Ubudla takmer tretina mýtnych úsekov

Počet spoplatnených mýtnych úsekov sa znížil o 509, keď namiesto pôvodných 1 607 ich zostalo 1 098. Priemerná dĺžka úsekov vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

BRATISLAVA. Celkový počet vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s elektronickým výberom mýta sa od začiatku tohto roka znižuje takmer o tretinu.

Namiesto pôvodných 1 607 mýtnych úsekov ich je o 509 menej, čiže 1 098. Priemerná dĺžka týchto úsekov, naopak, vzrástla z 1,485 na 2,16 kilometra.

Vyplýva to z príslušnej vyhlášky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktorá nadobudla účinnosť od 1. januára tohto roka. Štát chce znížením počtu úsekov dosiahnuť pokles nákladov na prevádzku elektronického mýtneho systému.

Pôvodných 1 607 vymedzených úsekov ciest malo celkovú dĺžku 2 386 kilometrov. Po znížení počtu mýtnych úsekov sa ich celková dĺžka skrátila o 15 kilometrov na 2 371 kilometrov.

Najviac sa pripravovaná úprava vymedzenia úsekov prejavila na cestách prvej triedy, keď ich počet klesol z 1 489 na 979. V prípade diaľnic sa počet vymedzených úsekov nemení, zostáva ich 59.

Na "jednotkách“ sa zvýšila aj priemerná dĺžka úseku, a to z 1,184 na 1,787 kilometra. Na diaľniciach sa úseky skrátili z priemerných 6,711 na 6,668 kilometra a na rýchlostných cestách z 3,849 na 3,793 kilometra.

Zmeny sa najvýraznejšie prejavujú na znížení počtu vymedzených úsekov ciest, ale rozsah úprav je oveľa väčší. Podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s. bolo nutné vymazať 799 a vytvoriť 290 nových úsekov, prípadne modifikovať 501 úsekov.

Bez zásahu tak zostalo iba 307 vymedzených úsekov. Sieť vymedzených úsekov ciest sa zmení v dvoch fázach.

Prvú SkyToll dokončil k 1. januáru tak, aby od tohto dátumu platili prevádzkovatelia vozidiel za užívanie vymedzených úsekov ciest v súlade s novelou vyhlášky. Táto fáza projektu obsahovala práce na úrovni centrálneho informačného systému.

Druhá fáza bude dlhšia, SkyToll ju dokončí v druhom štvrťroku 2012 a zahŕňa aj úpravu geomodelu v palubných jednotkách. Aktualizácia palubných jednotiek bude podľa SkyToll-u automatická.

Do skončenia druhej fázy môžu palubné jednotky vydávať zvukový signál aj na miestach, kde už po legislatívnej zmene nebudú hranice vymedzených úsekov ciest. Napriek tomu SkyToll ubezpečil, že mýto sa bude platiť presne v súlade s novým zoznamom vymedzených úsekov ciest.

Dôvodom pripravovanej zmeny je snaha ministerstva dopravy znížením počtu vymedzených úsekov znížiť aj počet mýtnych transakcií nad rámec zmluvy medzi spoločnosťou SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Vyšší počet mýtnych transakcií a zvýšené náklady štátu spôsobili požiadavky dopravcov zapracované do mýtneho systému začiatkom roka 2010. Vtedy sa pôvodný počet vymedzených úsekov zvýšil takmer dvojnásobne a NDS vznikli dodatočné náklady okolo 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Optimalizácia spoplatnenej siete bude podľa predpokladov znamenať výpadky výberu mýta v objeme menšom ako 1 mil. eur bez dane.

Diaľničnej spoločnosti zároveň vzniknú náklady s nastavením, testovaním a implementáciou nového zoznamu úsekov do mýtneho systému. Ani tieto náklady by však nemali presiahnuť 1 mil. eur.

Ak by systém nebol optimalizovaný, predpokladané dodatočné náklady by podľa rezortu dopravy mohli v roku 2012 dosiahnuť 6 mil. až 6,5 mil. eur.

V ďalších rokoch by objem dodatočných nákladov v dôsledku očakávaného rastu dopravných intenzít ešte rástol.

Po znížení počtu mýtnych úsekov sa tak môžu čisté výnosy NDS z mýta v tomto roku zvýšiť o 4 mil. až 4,5 mil. eur. V ďalších rokoch by sa mali jej výnosy v čistom zvýšiť o 5 mil. až 5,5 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 318
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 456
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 944
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 025
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 747
  6. Kam do tepla v januári? 2 379
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 337
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 065
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 164

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan opäť bojoval o víťazstvo, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.