Bratislava. Desať najväčších obchodných spoločností na Slovensku dosiahlo vlani celkový obrat vo výške 4,17 miliardy eur. Oproti predchádzajúcemu roku to bol nárast približne o 8,3 percenta, teda asi o 319 miliónov eur.
Vyplýva to z každoročného rebríčka Top 10 obchodu v Slovenskej republike, ktorý aj za rok 2011 zverejnila agentúra pre prieskum trhu Terno Bratislava v spolupráci s odborným časopisom Tovar&Predaj.
Nekupovali sme viac, rástli ceny
"Nárast je zaznamenaný len u dominantných obchodných spoločností. O čo viac rástol u týchto, o to nižší obrat dosiahli menšie obchody a nezávislí obchodníci," uviedol pre TASR analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský. Veľké spoločnosti totiž podľa jeho slov lákali ľudí najmä na väčšiu ponuku sortimentu a viac cenových zliav.
Z výsledkov však nevyplýva, že by si Slováci v roku 2011 dopriali a nakupovali v obchodoch viac. Za vyšším obratom obchodníkov je predovšetkým rast cien výrobkov. "Obraty obchodným spoločnostiam narástli, ale objemy tovarov, ktoré ľudia nakúpili, ostali približne rovnaké," dodal Drahovský.
Obchodov bolo viac
Podľa agentúry prevádzkoval maloobchod a veľkoobchod na Slovensku v minulom roku spolu 845 predajní, čo bol oproti roku 2010 rast o 44 subjektov. "Napriek tomu, že obchod bol v kríze, dokázal investovať do budúcnosti, a teda do rozvoja obchodnej siete," podotkol Drahovský.
Osem spoločností z prvej desiatky najväčších obchodníkov zaznamenalo v roku 2011 rast obratu. Najvyššie nárasty pocítili Kaufland a Labaš. Stagnáciu zaznamenala spoločnosť Ahold a pokles bauMax. "bauMax klesol z dôvodu útlmu stavebnej aktivity," odôvodnil Drahovský. Medzi obchodnými alianciami dosiahla za minulý rok najvyšší obrat COOP Jednota Slovensko vo výške 1,15 miliardy eur.