Autodopravcovia: Chuť štrajkovať by bola, zatiaľ však chýba odvaha

Autodopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska by mali aj v budúcom roku opäť chuť vstúpiť do štrajku.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Povedal pre TASR Jaroslav Polaček z UNAS-u s tým, že im zatiaľ ešte chýba odvaha.

Všetci členovia sa majú stretnúť 15. januára 2012 na výročnej schôdzi a tam sa má rozhodnúť, či dopravcovia aj v roku 2012 budú štrajkovať, alebo nie.

"Dopravcovia sú sklamaní, majú pocit, že treba niečo robiť," skonštatoval Polaček. Podľa jeho slov sú dopravcovia stále presvedčení, že mýto nefunguje tak, ako by malo a sú v ňom chyby. "Asi pred desiatimi dňami sme podali podnet na Európsky súdny dvor pre ľudské práva," dodal Polaček.

V Únii autodopravcov Slovenska sú podľa jeho slov dva tábory. Jeden radikálnejší, ktorý by chcel ísť okamžite do ulíc a postupovať tvrdšie. A druhý umiernenejší, ktorého zástancom je aj Polaček. Ako však budú autodopravcovia postupovať, sa rozhodne v polovici januára.

Dopravcovia protestovali po prvý raz proti elektronickému mýtu v januári 2010. Zablokovali vtedy Rožňavskú ulicu v Bratislave aj prístupové cesty do ďalších miest na Slovensku. Štrajk skončil niekoľkými ústupkami zo strany vlády. Napríklad znížením spotrebnej dane na naftu. O rok na to, v januári 2011, vyhlásili autodopravcovia opäť štrajkovú pohotovosť a hrozili ešte horšími protestmi ako v roku 2010. Nakoniec však po ústupkoch zo strany ministerstva dopravy k štrajku a blokáciám nedošlo.

ico

Štrajk autodopravcov a zavedenie mýta

Na Slovensku sa začalo 1. januára 2010 vyberať mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia sa sťažovali na nepripravenosť systému a jeho nákladnosť, spustili preto petičnú akciu a avizovali protesty. Od vlády žiadali odloženie fungovania systému, ako aj zníženie spotrebných daní na pohonné látky.

Na Slovensku sa začalo 1. januára 2010 vyberať mýto pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Dopravcovia sa sťažovali na nepripravenosť systému a jeho nákladnosť, spustili preto petičnú akciu a avizovali protesty. Od vlády žiadali odloženie fungovania systému, ako aj zníženie spotrebných daní na pohonné látky.

Vtedajší šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) prijal ešte 30. decembra 2009 delegáciu autodopravcov. Po neúspechu týchto rokovaní začali malí a strední dopravcovia protestovať. TASR prináša výberový chronologický prehľad týchto protestov.

ROK 2010

2. januára - Novovzniknutá Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) požiadala pozastaviť realizáciu mýtneho systému. Rezort dopravy mal totiž podľa nich prepracovať mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky, z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov. Malí a strední dopravcovia na Slovensku požiadali taktiež o urýchlené zníženie cestnej a spotrebnej dane motorových palív. UNAS ohlásila protestné akcie na 4. januára.

4. januára - Začala sa informačná a petičná kampaň nespokojných dopravcov na slovenských pumpách. Do petičnej kampane sa postupne zapojili autodopravcovia z Košíc, Banskej Bystrice, Brezna, Popradu, Prešova, záujem o petičnú kampaň prejavili autodopravcovia aj v Dunajskostredskom okrese.

7. januára Malí a strední dopravcovia zablokovali Rožňavskú ulicu v Bratislave v smere do hlavného mesta. Pôvodným zámerom vodičov bolo prejsť do protestu proti novozavedenému mýtnemu systému hlavnými ulicami Bratislavy a výraznejšie tak upozorniť na štyri hlavné body ich požiadaviek. Viac ako 150 dopravcov zo stredného a východného Slovenska však okamžite po príchode do hlavného mesta začala riešiť bratislavská dopravná polícia. Tá odkláňala dopravu smerom na Vajnorskú ulicu.

8. januára - V uliciach Bratislavy gradoval protest autodopravcov proti zavedeniu mýta. Neprejazdný zostal úsek dôležitej tranzitnej dopravnej výpadovky v smere cez Rožňavskú cestu. Niekoľkokilometrovú trasu zablokovalo v oboch smeroch vyše sto kamiónov. Stáli tu celú noc. Na križovatke Rožňavskej a Bajkalskej ulice prehradili dopravnú tepnu vozidlá polície. Nespokojní vodiči zablokovali neskôr aj príjazdovú Tomášikovu ulicu na križovatke s Rožňavskou.

- Vtedajší premiér Robert Fico (Smer-SD) nevyhovel žiadosti nespokojných autodopravcov, ktorí sa s ním chceli stretnúť. Vyjadril ochotu rokovať, ale až po ukončení ich protestu.

K protestu autodopravcov v Bratislave sa pripojilo 70 kamionistov v Košiciach, 40 kamionistov v Poprade, 12 kamionistov v Ružomberku, 12 vodičov kamiónov v Nitre, symbolicky sa pridal aj Dopravný podnik mesta Košíc.

9. januára - Požiadavky štrajkujúcich autodopravcov podporil aj Zväz spracovateľov dreva (ZSD) SR.

11. januára - Zástupcov malých a stredných dopravcov nespokojných s fungovaním nového mýtneho systému na Úrade vlády (ÚV) SR prijal vtedajší riaditeľ tlačového odboru Braňo Ondruš a tlmočil im stanovisko predsedu vlády. Ten trval na svojej požiadavke, že s dopravcami bude rokovať až po ukončení blokády Rožňavskej ulice v Bratislave.

- Pomalou jazdou sprevádzanou hlasným trúbením protestovali proti zavedeniu elektronického mýta autodopravcovia v Nitre. Nespokojnosť prejavili aj kamionisti na úseku cesty I/50 pri Trenčíne, dopravcovia z okresov Považská Bystrica, Ilava a Púchov, vodiči kamiónov v Lučenci, Trnave, Prešove a Žiline.

- Vtedajší prezident Policajného zboru Ján Packa oznámil, že každý autodopravca, ktorý sa zapojil do protestu v súvislosti so zavedením elektronického mýta, bude postihnutý podľa zákona.

- Premiér Fico po rokovaní so zainteresovanými stranami rozhodol, že systém elektronického výberu mýta sa bude meniť. Spoplatnené úseky ciest sa mali rozdeliť na menšie časti, do konca januára 2010 tak malo pribudnúť k pôvodným 826 ešte dodatočných 242 úsekov ciest.

12. januára - Protestujúci kamionisti ukončili blokádu Rožňavskej ulice v Bratislave.

20. januára - Ľubomír Vážny ustál snahu opozičných poslancov Národnej rady (NR) SR o jeho odvolanie z funkcie ministra dopravy. Po viac ako päťhodinovej rozprave za tento návrh hlasovalo len 50 zo 120 prítomných zákonodarcov.

27. januára - UNAS avizovala na 1. februára 2010 neobmedzený štrajk. Predstavitelia únie skonštatovali, že neboli splnené ich požiadavky, a to najmä zrušenie výberu mýta na cestách prvej triedy zo spoplatnených približne 1500 kilometrov na dopravcami požadovaných vyše 333 kilometrov.

1. februára - Premávka v Bratislave sa zaobišla bez problémov, protest na Rožňavskej ulici prakticky nebol. Protestovali kamionisti na ceste medzi Banskou Bystricou a Breznom, medzi Ružomberkom a Liptovským Mikulášom, symbolicky na uliciach v Košiciach, kamionisti zablokovali tiež cestu pred Drietomou smerom na hranicu s Českou republikou. Do protestov sa zapojili aj autodopravcovia v Trnave a kamionisti na ceste medzi Prešovom a Kapušanmi a medzi Topoľčanmi a Nitrou, medzi Lučencom a Zvolenom či na diaľnici D1 pri odpočívadle Triblavina.

- Začala platiť vyhláška ministerstva dopravy, ktorá priniesla dočasne nulovú sadzbu mýtneho na cestách I. triedy. Zmenila sa tiež výška pokút za nesprávne zadané údaje do palubnej jednotky z 2655 eur na 160 eur. Dopravcovia začali platiť iba za úsek, ktorý prejdú celý.

2. februára V štrajku pokračovali autodopravcovia na čiastočne zablokovanej ceste I/18 medzi Ružomberkom a Ivachnovou a na hraničnom priechode Trstená.

3. februára - UNAS sa rozhodla prerušiť vyhlásený štrajk pre celoslovenský zásah polície voči kamionistom.

25. februára - Členovia a sympatizanti UNAS sa zišli na Námestí SNP v Bratislave, aby občanom pripomenuli všetky okolnosti, ktoré sprevádzali zavedenie elektronického výberu mýta na Slovensku.

ROK 2011

15. januára

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) na zasadnutí vo Zvolene vyhlásila štrajkovú pohotovosť.

18. februára

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR a UNAS podpísali dohodu o spolupráci pri vytváraní priaznivého podnikateľského prostredia v odvetví cestnej dopravy. Dopravcovia združení v UNAS sa preto rozhodli neštrajkovať.

(tasr)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 885
  2. Od septembra opäť po starom 6 135
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 785
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 388
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 735
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 202
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 070

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.