SME
Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky

Súťaž na diaľnicu Turany - Hubová chce Figeľ začať na jar

Tender na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Turany - Hubová by sa mal podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) začať v prvom štvrťroku tohto roka.

BRATISLAVA. Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí. Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody.

"Úsek sa stavať bude," je presvedčený odchádzajúci minister dopravy o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice Turany - Hubová. Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic. "Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA. Aj o tejto téme bude rokovať európsky komisár pre životné prostredie Janez Potočnik na budúci týždeň na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Pripravený variant stavby diaľnice je kombináciou tunelov a povrchových úsekov. "Je to náročné samo osebe a zároveň celkovo výhodnejšie ekonomicky a dopravne pre riešenie transportu smerom na Oravu a do Poľska oproti druhému riešeniu cez tunel Korbeľka," myslí si Figeľ. Táto stavba bola dlho posudzovaná a pripravovaná, má stavebné povolenie. "Zmeny, o ktorých diskutujeme, sa týkajú skôr charakteru, rozsahu a nákladov kompenzačných opatrení. Trasovanie má vplyv aj na predchádzajúci a následný úsek," odvetil minister na otázku, či pripúšťa zmeny v trase tejto diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunel Korbeľka, ktorý žiadajú ekológovia, by podľa Figeľa ani zďaleka nepresunul väčšinu dopravy z preťažených ciest na diaľnicu. Tvrdí, že dopravne ide o oveľa horšie riešenie. "Nie sme v bode nula. To, aké majú jednotlivé úseky ekonomický a finančný dopad na Slovensko, sú tiež veľmi dôležité aspekty výstavby diaľničnej siete. Každé stavebné dielo, aj menšie, má vplyv na ekológiu, ale musí slúžiť predovšetkým človeku, aby chránilo a udržiavalo aj prírodu," pokračoval minister dopravy.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR. Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

"Keby sme neboli zmenili prístupy k najväčším balíkom projektov PPP na kontinente, Slovensko by bolo naozaj na gréckej ceste. Najväčší balík PPP číslo jedna by nebol dodnes realizovaný, okrem predbežných prác, ktoré boli viac imidžové a politické - na ukážku, že na celom Slovensku sa hýbu stroje," predpokladá Figeľ. PPP podľa neho znamenali skôr predraženosť, protiústavnosť a podvodné konanie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nebolo to zodpovedné a udržateľné pre verejné investície. V tom sa výrazne odlišujeme od opozície pri téme ďalšej budúcej výstavby," uviedol Figeľ. Úspora na doteraz vysúťažených a realizovaných úsekoch D1 má podľa neho hodnotu úseku s tunelom Višňové, čo je okolo 900 mil. eur bez dane.

Roztvorenie pôvodného balíka PPP a rozhodnutie stavať úseky samostatne sa ukázalo ako cenovo výhodnejšie. Vysúťažené ceny sú výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Tri úseky D1 z prvého balíka PPP sa už stavajú - západná časť diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, Dubná Skala - Turany pri Martine a Fričovce - Svinia pri Prešove. Pred dokončením je súťaž na východnú časť diaľnice Jánovce - Jablonov a pokračuje tender na stavbu úseku Hubová - Ivachnová.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncom vlaňajška začal aj tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. Ten bol však pôvodne súčasťou tiež zrušeného tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  2. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 676
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 419
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 317
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 098
  5. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 646
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 460
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 110
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 6 102
  9. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 5 969
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 578
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruská vakcína Sputnik V.

Mnohí lekári odmietajú prebrať zodpovednosť za očkovanie neregistrovanou vakcínou.

6 h

Neprehliadnite tiež

ECB chce zastaviť rast výnosov dlhopisov, ohrozuje zotavenie ekonomiky eurozóny.

10 h
Minister práce Milan Krajniak.

Návrh potvrdenia nájdu firmy na webe ministerstva.

11 h

Týždenne odlietajú stovky dovolenkárov.

11 h
Komisárka pre súdržnosť a reformy Elisa Ferreirová.

Podporné opatrenia sa realizujú v rámci Nástroja technickej podpory.

11 h