Investori do SAD považujú rozhodnutia vlády za zmätočné, budú žiadať ich zmenu

Bratislava 5. augusta (TASR) - Investori podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) budú žiadať zmenu vládnych privatizačných rozhodnutí. Niektoré ...

Bratislava 5. augusta (TASR) - Investori podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) budú žiadať zmenu vládnych privatizačných rozhodnutí. Niektoré časti uznesení sú totiž podľa nich zmätočné a nie sú v súlade s koncepciou, ktorú pripravilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.

Tá predpokladá v prvej etape predaj 49 % akcií verejných dopravcov súkromným vlastníkom, pričom neskôr im umožní uplatniť si opciu na ďalších 17 %. Podiel investora by tak po pol roku mal dosiahnuť 66 %. Časť splátky za minoritný 49-% balík akcií ešte pred využitím opcie použije investor i FNM na zvýšenie základného imania formou nákupu nových autobusov. Predaj 17 % cenných papierov SAD podchytila vláda v časti B svojho uznesenia. Tento percentuálny podiel však bol vypočítaný, nie z už navýšeného imania, ale z pôvodného základného imania. Podľa vládneho uznesenia tak investori do SAD nezískajú sľúbených 17 %, ale v závislosti od jednotlivých prípadov len 8 až 13 %.

Na vzniknutý problém upozornil ako prvý švédsky dopravca Connex Transport AB, ktorý má vstúpiť do SAD Bratislava. Podľa finančnej kontrolórky Connex pre SR a ČR Aleny Rušovej spoločnosť nikdy nepristúpi k zaplateniu tak veľkej čiastky, akú ponúkla, za menej ako 66 % účastín. Connex ocenila 49 % akcií SAD Bratislava v nominálnej hodnote 175,114 milióna Sk na vyše dvojnásobok - 401,623 milióna Sk. Keďže cena za následný 17-% balík (z pôvodného imania) sa má počítať z ceny ponúknutej za 49 % účastín, Connex by sumu 139,337 milióna Sk zaplatil nie za 17 %, ale iba za 8 % navýšeného imania. Connex chce aj naďalej pokračovať v rokovaniach so zakladateľom akcioviek SAD - Fondom národného majetku (FNM). Hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová uviedla, že FNM musí všeobecne, nielen v tomto konkrétnom prípade rešpektovať rozhodnutie vlády a nemôže ísť proti nemu.

O konkrétnom znení kúpnych zmlúv rokuje s fondom aj víťaz výberového konania na SAD Dunajská Streda, spoločnosť Dunajskostredská autobusová doprava (DSAD). "Zmluvu s FNM určite podpíšeme," povedal jej konateľ Michal Humeník. "Len čo sa však staneme akcionármi spoločnosti, budeme žiadať zmenu vládneho uznesenia," dodal. O zmluve povedal, že bude koncipovaná v zmysle vládneho uznesenia a pravdepodobne v nej budú aj isté dodatky. Zmluvu s fondom už podpísal maďarský investor Eurobus-Invest, ktorý vstupuje do SAD Nové Zámky. Podľa informácii z prostredia SAD bol v tomto prípade problém riešený formou dodatku k zmluve.

Podľa hovorcu rezortu privatizácie Roberta Mervu investori zaplatia štátu za 49 % akcií verejných dopravcov zanedbateľnú sumu, nakoľko väčšina splátky vstupuje do základného imania samotnej spoločnosti, čím investori zvyšujú hodnotu i svojho podielu. Ponúkaná cena za minoritu v SAD nie je podľa neho kúpna, ale predstavuje záväzok k investíciám do spoločnosti. Cena za 17-% balík by mala preto podľa R. Mervu vyplynúť z už zvýšeného základného imania. V tomto konkrétnom prípade ide podľa neho o špekuláciu zo strany kupujúceho (Connex), kedy prestrelil cenu a snaží sa spochybniť privatizačné rozhodnutie.

Hoci o probléme s podnikmi SAD je informovaný i vicepremiér a minister dopravy Ivan Mikloš, čo potvrdil jeho poradca Vladimír Tvaroška, ďalšie materiály, tento raz k privatizácii SAD Poprad, Michalovce, Trenčín a Zvolen, ktorými sa bude v stredu zaoberať vláda, vykazujú rovnakú chybu ako predchádzajúce. Predkladalo ho ministerstvo privatizácie.

Svojho budúceho investora na základe už vydaných súhlasov vlády pozná zatiaľ 9 z celkového počtu 17 podnikov SAD.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Neprehliadnite tiež

Brannobezpečnostný výbor neodobril rozpočet rezortu vnútra

Posledné slovo k rozpočtu bude mať najbližšie plénum Národnej rady Slovenskej republiky.

Online nakupovanie v EÚ sa zjednoduší, prijali dohodu o geoblokácii

Firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte Únie.

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.