SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Súťaž na diaľnicu Turany - Hubová chce Figeľ začať na jar

Tender na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Turany - Hubová by sa mal podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) začať v prvom štvrťroku tohto roka.

BRATISLAVA. Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí. Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody.

"Úsek sa stavať bude," je presvedčený odchádzajúci minister dopravy o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice Turany - Hubová. Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic. "Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA. Aj o tejto téme bude rokovať európsky komisár pre životné prostredie Janez Potočnik na budúci týždeň na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Pripravený variant stavby diaľnice je kombináciou tunelov a povrchových úsekov. "Je to náročné samo osebe a zároveň celkovo výhodnejšie ekonomicky a dopravne pre riešenie transportu smerom na Oravu a do Poľska oproti druhému riešeniu cez tunel Korbeľka," myslí si Figeľ. Táto stavba bola dlho posudzovaná a pripravovaná, má stavebné povolenie. "Zmeny, o ktorých diskutujeme, sa týkajú skôr charakteru, rozsahu a nákladov kompenzačných opatrení. Trasovanie má vplyv aj na predchádzajúci a následný úsek," odvetil minister na otázku, či pripúšťa zmeny v trase tejto diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Tunel Korbeľka, ktorý žiadajú ekológovia, by podľa Figeľa ani zďaleka nepresunul väčšinu dopravy z preťažených ciest na diaľnicu. Tvrdí, že dopravne ide o oveľa horšie riešenie. "Nie sme v bode nula. To, aké majú jednotlivé úseky ekonomický a finančný dopad na Slovensko, sú tiež veľmi dôležité aspekty výstavby diaľničnej siete. Každé stavebné dielo, aj menšie, má vplyv na ekológiu, ale musí slúžiť predovšetkým človeku, aby chránilo a udržiavalo aj prírodu," pokračoval minister dopravy.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR. Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

"Keby sme neboli zmenili prístupy k najväčším balíkom projektov PPP na kontinente, Slovensko by bolo naozaj na gréckej ceste. Najväčší balík PPP číslo jedna by nebol dodnes realizovaný, okrem predbežných prác, ktoré boli viac imidžové a politické - na ukážku, že na celom Slovensku sa hýbu stroje," predpokladá Figeľ. PPP podľa neho znamenali skôr predraženosť, protiústavnosť a podvodné konanie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nebolo to zodpovedné a udržateľné pre verejné investície. V tom sa výrazne odlišujeme od opozície pri téme ďalšej budúcej výstavby," uviedol Figeľ. Úspora na doteraz vysúťažených a realizovaných úsekoch D1 má podľa neho hodnotu úseku s tunelom Višňové, čo je okolo 900 mil. eur bez dane.

Roztvorenie pôvodného balíka PPP a rozhodnutie stavať úseky samostatne sa ukázalo ako cenovo výhodnejšie. Vysúťažené ceny sú výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Tri úseky D1 z prvého balíka PPP sa už stavajú - západná časť diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, Dubná Skala - Turany pri Martine a Fričovce - Svinia pri Prešove. Pred dokončením je súťaž na východnú časť diaľnice Jánovce - Jablonov a pokračuje tender na stavbu úseku Hubová - Ivachnová.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncom vlaňajška začal aj tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. Ten bol však pôvodne súčasťou tiež zrušeného tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 868
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 336
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 441
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 108
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 769
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 814
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 413
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 389
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 549
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 529
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Chovatelia pre celoplošné testovanie pripravujú záložné tímy

Jednou z možností je aj povolanie dôchodcov, bývalých poľnohospodárov, no alternatív je viac.

Ilustračné foto.