Podiel kamiónovej dopravy bude naďalej klesať

Ak je kamiónová preprava považovaná za indikátor stavu ekonomiky, potom podľa neho údaje spoločnosti potvrdzujú očakávaný pokles nákladnej dopravy v roku 2012.

BRATISLAVA. Pokles objemu kamiónovej dopravy v Európe v posledných mesiacoch roka 2011 bude pokračovať aj v tomto roku. Vyplýva to z analýz spoločnosti DKV Euro Service, ktorá ako popredný poskytovateľ servisných služieb pre dopravcov na európskom trhu sleduje trendy v nákladnej doprave.

"Minimálne množstvo prepravovaných nadrozmerných nákladov navyše ukazuje, že ekonomiku v roku 2011 obišli veľké investície. Začiatkom roka výrazne ožil automobilový priemysel v Čechách aj na Slovensku, ale aj tu vidíme v posledných mesiacoch pokles," informoval agentúru SITA výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service Ondřej Pavlík.

Ak je kamiónová preprava považovaná za indikátor stavu ekonomiky, potom podľa neho údaje spoločnosti potvrdzujú očakávaný pokles nákladnej dopravy v roku 2012.

Pre slovenských dopravcov bol podľa DKV rok 2011 veľmi zložitý. Takmer 20-percentný nárast ceny nafty, plošné zvýšenie dane z motorových vozidiel vo všetkých krajoch, ako aj zrušenie takzvanej červenej nafty, rast dane z pridanej hodnoty a naposledy vynútené väčšie využívanie spoplatnených úsekov ciest prvej triedy v dôsledku zákazu tranzitu kamiónov nad 12 ton na cestách druhej a tretej triedy stlačili marže dopravcov až na kritickú hranicu.

Časť dopravcov preto skrachovala a väčšina tých, čo prežili, nebola podľa firmy schopná tvoriť rezervy pre ďalšie obdobie. "Obávame sa, že táto situácia sa v nasledujúcom roku nezlepší. Naopak, vzhľadom na pokračujúci rast cien nafty a chystané ďalšie zvyšovanie daní budú dopravcovia pod stále väčším tlakom a časť bude pravdepodobne donútená jazdiť za sadzby pod úrovňou nákladov, aby vôbec mohli splácať lízing na vozidlá," očakáva Pavlík.

DKV opäť navrhuje zavedenie takzvanej profesionálnej nafty, čiže vratky časti spotrebnej dane. To by podľa spoločnosti slovenským dopravcom znížilo náklady na naftu a motivovalo by zahraničných kamionistov zmeniť tranzitné trasy a tankovať na Slovensku.

DKV má ako celoeurópska firma k dispozícii trhové analýzy všetkých európskych krajín, kde priamo aj nepriamo pôsobí. "Z týchto údajov jednoznačne vyplýva pokles miery optimizmu podnikateľov smerom z východu na západ. Zatiaľ čo v Pobaltí, Turecku, Rumunsku a na Balkáne vidíme vyššiu mieru optimizmu, smerom na západ optimizmus rýchlo klesá. Slovensko a ČR sú v tomto smere ešte neutrálne, ale západné krajiny sú v otázke budúceho hospodárskeho vývoja silne pesimistické," tvrdí Pavlík.

Rok 2011 bol pre DKV podľa nej veľmi úspešný. Rastové plány firma prekonala v Čechách, na Slovensku aj v celkovom európskom rámci. "K výborným hospodárskym výsledkom nám veľmi pomáha práve rozvoj ekonomiky štátov východnej Európy a kvitnúci exportný biznis," tvrdí Pavlík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 620
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 033
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 571
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 009
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 706
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 148
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 090
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 695
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 621

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.