BRATISLAVA. Koľko kilometrov ciest bude spoplatnených mýtom a aké sa na nich bude platiť mýtne? To je otázka, ktorá sa teraz otvára nanovo.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH), ktorý mal viaceré úlohy v mýte riešiť ešte v apríli minulého roka, totiž stopol práce na zmenách v elektronickom spoplatnení ciest.
„Pádom vlády pre hlasovanie SaS sa projekt prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie spoplatnenej siete až do času vymenovania novej vlády pozastavil,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič. Včera ministra týchto úloh oficiálne zbavila aj vláda.
Dopravcom sa stopka nepáči. „Vzhľadom na to, že sme na sadzbách pracovali minulý rok dosť intenzívne s Národnou diaľničnou spoločnosťou a ministerstvom dopravy, tak to vidím ako škodu,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.
Potrebné veci ako dohoda na tom, aby boli v mýtnom systéme zvýhodnené ekologické nákladiaky, už bola takmer hotová, tvrdí.
Ekológia si počká
Uprednostňovať ekologické autá by pritom chcel aj exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Už mali byť minimálne v platnosti zmeny sadzby pre ekologické vozidlá, čo minister neurobil,“ povedal Vážny.

- Za Figeľa klesli v mýte pokuty a do budúcnosti sa posunuli splátky za mýtny systém v hodnote 80 miliónov eur.
- Za to štát zaplatí SkyTollu úrok asi 5,6 milióna eur.
- Riešiť sa ešte majú spoplatnené kilometre a sadzby.
- Za systém dostane SkyToll asi miliardu eur.
Exminister si chce preveriť aj to, či nižší počet spoplatnených úsekov, platný od začiatku tohto roka, netreba opäť zvýšiť.
Od januára totiž platí, že namiesto zhruba 1600 spoplatnených úsekov je ich približne 1000. To znamená, že je ich menej, ale sú dlhšie, a kamionisti majú väčšiu šancu odbočiť z cesty skôr než prejdú celý spoplatnený úsek, a teda zaň nezaplatia.
Minister Figeľ počty úsekov znížil, pretože vďaka zahustenej mýtnej mape pribudlo mýtnych transakcií. Tie boli nad rámec zmluvy a za každú navyše štát platí prevádzkovateľovi mýta – firme SkyToll.
Figeľ pôvodne uvažoval aj o tom, že by sa spoplatnili všetky cesty prvej triedy, čiže asi tritisíc kilometrov. Dnes ich podlieha mýtu asi polovica.
Drahšie mýto cez špičku
Rozširovanie spoplatnenia dopravcovia odmietajú. Aj dnes pre mýto uvažuje o štrajku Únia autodopravcov Slovenska.
Za bývalej vlády štrajkovali s tým, že mýto je nefunkčné a pripomínali Vážneho tender, v ktorom vyhral najdrahší účastník. Jaroslav Polaček z Únie upozornil, že zmeny v mýte s nimi už ministerstvo dopravy nerieši niekoľko mesiacov.
Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa domnieva, že ideálnym riešením by bolo spoplatnenie všetkých ciest prvej triedy, aby bolo možné financovať novú výstavbu.
Na revanš by však domáci dopravcovia mali byť zvýhodnení oproti tranzitujúcim cudzincom, napríklad cez spotrebnú daň.
Palčák tiež odporúča drahšie mýto v čase dopravných špičiek. Štát by však najprv mal zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre šetrných kamionistov.