Súťaž na diaľnicu Turany - Hubová chce Figeľ začať na jar

Tender na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Turany - Hubová by sa mal podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) začať v prvom štvrťroku tohto roka.

BRATISLAVA. Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí. Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody.

"Úsek sa stavať bude," je presvedčený odchádzajúci minister dopravy o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice Turany - Hubová. Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic. "Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení," povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA. Aj o tejto téme bude rokovať európsky komisár pre životné prostredie Janez Potočnik na budúci týždeň na Slovensku.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany - Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.

Pripravený variant stavby diaľnice je kombináciou tunelov a povrchových úsekov. "Je to náročné samo osebe a zároveň celkovo výhodnejšie ekonomicky a dopravne pre riešenie transportu smerom na Oravu a do Poľska oproti druhému riešeniu cez tunel Korbeľka," myslí si Figeľ. Táto stavba bola dlho posudzovaná a pripravovaná, má stavebné povolenie. "Zmeny, o ktorých diskutujeme, sa týkajú skôr charakteru, rozsahu a nákladov kompenzačných opatrení. Trasovanie má vplyv aj na predchádzajúci a následný úsek," odvetil minister na otázku, či pripúšťa zmeny v trase tejto diaľnice.

Tunel Korbeľka, ktorý žiadajú ekológovia, by podľa Figeľa ani zďaleka nepresunul väčšinu dopravy z preťažených ciest na diaľnicu. Tvrdí, že dopravne ide o oveľa horšie riešenie. "Nie sme v bode nula. To, aké majú jednotlivé úseky ekonomický a finančný dopad na Slovensko, sú tiež veľmi dôležité aspekty výstavby diaľničnej siete. Každé stavebné dielo, aj menšie, má vplyv na ekológiu, ale musí slúžiť predovšetkým človeku, aby chránilo a udržiavalo aj prírodu," pokračoval minister dopravy.

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany - Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR. Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa.

Práve komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany - Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

"Keby sme neboli zmenili prístupy k najväčším balíkom projektov PPP na kontinente, Slovensko by bolo naozaj na gréckej ceste. Najväčší balík PPP číslo jedna by nebol dodnes realizovaný, okrem predbežných prác, ktoré boli viac imidžové a politické - na ukážku, že na celom Slovensku sa hýbu stroje," predpokladá Figeľ. PPP podľa neho znamenali skôr predraženosť, protiústavnosť a podvodné konanie.

"Nebolo to zodpovedné a udržateľné pre verejné investície. V tom sa výrazne odlišujeme od opozície pri téme ďalšej budúcej výstavby," uviedol Figeľ. Úspora na doteraz vysúťažených a realizovaných úsekoch D1 má podľa neho hodnotu úseku s tunelom Višňové, čo je okolo 900 mil. eur bez dane.

Roztvorenie pôvodného balíka PPP a rozhodnutie stavať úseky samostatne sa ukázalo ako cenovo výhodnejšie. Vysúťažené ceny sú výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom. Tri úseky D1 z prvého balíka PPP sa už stavajú - západná časť diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, Dubná Skala - Turany pri Martine a Fričovce - Svinia pri Prešove. Pred dokončením je súťaž na východnú časť diaľnice Jánovce - Jablonov a pokračuje tender na stavbu úseku Hubová - Ivachnová.

Koncom vlaňajška začal aj tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové. Ten bol však pôvodne súčasťou tiež zrušeného tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 927
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 643
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 098
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 398
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 014
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 578
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 080
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.