BREVA" zadávateľa: Breva, s. r. o. je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platnom u nás, rozhodla o tom Rada pre reklamu vo štvrtok 19. januára na prvom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (RPR).

Reklamný leták záložne Breva zobrazujúci nahú ženu v poli je totiž hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov, a tak dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Podľa Arbitrážnej komisie zároveň vyobrazenie nahej ženy nie je relevantné k službám, ktoré zadávateľ reklamy propaguje.

Skryť Vypnúť reklamu

Päť z 12 reklám porušilo kódex

Arbitrážna komisia rady ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (Kódex). Z 12 sťažností je podľa rady päť v rozpore s reklamným kódexom. Agentúru SITA o tom informovala výkonná riaditeľka RPR Eva Rajčáková.

Medzi ďalšie reklamy, ktoré podľa Arbitrážnej komisie porušujú Kódex patrí aj reklamná kampaň: "U nás vaše úspory narastú za rok až o 4 % p. a.“ Československej obchodnej banky.

"Sťažnosti viacerých fyzických osôb na reklamnú kampaň spoločnosti ČSOB poukazujú na klamlivosť kampane. Cieľom reklamy bolo podľa rady poukázať na výšku úroku 4 percent, ktorý spotrebiteľ získa na 12–mesačnom termínovanom vklade.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby spotrebiteľ získal propagovanú ponuku, musí rozložiť svoje finančné prostriedky do troch termínovaných účtov, pričom doba viazanosti sa pri jednotlivých vkladoch mení a úrok 4 percent je garantovaný len v prípade 12–mesačného termínovaného vkladu.

Pri zvyšných vkladoch je úrok podstatne nižší. Podľa názoru Arbitrážnej komisie, "zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť komunikácii vyššie uvedených podmienok, keďže tieto sú spomenuté len okrajovo, nejasným a nezrozumiteľným spôsobom.

Navyše v rámci celej komunikácie nie sú nikde uvedené konkrétne výšky úrokových sadzieb platné pre 24- a 36-mesačný termínovaný účet a informácie o ponúkanom produkte preto nie je možné považovať za komplexné a zrozumiteľné. Komisia preto uznala námietky sťažovateľov a reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex".

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepšia pizza je proti pravidlám

Etický kódex reklamy porušila podľa rady i internetová reklama "Žiadna pizza nie je taká, ako najlepšia pizza v BB a ZV!“ zadávateľa Valach – Franko, spol. s r .o. Rada konštatovala, že "využitie superlatívu 'najlepšia pizza', najmä v kontexte textu uvedeného na webovej stránke zadávateľa nie je možné považovať za opodstatnené a etické, pretože zadávateľ žiadnym spôsobom nepreukázal skutočnosti, na základe ktorých by ponúkaná pizza mohla byť 'najlepšia'.

Ďalšou internetovou reklamou, ktorá porušila kódex, je podľa rozhodnutia komisie internetová reklama: "Obriezka. Uvažujete o nej?" zadávateľa: CHIRKOZ SK, s. r. o.

"V danom prípade vychádzala komisia pri posudzovaní predmetnej sťažnosti najmä zo stanoviska zadávateľa, ktorý sa vyjadril, že v rámci svojej komunikácie sa odvoláva na tvrdenia uverejnené v denníku SME, konkrétne na článok o vplyve mužskej obriezky v prípade nakazenia sa vírusom HIV.

Skryť Vypnúť reklamu

V uvedenom článku sa však nikde neuvádza, že mužská obriezka chráni pred HIV, resp. že je 100 percent ochranou pred nákazou HIV. V texte je uvedené, že mužská obriezka môže zachrániť v Afrike milióny ľudí pred nákazou HIV.

Samotný text reklamy však nie je koncipovaný spôsobom, ktorý by poukazoval na možnosť zníženia rizika nákazy, ale naopak prezentuje zákrok ako spôsob, akým je možné jednoznačne zabrániť nákaze vírusom HIV, čo však nie je pravda," uviedla ďalej Rajčáková.

Ženské telo nie je často vhodné

Pravidlá etickej reklamy porušil podľa rady aj billboard "S nami 'to' postavíte..." zadávateľa VK SLOVAKIA, s. r. o. Podľa rady "použitie vyobrazenia ženského tela na billboarde nie je v kontexte s produktom.

Spojenie ženského tela v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, zobrazenia maloletých detí a sortimentu, ktorý ponúka predajňa stavebnín, nie je opodstatnené ani v prípade, že by komisia vzala do úvahy argumentáciu zadávateľa, ktorého cieľom bolo upútať pozornosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Zadávateľ si ako komunikačné médium zároveň zvolil billboard, ktorý je svojím charakterom dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Ako v rozpore s Kódexom, v nadväznosti na zobrazenie ženského tela uznala AK RPR aj využitie maloletých v reklame a konštatovala, že zadávateľ nevenoval v danom prípade ich zobrazeniu dostatočnú pozornosť".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 470
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 758
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 036
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 482
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 382
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 121
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 292
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 140
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 931
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka Bratislavy.

Zamestnanosť ľudí z rómskych komunít zaostáva za majoritnou

V marginalizovaných skupinách sa viac prejavuju rodové rozdiely.

Banky v eurozóne podceňuje úverové straty, varoval Stournaras

Úrady pre dohľad nad bankami sa tento rok zamerajú na kvalitu aktív.

Jannis Stournaras.

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.