Zmeny v mýte ostali iba na polceste

Kamionisti opäť zvažujú protimýtny štrajk. Ďalšie riešenie mýta pritom prejde do rúk budúcej vlády.

Nové sadzby mýta ostanú na novú vládu. ⋌ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

BRATISLAVA. Koľko kilometrov ciest bude spoplatnených mýtom a aké sa na nich bude platiť mýtne? To je otázka, ktorá sa teraz otvára nanovo.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH), ktorý mal viaceré úlohy v mýte riešiť ešte v apríli minulého roka, totiž stopol práce na zmenách v elektronickom spoplatnení ciest.

„Pádom vlády pre hlasovanie SaS sa projekt prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie spoplatnenej siete až do času vymenovania novej vlády pozastavil,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Včera ministra týchto úloh oficiálne zbavila aj vláda.

Dopravcom sa stopka nepáči. „Vzhľadom na to, že sme na sadzbách pracovali minulý rok dosť intenzívne s Národnou diaľničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy, tak to vidím ako škodu,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Potrebné veci ako dohoda na tom, aby boli v mýtnom systéme zvýhodnené ekologické nákladiaky, už bola takmer hotová, tvrdí.

Ekológia si počká

Uprednostňovať ekologické autá by pritom chcel aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Už mali byť minimálne v platnosti zmeny sadzby pre ekologické vozidlá, čo minister neurobil,“ povedal Vážny.

info
Tender a zmeny
  • Za Figeľa klesli v mýte pokuty a do budúcnosti sa posunuli splátky za mýtny systém v hodnote 80 miliónov eur.
  • Za to štát zaplatí SkyTollu úrok asi 5,6 milióna eur.
  • Riešiť sa ešte majú spoplatnené kilometre a sadzby.
  • Za systém dostane SkyToll asi miliardu eur.

Exminister si chce preveriť aj to, či nižší počet spoplatnených úsekov, platný od začiatku tohto roka, netreba opäť zvýšiť.

Od januára totiž platí, že namiesto zhruba 1600 spoplatnených úsekov je ich približne 1000. To znamená, že je ich menej, ale sú dlhšie, a kamionisti majú väčšiu šancu odbočiť z cesty skôr než prejdú celý spoplatnený úsek, a teda zaň nezaplatia.

Minister Figeľ počty úsekov znížil, pretože vďaka zahustenej mýtnej mape pribudlo mýtnych transakcií. Tie boli nad rámec zmluvy a za každú navyše štát platí prevádzkovateľovi mýta – firme SkyToll.

Figeľ pôvodne uvažoval aj o tom, že by sa spoplatnili všetky cesty prvej triedy, čiže asi tritisíc kilometrov. Dnes ich podlieha mýtu asi polovica.

Drahšie mýto cez špičku

Rozširovanie spoplatnenia dopravcovia odmietajú. Aj dnes pre mýto uvažuje o štrajku Únia autodopravcov Slovenska.

Za bývalej vlády štrajkovali s tým, že mýto je nefunkčné a pripomínali Vážneho tender, v ktorom vyhral najdrahší účastník. Jaroslav Polaček z Únie upozornil, že zmeny v mýte s nimi už ministerstvo dopravy nerieši niekoľko mesiacov.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa domnieva, že ideálnym riešením by bolo spoplatnenie všetkých ciest prvej triedy, aby bolo možné financovať novú výstavbu.

Na revanš by však domáci dopravcovia mali byť zvýhodnení oproti tranzitujúcim cudzincom, napríklad cez spotrebnú daň.

Palčák tiež odporúča drahšie mýto v čase dopravných špičiek. Štát by však najprv mal zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre šetrných kamionistov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 541
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 685
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 053
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 160
  5. Kam do tepla v januári? 2 533
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 359
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 149
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

Počet podnikateliek na Slovensku stúpa, na priemer EÚ to ešte nestačí

Ženy podnikajú výraznejšie viac v odvetviach služieb a obchodu.

Zdravotné poisťovne hľadajú zdroje na zvýšenie platieb ambulanciám

Jedna ambulancia má podľa Asociácie súkromných lekárov SR na svoj chod potrebovať asi 5500 eur.

Stredná a východná Európa majú dobré vyhliadky na ekonomický rast

Ratingová agentúra Moody's: Na potenciál rastu regiónu negatívne vplývajú štrukturálne problémy.

Priemerná vyplácaná mesačná suma dôchodku z druhého piliera klesla

Mesačný dôchodok sa vyplácal v priemernej sume 23,89 eura a poberalo ho 874 sporiteľov.

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.