Súťaž na diaľnicu Turany - Hubová chce Figeľ začať na jar

Tender na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Turany - Hubová by sa mal podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) začať v prvom štvrťroku tohto roka.

BRATISLAVA. Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí. Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody.

"Úsek sa stavať bude," je presvedčený odchádzajúci minister dopravy o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice Turany - Hubová. Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic. "Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA. Aj o tejto téme bude rokovať európsky komisár pre životné prostredie Janez Potočnik na budúci týždeň na Slovensku.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Pripravený variant stavby diaľnice je kombináciou tunelov a povrchových úsekov. "Je to náročné samo osebe a zároveň celkovo výhodnejšie ekonomicky a dopravne pre riešenie transportu smerom na Oravu a do Poľska oproti druhému riešeniu cez tunel Korbeľka," myslí si Figeľ. Táto stavba bola dlho posudzovaná a pripravovaná, má stavebné povolenie. "Zmeny, o ktorých diskutujeme, sa týkajú skôr charakteru, rozsahu a nákladov kompenzačných opatrení. Trasovanie má vplyv aj na predchádzajúci a následný úsek," odvetil minister na otázku, či pripúšťa zmeny v trase tejto diaľnice.

Tunel Korbeľka, ktorý žiadajú ekológovia, by podľa Figeľa ani zďaleka nepresunul väčšinu dopravy z preťažených ciest na diaľnicu. Tvrdí, že dopravne ide o oveľa horšie riešenie. "Nie sme v bode nula. To, aké majú jednotlivé úseky ekonomický a finančný dopad na Slovensko, sú tiež veľmi dôležité aspekty výstavby diaľničnej siete. Každé stavebné dielo, aj menšie, má vplyv na ekológiu, ale musí slúžiť predovšetkým človeku, aby chránilo a udržiavalo aj prírodu," pokračoval minister dopravy.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR. Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa.

Práve komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

"Keby sme neboli zmenili prístupy k najväčším balíkom projektov PPP na kontinente, Slovensko by bolo naozaj na gréckej ceste. Najväčší balík PPP číslo jedna by nebol dodnes realizovaný, okrem predbežných prác, ktoré boli viac imidžové a politické - na ukážku, že na celom Slovensku sa hýbu stroje," predpokladá Figeľ. PPP podľa neho znamenali skôr predraženosť, protiústavnosť a podvodné konanie.

"Nebolo to zodpovedné a udržateľné pre verejné investície. V tom sa výrazne odlišujeme od opozície pri téme ďalšej budúcej výstavby," uviedol Figeľ. Úspora na doteraz vysúťažených a realizovaných úsekoch D1 má podľa neho hodnotu úseku s tunelom Višňové, čo je okolo 900 mil. eur bez dane.

Roztvorenie pôvodného balíka PPP a rozhodnutie stavať úseky samostatne sa ukázalo ako cenovo výhodnejšie. Vysúťažené ceny sú výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Tri úseky D1 z prvého balíka PPP sa už stavajú - západná časť diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, Dubná Skala - Turany pri Martine a Fričovce - Svinia pri Prešove. Pred dokončením je súťaž na východnú časť diaľnice Jánovce - Jablonov a pokračuje tender na stavbu úseku Hubová - Ivachnová.

Koncom vlaňajška začal aj tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. Ten bol však pôvodne súčasťou tiež zrušeného tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 989
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 280
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 826
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 596
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 136
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 224
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 071
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 495
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 331
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 053

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako vidia nevidiaci? Najťažšie je predstaviť si hĺbku

Hovorí sa, že majú lepšie vyvinutý sluch a hmat. Všetko sú to mýty, tvrdí odborníčka. To však neznamená, že ľudia bez zraku nemajú predstavy, sny alebo vizuálne spomienky.

SVET

Teroristi sa spájajú, ich cieľom je Rusko. Naposledy útočili v Petrohrade

Uzbeckí a tadžickí teroristi spájajú sily.

DOMOV

Polícia obvinila ďalšieho kotlebovca z extrémizmu

Mazurekovi hrozí 15 rokov väzenia.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop