Ubudla takmer tretina mýtnych úsekov

Počet spoplatnených mýtnych úsekov sa znížil o 509, keď namiesto pôvodných 1 607 ich zostalo 1 098. Priemerná dĺžka úsekov vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

BRATISLAVA. Celkový počet vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta sa od začiatku tohto roka znižuje takmer o tretinu.

Namiesto pôvodných 1 607 mýtnych úsekov ich je o 509 menej, čiže 1 098. Priemerná dĺžka týchto úsekov, naopak, vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

Vyplýva to z príslušnej vyhlášky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorá nadobudla účinnosť od 1. januára tohto roka. Štát chce znížením počtu úsekov dosiahnuť pokles nákladov na prevádzku elektronického mýtneho systému.

Pôvodných 1 607 vymedzených úsekov ciest malo celkovú dĺžku 2 386 kilometrov. Po znížení počtu mýtnych úsekov sa ich celková dĺžka skrátila o 15 kilometrov na 2 371 kilometrov.

Najviac sa pripravovaná úprava vymedzenia úsekov prejavila na cestách prvej triedy, keď ich počet klesol z 1 489 na 979. V prípade diaľnic sa počet vymedzených úsekov nemení, zostáva ich 59.

Na "jednotkách“ sa zvýšila aj priemerná dĺžka úseku, a to z 1,184 na 1,787 kilometra. Na diaľniciach sa úseky skrátili z priemerných 6,711 na 6,668 kilometra a na rýchlostných cestách z 3,849 na 3,793 kilometra.

Zmeny sa najvýraznejšie prejavujú na znížení počtu vymedzených úsekov ciest, ale rozsah úprav je oveľa väčší. Podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. bolo nutné vymazať 799 a vytvoriť 290 nových úsekov, prípadne modifikovať 501 úsekov.

Bez zásahu tak zostalo iba 307 vymedzených úsekov. Sieť vymedzených úsekov ciest sa zmení v dvoch fázach.

Prvú SkyToll dokončil k 1. januáru tak, aby od tohto dátumu platili prevádzkovatelia vozidiel za užívanie vymedzených úsekov ciest v súlade s novelou vyhlášky. Táto fáza projektu obsahovala práce na úrovni centrálneho informačného systému.

Druhá fáza bude dlhšia, SkyToll ju dokončí v druhom štvrťroku 2012 a zahŕňa aj úpravu geomodelu v palubných jednotkách. Aktualizácia palubných jednotiek bude podľa SkyToll-u automatická.

Do skončenia druhej fázy môžu palubné jednotky vydávať zvukový signál aj na miestach, kde už po legislatívnej zmene nebudú hranice vymedzených úsekov ciest. Napriek tomu SkyToll ubezpečil, že mýto sa bude platiť presne v súlade s novým zoznamom vymedzených úsekov ciest.

Dôvodom pripravovanej zmeny je snaha ministerstva dopravy znížením počtu vymedzených úsekov znížiť aj počet mýtnych transakcií nad rámec zmluvy medzi spoločnosťou SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Vyšší počet mýtnych transakcií a zvýšené náklady štátu spôsobili požiadavky dopravcov zapracované do mýtneho systému začiatkom roka 2010. Vtedy sa pôvodný počet vymedzených úsekov zvýšil takmer dvojnásobne a NDS vznikli dodatočné náklady okolo 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Optimalizácia spoplatnenej siete bude podľa predpokladov znamenať výpadky výberu mýta v objeme menšom ako 1 mil. eur bez dane.

Diaľničnej spoločnosti zároveň vzniknú náklady s nastavením, testovaním a implementáciou nového zoznamu úsekov do mýtneho systému. Ani tieto náklady by však nemali presiahnuť 1 mil. eur.

Ak by systém nebol optimalizovaný, predpokladané dodatočné náklady by podľa rezortu dopravy mohli v roku 2012 dosiahnuť 6 mil. až 6,5 mil. eur.

V ďalších rokoch by objem dodatočných nákladov v dôsledku očakávaného rastu dopravných intenzít ešte rástol.

Po znížení počtu mýtnych úsekov sa tak môžu čisté výnosy NDS z mýta v tomto roku zvýšiť o 4 mil. až 4,5 mil. eur. V ďalších rokoch by sa mali jej výnosy v čistom zvýšiť o 5 mil. až 5,5 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 793
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 221
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 080
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 742
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 350
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 079
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 867
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 579
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 142
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 659

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.