ŽSR vlani prepustili 1900 ľudí

ŽSR ušetrili na mzdách uvoľnených pracovníkov okolo 8,9 mil. eur, pričom na odstupnom a odchodnom im vyplatili 5,3 mil. eur.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci realizácie ozdravovacieho programu uvoľnili vlani takmer 1 900 zamestnancov. Z organizačných dôvodov pritom odišlo okolo 1 200 ľudí a koncom uplynulého roka mal správca železničnej infraštruktúry 15 tis. pracovníkov.

Podľa plánu revitalizácie by mala spoločnosť prepustiť celkom 2 700 z pôvodných 17 tis. zamestnancov. ŽSR ušetrili na mzdách uvoľnených pracovníkov okolo 8,9 mil. eur, pričom na odstupnom a odchodnom im vyplatili 5,3 mil. eur.

Prepúšťanie bude pokračovať

"Cieľom projektu revitalizácie bolo aj zásadné zníženie nákladov v rokoch 2011 až 2013, a to tak, aby ŽSR v roku 2013 dosiahli vyrovnané hospodárenie. Projekt revitalizácie železničného sektora zahŕňa v rámci riešenia nákladových oblastí aj oblasť osobných nákladov, ktorá úzko súvisí s riešením zamestnanosti," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Z tohto dôvodu bolo podľa nej nevyhnutné dosiahnuť úsporu aj znižovaním počtu zamestnancov.

Celý proces znižovania zamestnancov začali ŽSR už v decembri 2010 a bude pokračovať aj v tomto roku. Rozdiel medzi evidenčným počtom zamestnancov od začiatku revitalizácie do konca roka 2011 dosiahol dvetisíc ľudí.

"Je to významné číslo, keďže prepúšťanie je vždy nepopulárne opatrenie. V podmienkach ŽSR sa znižovanie počtu miest podarilo zrealizovať vcelku pokojne a v drvivej väčšine po vzájomnej dohode s dotknutými zamestnancami," dodala Pavliková.

ŽSR považujú uplynulý rok za prelomový práve pre začatie procesu revitalizácie. Podľa spoločnosti ide o jednu z najzásadnejších, najkomplexnejších a systémových reforiem.

"Cieľom schváleného programu bolo zabezpečiť stabilitu v železničnom sektore, či už po stránke prevádzkovej a technickej, ale aj ekonomickej. Vo vzťahu k ŽSR definuje program revitalizácie opatrenia, ktorých realizácia by mala viesť k zvýšeniu tržieb a cash flow," informovala ďalej Pavliková.

Na dopravcov tlačia, aby platili na čas

Medzi takéto opatrenia patrí aj otvorenie železničnej infraštruktúry moderným trakčným vozidlám, dôraznejšie vymáhanie nedoplatkov za jej použitie v súlade s uzatvorenými zmluvami s dopravcami o prístupe na ňu a presunutie časti investícií do modernizácie jestvujúcich železničných staníc.

"Program revitalizácie definuje tiež koncepčné strategické opatrenia aj vo vzťahu k ŽSR zamerané v prvom rade na znižovanie nákladovosti manažéra infraštruktúry, napríklad pri obstarávaní tovarov a služieb, služieb z externého prostredia a možnosťou ich interného vykonávania, racionalizovaním organizačnej štruktúry a optimalizáciou zamestnanosti na ŽSR,“ pokračovala Pavliková.

Súčasťou a veľmi dôležitým aspektom projektu revitalizácie bolo aj vyjasnenie minulých záväzkov štátu voči ŽSR. Štát uznal svoje dlhy z minulých období a obe strany si vzájomne započítali svoje záväzky.

"Výrazným posunom je, že sa vedeniu ŽSR a rezortu dopravy podarilo presvedčiť štát, že rozpočet pre železnice by mal byť vyšší. To je ďalší dôležitý predpoklad pre zabezpečenie vyrovnaného hospodárenia ŽSR," tvrdí Pavliková. Spoločnosť si podľa nej vlani nebrala žiadne úvery a ani nemala žiadnych poradcov, pričom všetky projekty zvládala vlastnými silami.

ŽSR na zjednodušení, sprehľadnení a zrýchlení verejného obstarávania vlani ušetrili priemerne 20 až 30 % nákladov.

"Za uplynulý rok ŽSR prešli výraznými zmenami organizačnej štruktúry, kompetencií, ako aj prehodnotenia systému fungovania najdiskutovanejších oblastí - tepelného hospodárstva, koľajových a cestných motorových vozidiel, informačných technológií, nákupu tovarov a služieb, hospodárenia s majetkom," uzavrela Pavliková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 366
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 478
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 719
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 242
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 006
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 984
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 905
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 700
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 496
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 898

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

PRIMÁR

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.

Neprehliadnite tiež

Regulačný úrad na cenových rozhodnutiach pracuje, zatiaľ platia vlaňajšie

ÚRSO po konzultácii s distribučnými spoločnosťami ukončil proces vypracovania novej vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike pred dvoma týždňami.

Ficove trhanie faktúr neplatí, ľudia ich musia zaplatiť, tvrdí Sulík

Podľa Karola Galeka premiér chaos v energetike prehlbuje, jednak tým, že navádza ľudí na neplatenie faktúr a jednak tým, že dáva ľuďom nereálne sľuby.

Banskobystrický kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov na opravy ciest

Pellegrini povedal, že ak si aj starostovia a starostky myslia, že všetko je fajn, lebo cesty sa na území kraja opravujú, je to na úkor rozpočtu samosprávneho kraja.

Britov už viac znepokojuje vývoj ekonomiky ako prisťahovalci

Zatiaľ čo politici plánujú brexit, voličov začínajú znepokojovať obavy zo straty pracovných miest.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop