Agentúrnu správu sme o 19:36 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Prepad predaja áut v únii sa zrýchľuje. V decembri minulého roka sa predaje medziročne prepadli o 6,4 percenta, mesiac predtým to bolo 3,5 percenta.
Percentuálne najhoršie skončilo Portugalsko, kde sa predalo o 60 percent áut menej než v decembri 2010. Podobne sú na tom ďalšie zadlžené európske krajiny.
„Je tam evidentný súvis s krízou – tie krajiny šetria, čím sa sťažuje spotreba,“ hovorí analytik Privatbanky Richard Tóth.
- Volkswagen +8,8 percenta
- Audi + 9 percent
- Škoda +5,4 percenta
- Peugeot -9,6 percenta
- Renault - 9,2 percenta
- Fiat - 17,3 percenta
- BMW + 4,9 percenta
- Toyota -8,2 percenta
- Nissan + 13,5 percenta
- Kia + 11,2 percenta
Čísla ťahali dolu aj prírodné katastrofy, v dôsledku ktorých sa autá nedostávali na trh dosť rýchlo.
„Naša automobilka bola postihnutá najprv cunami v Japonsku a neskôr záplavami v Thajsku. Z dôvodu prvej katastrofy sme mali obmedzenú výrobu do začiatku septembra,“ vysvetľuje Ľubomír Konečný z firmy Honda Slovakia.
Modelom vyrábaným na Slovensku sa napriek zakrádajúcej sa kríze darí. Je to tým, že sú konkurencieschopné, tvrdí Tóth. Žilinská Kia v roku 2011 vyrobila 252tisíc áut, čo je medziročne o desať percent viac.
„Od septembra pokračujeme v nábore zamestnancov na tretiu zmenu,“ povedala Ivana Pavelková, hovorkyňa trnavského Peugeotu.