Rada pre reklamu: ženské telá sú často využívané tam, kde to netreba

Arbitrážna komisia Rady posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR. Päť z nich podľa rady etický kódex reklamy porušilo.

BRATISLAVA. Reklamný leták: "Záložňa BREVA" zadávateľa: Breva, s. r. o. je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platnom u nás, rozhodla o tom Rada pre reklamu vo štvrtok 19. januára na prvom zasadnutí Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (RPR).

Reklamný leták záložne Breva zobrazujúci nahú ženu v poli je totiž hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov, a tak dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Podľa Arbitrážnej komisie zároveň vyobrazenie nahej ženy nie je relevantné k službám, ktoré zadávateľ reklamy propaguje.

Päť z 12 reklám porušilo kódex

Arbitrážna komisia rady ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala spolu sťažnosti na 12 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (Kódex). Z 12 sťažností je podľa rady päť v rozpore s reklamným kódexom. Agentúru SITA o tom informovala výkonná riaditeľka RPR Eva Rajčáková.

Medzi ďalšie reklamy, ktoré podľa Arbitrážnej komisie porušujú Kódex patrí aj reklamná kampaň: "U nás vaše úspory narastú za rok až o 4 % p. a.“ Československej obchodnej banky.

"Sťažnosti viacerých fyzických osôb na reklamnú kampaň spoločnosti ČSOB poukazujú na klamlivosť kampane. Cieľom reklamy bolo podľa rady poukázať na výšku úroku 4 percent, ktorý spotrebiteľ získa na 12–mesačnom termínovanom vklade.

Aby spotrebiteľ získal propagovanú ponuku, musí rozložiť svoje finančné prostriedky do troch termínovaných účtov, pričom doba viazanosti sa pri jednotlivých vkladoch mení a úrok 4 percent je garantovaný len v prípade 12–mesačného termínovaného vkladu.

Pri zvyšných vkladoch je úrok podstatne nižší. Podľa názoru Arbitrážnej komisie, "zadávateľ nevenoval dostatočnú pozornosť komunikácii vyššie uvedených podmienok, keďže tieto sú spomenuté len okrajovo, nejasným a nezrozumiteľným spôsobom.

Navyše v rámci celej komunikácie nie sú nikde uvedené konkrétne výšky úrokových sadzieb platné pre 24- a 36-mesačný termínovaný účet a informácie o ponúkanom produkte preto nie je možné považovať za komplexné a zrozumiteľné. Komisia preto uznala námietky sťažovateľov a reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex".

Najlepšia pizza je proti pravidlám

Etický kódex reklamy porušila podľa rady i internetová reklama "Žiadna pizza nie je taká, ako najlepšia pizza v BB a ZV!“ zadávateľa Valach – Franko, spol. s r .o. Rada konštatovala, že "využitie superlatívu 'najlepšia pizza', najmä v kontexte textu uvedeného na webovej stránke zadávateľa nie je možné považovať za opodstatnené a etické, pretože zadávateľ žiadnym spôsobom nepreukázal skutočnosti, na základe ktorých by ponúkaná pizza mohla byť 'najlepšia'.

Ďalšou internetovou reklamou, ktorá porušila kódex, je podľa rozhodnutia komisie internetová reklama: "Obriezka. Uvažujete o nej?" zadávateľa: CHIRKOZ SK, s. r. o.

"V danom prípade vychádzala komisia pri posudzovaní predmetnej sťažnosti najmä zo stanoviska zadávateľa, ktorý sa vyjadril, že v rámci svojej komunikácie sa odvoláva na tvrdenia uverejnené v denníku SME, konkrétne na článok o vplyve mužskej obriezky v prípade nakazenia sa vírusom HIV.

V uvedenom článku sa však nikde neuvádza, že mužská obriezka chráni pred HIV, resp. že je 100 percent ochranou pred nákazou HIV. V texte je uvedené, že mužská obriezka môže zachrániť v Afrike milióny ľudí pred nákazou HIV.

Samotný text reklamy však nie je koncipovaný spôsobom, ktorý by poukazoval na možnosť zníženia rizika nákazy, ale naopak prezentuje zákrok ako spôsob, akým je možné jednoznačne zabrániť nákaze vírusom HIV, čo však nie je pravda," uviedla ďalej Rajčáková.

Ženské telo nie je často vhodné

Pravidlá etickej reklamy porušil podľa rady aj billboard "S nami 'to' postavíte..." zadávateľa VK SLOVAKIA, s. r. o. Podľa rady "použitie vyobrazenia ženského tela na billboarde nie je v kontexte s produktom.

Spojenie ženského tela v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, zobrazenia maloletých detí a sortimentu, ktorý ponúka predajňa stavebnín, nie je opodstatnené ani v prípade, že by komisia vzala do úvahy argumentáciu zadávateľa, ktorého cieľom bolo upútať pozornosť.

Zadávateľ si ako komunikačné médium zároveň zvolil billboard, ktorý je svojím charakterom dostupný širokému cieľovému publiku, vrátane detí a mladistvých. Ako v rozpore s Kódexom, v nadväznosti na zobrazenie ženského tela uznala AK RPR aj využitie maloletých v reklame a konštatovala, že zadávateľ nevenoval v danom prípade ich zobrazeniu dostatočnú pozornosť".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 718
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 567
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 340
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop