Ubudla takmer tretina mýtnych úsekov

Počet spoplatnených mýtnych úsekov sa znížil o 509, keď namiesto pôvodných 1 607 ich zostalo 1 098. Priemerná dĺžka úsekov vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

BRATISLAVA. Celkový počet vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta sa od začiatku tohto roka znižuje takmer o tretinu.

Namiesto pôvodných 1 607 mýtnych úsekov ich je o 509 menej, čiže 1 098. Priemerná dĺžka týchto úsekov, naopak, vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

Vyplýva to z príslušnej vyhlášky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorá nadobudla účinnosť od 1. januára tohto roka. Štát chce znížením počtu úsekov dosiahnuť pokles nákladov na prevádzku elektronického mýtneho systému.

Pôvodných 1 607 vymedzených úsekov ciest malo celkovú dĺžku 2 386 kilometrov. Po znížení počtu mýtnych úsekov sa ich celková dĺžka skrátila o 15 kilometrov na 2 371 kilometrov.

Najviac sa pripravovaná úprava vymedzenia úsekov prejavila na cestách prvej triedy, keď ich počet klesol z 1 489 na 979. V prípade diaľnic sa počet vymedzených úsekov nemení, zostáva ich 59.

Na "jednotkách“ sa zvýšila aj priemerná dĺžka úseku, a to z 1,184 na 1,787 kilometra. Na diaľniciach sa úseky skrátili z priemerných 6,711 na 6,668 kilometra a na rýchlostných cestách z 3,849 na 3,793 kilometra.

Zmeny sa najvýraznejšie prejavujú na znížení počtu vymedzených úsekov ciest, ale rozsah úprav je oveľa väčší. Podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. bolo nutné vymazať 799 a vytvoriť 290 nových úsekov, prípadne modifikovať 501 úsekov.

Bez zásahu tak zostalo iba 307 vymedzených úsekov. Sieť vymedzených úsekov ciest sa zmení v dvoch fázach.

Prvú SkyToll dokončil k 1. januáru tak, aby od tohto dátumu platili prevádzkovatelia vozidiel za užívanie vymedzených úsekov ciest v súlade s novelou vyhlášky. Táto fáza projektu obsahovala práce na úrovni centrálneho informačného systému.

Druhá fáza bude dlhšia, SkyToll ju dokončí v druhom štvrťroku 2012 a zahŕňa aj úpravu geomodelu v palubných jednotkách. Aktualizácia palubných jednotiek bude podľa SkyToll-u automatická.

Do skončenia druhej fázy môžu palubné jednotky vydávať zvukový signál aj na miestach, kde už po legislatívnej zmene nebudú hranice vymedzených úsekov ciest. Napriek tomu SkyToll ubezpečil, že mýto sa bude platiť presne v súlade s novým zoznamom vymedzených úsekov ciest.

Dôvodom pripravovanej zmeny je snaha ministerstva dopravy znížením počtu vymedzených úsekov znížiť aj počet mýtnych transakcií nad rámec zmluvy medzi spoločnosťou SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Vyšší počet mýtnych transakcií a zvýšené náklady štátu spôsobili požiadavky dopravcov zapracované do mýtneho systému začiatkom roka 2010. Vtedy sa pôvodný počet vymedzených úsekov zvýšil takmer dvojnásobne a NDS vznikli dodatočné náklady okolo 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Optimalizácia spoplatnenej siete bude podľa predpokladov znamenať výpadky výberu mýta v objeme menšom ako 1 mil. eur bez dane.

Diaľničnej spoločnosti zároveň vzniknú náklady s nastavením, testovaním a implementáciou nového zoznamu úsekov do mýtneho systému. Ani tieto náklady by však nemali presiahnuť 1 mil. eur.

Ak by systém nebol optimalizovaný, predpokladané dodatočné náklady by podľa rezortu dopravy mohli v roku 2012 dosiahnuť 6 mil. až 6,5 mil. eur.

V ďalších rokoch by objem dodatočných nákladov v dôsledku očakávaného rastu dopravných intenzít ešte rástol.

Po znížení počtu mýtnych úsekov sa tak môžu čisté výnosy NDS z mýta v tomto roku zvýšiť o 4 mil. až 4,5 mil. eur. V ďalších rokoch by sa mali jej výnosy v čistom zvýšiť o 5 mil. až 5,5 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 726
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 180
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 303
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 161
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 621
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 499
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 787
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 622
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 921
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 004

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop