Bratislava 5. augusta (TASR) - Investori podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) budú žiadať zmenu vládnych privatizačných rozhodnutí. Niektoré časti uznesení sú totiž podľa nich zmätočné a nie sú v súlade s koncepciou, ktorú pripravilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.
Tá predpokladá v prvej etape predaj 49 % akcií verejných dopravcov súkromným vlastníkom, pričom neskôr im umožní uplatniť si opciu na ďalších 17 %. Podiel investora by tak po pol roku mal dosiahnuť 66 %. Časť splátky za minoritný 49-% balík akcií ešte pred využitím opcie použije investor i FNM na zvýšenie základného imania formou nákupu nových autobusov. Predaj 17 % cenných papierov SAD podchytila vláda v časti B svojho uznesenia. Tento percentuálny podiel však bol vypočítaný, nie z už navýšeného imania, ale z pôvodného základného imania. Podľa vládneho uznesenia tak investori do SAD nezískajú sľúbených 17 %, ale v závislosti od jednotlivých prípadov len 8 až 13 %.
Na vzniknutý problém upozornil ako prvý švédsky dopravca Connex Transport AB, ktorý má vstúpiť do SAD Bratislava. Podľa finančnej kontrolórky Connex pre SR a ČR Aleny Rušovej spoločnosť nikdy nepristúpi k zaplateniu tak veľkej čiastky, akú ponúkla, za menej ako 66 % účastín. Connex ocenila 49 % akcií SAD Bratislava v nominálnej hodnote 175,114 milióna Sk na vyše dvojnásobok - 401,623 milióna Sk. Keďže cena za následný 17-% balík (z pôvodného imania) sa má počítať z ceny ponúknutej za 49 % účastín, Connex by sumu 139,337 milióna Sk zaplatil nie za 17 %, ale iba za 8 % navýšeného imania. Connex chce aj naďalej pokračovať v rokovaniach so zakladateľom akcioviek SAD - Fondom národného majetku (FNM). Hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová uviedla, že FNM musí všeobecne, nielen v tomto konkrétnom prípade rešpektovať rozhodnutie vlády a nemôže ísť proti nemu.
O konkrétnom znení kúpnych zmlúv rokuje s fondom aj víťaz výberového konania na SAD Dunajská Streda, spoločnosť Dunajskostredská autobusová doprava (DSAD). "Zmluvu s FNM určite podpíšeme," povedal jej konateľ Michal Humeník. "Len čo sa však staneme akcionármi spoločnosti, budeme žiadať zmenu vládneho uznesenia," dodal. O zmluve povedal, že bude koncipovaná v zmysle vládneho uznesenia a pravdepodobne v nej budú aj isté dodatky. Zmluvu s fondom už podpísal maďarský investor Eurobus-Invest, ktorý vstupuje do SAD Nové Zámky. Podľa informácii z prostredia SAD bol v tomto prípade problém riešený formou dodatku k zmluve.
Podľa hovorcu rezortu privatizácie Roberta Mervu investori zaplatia štátu za 49 % akcií verejných dopravcov zanedbateľnú sumu, nakoľko väčšina splátky vstupuje do základného imania samotnej spoločnosti, čím investori zvyšujú hodnotu i svojho podielu. Ponúkaná cena za minoritu v SAD nie je podľa neho kúpna, ale predstavuje záväzok k investíciám do spoločnosti. Cena za 17-% balík by mala preto podľa R. Mervu vyplynúť z už zvýšeného základného imania. V tomto konkrétnom prípade ide podľa neho o špekuláciu zo strany kupujúceho (Connex), kedy prestrelil cenu a snaží sa spochybniť privatizačné rozhodnutie.
Hoci o probléme s podnikmi SAD je informovaný i vicepremiér a minister dopravy Ivan Mikloš, čo potvrdil jeho poradca Vladimír Tvaroška, ďalšie materiály, tento raz k privatizácii SAD Poprad, Michalovce, Trenčín a Zvolen, ktorými sa bude v stredu zaoberať vláda, vykazujú rovnakú chybu ako predchádzajúce. Predkladalo ho ministerstvo privatizácie.
Svojho budúceho investora na základe už vydaných súhlasov vlády pozná zatiaľ 9 z celkového počtu 17 podnikov SAD.
* sch zll